Si ce daca nu mor arhanghelii?

mosora2.jpg

Anca Maria Mosora – Arhanghelii nu mor, Humanitas 2005

am inceput cu cititul cartuliei prin 2006, candva la jumate. am citit nitel (adica vreo 30 de pagini) si plictiseala a biruit. am pus-o la loc in raft si pe la jumatea lui 2007 am decis sa o iau de acolo si s-o termin, ca ma cam stresa prezenta ei in biblioteca asa, neterminata. am reusit. citind in exclusivitate prin metrouri si autobuze, ca acasa adormeam sau luam alta carte de urgenta. dar sa va zic ce si cum.

nu as zice ca vaaai, ce carte nasoala, sa nu care cumva s-o cititi. nu. daca n-aveti nimic mai bun de facut, merge. in autobuz, in galagie si aglomeratie. devine chiar amuzant (asta dupa ce se depasesc plictiseala si nervii) cum se straduie autoarea sa scrie frumos, sa vrajeasca, sa creeze „atmosfera”. atmosfera nu-i iese, reuseste insa sa te adoarma, sa te enerveze, sa te faca sa razi (lucru bun, de altfel), sa te puna pe ganduri (de exemplu, io ma gandeam cum de e posibil sa fie promovata cu atata tam-tam, cum de i se publica „productiile”, cum de o doctoranda in filosofie poate sa scrie asa, cum de…deh!).

am cumparat cartea dupa ce am tot citit pe ici, pe colo numai cuvinte de lauda despre ea. ma si vedeam citind un roman parfumat despre bucurestiul vechi, atat de drag mie. si eram si intr-o dispozitie romantioasa, asa ca am fost sigura ca o sa-mi placa. m-am dat peste cap sa mi-o procur si cand m-am vazut cu ea in mana m-am asezat comod, cu cafeaua langa mine, convinsa ca termin cartea imediat (are doar 131 de pagini si literele sunt destul de mari).

dupa ce am citit cateva pagini, le-am reluat. fiindca nu intelesesem nimic. stradania de a scrie frumos, de a ingramadi in aceeasi fraza tot felul de nuante, senzatii, amintiri, vise, intamplari e obositoare si mult prea fortata. povestea e si ea de asa natura incat, combinata cu stilul autoarei, cade atat de greu la stomac incat simti uneori ca daca mai citesti un rand ti se apleaca.

tia predescu e o tanara domnisoara care se intelege bine cu varstnicii, sta in gazda intr-o casa din perioada interbelica si se imprieteneste cu perechea de batrani ce locuieste un etaj mai jos (parca asa, asta cu etajele nu o mai tin foarte bine minte si nici nu stiu daca am inteles-o clar vreodata). pe langa povestea cu batranii, povestea casei (de fapt descrierea casei, care uneori nici nu e atat de enervanta, poate unul dintre putinele lucruri mai putin proaste din carte), avem desigur si o poveste de amor in care el si ea se iubesc nebuneste prin trenuri si sali de concerte (e violonist, foarte romantic) pentru ca apoi el sa dispara si sa revina cu o nevasta. mda. mai spre sfarsit apare si un batranel indragostit fara speranta, de ani multi, de batrana din perechea amintita mai sus. intrarea lui in scena se face la priveghiul celor doi batrani, prilej de barfa pentru vecinii adunati p’acolo. si, fiindca nu se putea altfel, tanara tia (care e povestitoarea, cartea e scrisa la persoana intai) citeste Dragoste in vremea holerei. oarecum asa se intampla treburile pe acolo.

e drept, am terminat-o demultisor si am tot amanat sa scriu despre ea, asa ca s-ar putea sa fi incurcat ceva. dupa cum s-ar putea sa nu fi inteles de la bun inceput, ametita de intorsaturile maiastre de condei. sa va dau un exemplu? am deschis cartea la intamplare si am gasit asa:

La un moment dat am auzit usa inchizandu-se in urma lui. Aceeasi usa nu avea sa o mai deschida, ci o alta, lasand sa patrunda o ultima forma a noastra, infinit mai grea. M-am asezat in locul lui. Fotoliul pastra inca urma calda a trupului sau semanand cu una dintre imbratisarile fugare pe care i le cunsoteam. Bratele lui insa strangeau mai tare si apasau, obisnuite cu corzi groase care se mangaie si se ciupesc, care trebuie vibrate sau amutite, cu arcusuri care lovesc sau aluneca.”

Imi placea atingerea parului ei pe obrazul meu. Stiam ca printre acele suvite se afla urma palmelor lui Mihail, mangaind si tragand cu degete rasfirate. imi afundam capul in marea de par, asa cum, intr-o zi de demult imi asezasem tamplele pe trupul violoncelului, la radacina corzilor sale, in timp ce el canta. Am simtit corzile vibrate de el oprindu-se in surdina epidermei mele, impingand sunetul frant printre clavicule si de acolo in jos, prin sira spinarii, apoi arcusul impotmolindu-se undeva sub urechea mea.”

sau asa, mai scurt: „Moartea a avut intotdeauna darul de-a ma lua pe nepregatite, cu bagajele nefacute, lasandu-ma intr-un soi de letargie care semana cu trezirea dintr-un vis atat de cumplit, incat odata ce pleoapele s-au desprins unele de altele eziti sa privesti in jur, temandu-te sa nu te regasesti in aceeasi noapte din care credeai ca ai scapat.” si: „Am devenit femeie peste noapte.”😉 (UPDATE: treaba asta cu femeia n-a fost inspirata aici. de fapt e un inceput de capitol care deschide o intreaga discutie despre cum se trezestea ea intr-o dimineata femeie. distractiv. mi-a placut insa propozitia asta scurta si pompoasa, care anunta un mare eveniment si probabil e menita sa te faca sa citesti cu ochii mari ce urmeaza. si gata, de-acum chiar ca nu ma mai gandesc la cartea asta!)

in final, tre’ sa spun ca m-a speriat coperta si a fost singura ezitare pe care am avut-o inainte de a o cumpara. dar sunt atat de multe carti misto ce au coperta cretina incat am zis ca na, o fi cazul si aici. n-a fost. un lucru e sigur: eu am terminat-o cu anca maria mosora!

Explore posts in the same categories: lit. romana, roman

2 comentarii pe “Si ce daca nu mor arhanghelii?”

  1. white noise Says:

    inca nu m-am incumetat sa citesc romanul, dar cred ca o sa-mi iau inima-n dinti, intr-o zi.

    frazele astea alambicate ii sunt caracteristice, e plin de ele si-n Reality Game Show

  2. zumcititor Says:

    @ white noise: pai eu zic sa nu te incumeti. mai ales daca ai citit-o pe cealalta. sunt atatea carti frumoase de citit…


Lasă un răspuns

