La pescuit on the road

pastravi.jpg

Richard Brautigan – La pescuit de pastravi in America, traducere Liviu Bleoca, Polirom 2004

Pot spune ca am avut intotdeauna dificultati cand trebuia sa vorbesc despre o carte. Nu intr-o discutie cu multa lume, unde se imparte cu pareri in stanga si in dreapta, unde de la un punct incolo nu am probleme in a spune ce si de ce mi-a placut, ce si de ce nu mi-a placut si altele asemenea, chestii care se spun de obicei cand discuti despre carti (ma rog, nu cred ca e vorba doar despre carti, e o problema mai vasta😐 ). Dar daca sunt eu pusa sa imi spun parerea asa ia zi, tu ce crezi, dau din colt in colt de nu se poate, ma balbai si ma fastacesc si pana ajung sa emit ceva care sa aiba cat de cat sens trece o vesnicie. Asa ca mare aventura pe mine sa-mi fac blog. De bine, de rau, aici e mai simplut fiindca pot sa sterg o insemnare de cate ori vreau si pana la urma ceva iese si oricum nu stie nimeni daca eu m-am chinuit sau nu sa scriu ce am scris😀 . Suspectez ca mi se trage din scoala treaba asta. Si de la aversiunea pe care am avut-o la un moment dat fata de discutiile „culte” (ah, imi place Tolstoi pentru ca… si urmeaza o serie de fraze pompoase care mie imi strepezesc urechile si ma fac sa imi tin gura cand e vorba de asa ceva).

Bun, ar trebui totusi sa nu mai bat campii fiindca si asa nu stiu daca o sa reusesc sa spun ce vreau sa spun si, mai rau, risc sa comunic cu totul altceva. Ideea de baza e ca mie nu mi-e foarte la indemana sa vorbesc despre o carte daca asta nu se intampla in toiul unei discutii in care exista si altii care au replici. Orice fel de carte ar fi aia. Va dati seama ce necaz cand se ajunge la o carte despre care oricui i-ar fi greu sa spuna ceva…

Asadar, sa incepem:

„Imi amintesc ca am confundat o batrana cu un rau plin cu pastravi din Vermont si a trebuit sa-mi cer scuze.
– Va rog sa ma iertati, i-am zis eu. Am crezut ca sunteti un rau cu pastravi.
– Nu, nu sunt, mi-a raspuns ea.”

Discutie la o cafea: ce mai citesti? Pai La pescuit de pastravi in America, de Brautigan. Il stii? Nu, nu-l stiu. Despre ce e? Au! Despre pastravi. Despre pescuit. Despre America. Despre San Francisco. Despre Scurtu La Pescuit de Pastravi in America. Despre fazani care alearga „pe camp ca un porc cu pene”. Despre cum ii canta Maria Callas lui La Pescuit de Pastravi in America in timp ce isi mananca merele. Despre un cioban care arata ca Adolf Hitler, dar mai prietenos.

Despre paradis, unde totul miroase a oaie, dar „cel mai tare mirosea a oaie insusi soarele. Cand era acoperit de un nor, mirosul de oaie scadea, ca atunci cand calci pe aparatul auditiv al unui batran, iar cand aparea din nou, mirosul de oaie era tare ca un bubuit de tunet intr-o ceasca de cafea”.

Despre „doi gandaci albi care jucau carti langa fereastra si un al patrulea, tot alb, intorcandu-mi privirea si tinand o muzicuta la gura”. Despre un pastrav cocosat a carui cocoasa, data prin malai si prajita in unt, „avea dulceata sarutului Esmeraldei”.

Despre Pard, care dupa facultate „a plecat la Paris si a devenit existentialist. Si-a facut o fotografie impreuna cu Existentialismul pe terasa unei cafenele. Pard purta barba si arata de parca ar fi avut un suflet enorm care abia ii mai incapea in trup”. Si despre multe, multe altele. Sa mai zic ceva?

Desigur. Brautigan e beatnic. Dintre beatnici eu i-am citit pana acum doar pe Kerouac si Burroughs, mai exact On the Road si Junkie si mi-au placut (ei, de ce… fara de ce). Imi place si Brautigan. La pescuit… e o nebunie de carte, o poezie ametitoare, n-am inteles nimic, m-am amuzat teribil, mi-a placut la fel de teribil, habar nu am ce sa zic despre ea. La Pescuit de Pastravi in America e si personaj, si actiune, si titlu de capitol care nu are nici o legatura cu ce gasesti in capitolul respectiv, e… nu stiu.

Gasit pe Wikipedia: „Brautigan uses the theme of trout fishing as a point of departure for thinly veiled and often comical critiques of mainstream American society and culture”. Da, ma rog, asa e, asa o fi, dar nu ma simt deloc in stare sa fac astfel de afirmatii. Eu spun doar ca e absurd, poetic, nebunesc si misto. Am si In zahar de pepene, luata tot cu un euro de la Polirom. Urmeaza la citire, cat sunt inca in universul Brautigan (hic!).

Inchei spunand ca sunt tare curioasa cum suna in engleza (in romaneste a sunat foarte bine) si sunt la fel de curioasa de ce coperta de la Polirom are poza unei cutii de conserve cu ceva ce mie imi seamana a sarmale. Fiindca primul capitol se numeste chiar Coperta romanului La pescuit de pastravi in America si numai despre conserva cu sarmale nu se vorbeste acolo.

„DE VANZARE PARAU CU PASTRAVI LA MANA A DOUA. TREBUIE VAZUT CA SA-L APRECIATI.”


Explore posts in the same categories: roman

6 comentarii pe “La pescuit on the road”

  1. isuciu Says:

    Iar la pescuit de păstrăvi în America ? ar spune cineva care se chinuie cu lucruri pe care nu le pricepe şi se răzbună pe autorii respectivi. Pe tine te felicit că te-a delectat această carte. Foarte bine spus :absurd, poetic, nebunesc si misto. Te simpatizez, zumule !

  2. zumcititor Says:

    @ isuciu: multumesc pt. simpatizare🙂
    de altfel, sa stii ca m-am chinuit si eu nitel cu brautigan (in special dupa jumatate de carte poetica si absurda) si nici nu zic ca am priceput. da’ pana la urma mi-a placut, nu stiu sa spun de ce. tu ai citit asta?

  3. isuciu Says:

    Da, am citit-o. Tocmai că nu e vorba de priceput ceva ci să te încânte, la fel ca la Urmuz.

  4. Ana Maria Says:

    eu nu stiu cum suna in romana. dar daca a reusit sa-ti transmita atat de multe inseamna ca e o traducere reusita🙂

  5. zumcititor Says:

    @ Ana Maria: pai e o traducere reusita🙂


  6. […] frumusete de brautigan. Mi se pare ca ar fi exact contra “mesajului”. Asa ca fac ca data trecuta si nu spun decat ca mi-a placut teribil, ca as vrea s-o citesc si in engleza (desi traducere e […]


Lasă un răspuns

