d’ale cartilor

acum, dupa ce mi-am stors creierii cam de pomana sa scriu despre o carte despre care e destul de greu sa scrii (adevarul e ca mie mi se parea ca, orice as fi zis, nu faceam decat sa repet ce-au zis altii deja, iar asta ma inhiba. in plus, povestile astea aparent simple dar de fapt suprapuse si complicate sunt pe cat de misto, pe atat de… criminale), o sa ma relaxez spunand niscai povesti despre librariile berlineze (ca-s fata de cuvant, nu de alta).

la foarte putin timp dupa ce am ajuns in orasul asta am aterizat la ceva ce se numea noaptea lunga a cartilor. vazusem noaptea lunga a muzeelor, vazusem noaptea lunga a stiintei, exista si noaptea lunga a shopping-ului (deh, tre’ sa fie pentru toate gusturile) si mai sunt tot felul de nopti d’astea lungi. dar… a cartilor?! bineinteles ca m-am dus. un fel de carnaval pe o strada lunga, pe care gasesti librarii, anticariate, baruri, galerii de arta si pravalioare una dupa alta. librariile si anticariatele au ramas deschise pana la 2 noaptea (in mod normal se inchid destul de devreme, ceva gen 18:00; vorbesc de astea mici, nu de „marile magazine” de muzica si carti), lume puhoi, concerte in librarii, concerte in baruri, reduceri, veselie, foarte misto. ce m-a amuzat cel mai tare a fost un concert intr-o librarie ceva mai mare decat carturesti-ul de pe edgar quinet. si nu orice concert, ci de muzica napolitana. adica galagie, tzopaiala si tot tacamul, toate facute cu mare grija pentru a cruta masutele si raftuletele doldora de carti pe care le gaseai oriunde te intorceai. evident ca a fost forfota cat au fost si magazinele de carti deschise si e o senzatie tare misto sa cutreieri librarii in miez de noapte.

treaba asta cu mersul noaptea dupa carti nu e insa ceva ce se intampla doar o data pe an. cel mai mare magazin de carti (si alte… produse culturale🙂 ) e deschis in fiecare zi pana la miezul noptii. o binecuvantare! desi ma dau in vant dupa librariile mici, tre’ sa spun ca magazinoiul asta e locul de unde cumpar cel mai des (la egalitate cu librariile online). comoditatea, bat-o vina. sunt toate cele adunate la un loc, au programul asta special, au locuri amenajate pentru citit, ca sa nu mai zic ca e si la doi pasi de mine. lenea castiga intotdeauna batalia. si a castigat-o zdrobitor inainte de craciun, cand respectivul lacas a fost deschis pana la 4 dimineata (deci asa ceva numai la lansarea lui harry potter am mai vazut). inutil sa mai spun ca am plecat de acolo la 3 si ceva cu sacul plin. insa imi propun pentru la primavara o excursie prin librariile mici, de cartier. cele englezesti mai ales. am o mare lista cu adrese si sunt foarte curioasa sa vad ce si cum la fata locului, fiindca nu par niste simple locuri unde se vand carti, ci mult mai mult de-atat. o sa-mi relatez explorarile aici. asta insa… cand o fi mai cald afara, acum nici ca-mi trece prin cap sa bat stradutele la picior prin ploaie marunta si afurisita sau prin vant. nuuu!

nu cred ca trebuie sa mai explic de ce am senzatia ca am nimerit intr-un paradis al cartilor. ca sa nu mai pomenesc de faptul ca la o ora cu trenul e leipzig si targul lui de carte despre care am auzit ca ar fi muuult mai fain decat cel de la frankfurt. sper sa reusesc sa ajung, e la jumatatea lui martie si inca nu stiu daca vor veni si scriitori romani. senzatia mea e ca frumusetea targului astuia vine din faptul ca nu pun accentul pe „afaceri”, ci pe literatura. pare mai degraba un festival. poate prind si eu vreo carte cu poezii de pe la noi, e tare greu sa le cumperi online😦

ah, ca veni vorba de poezie! in numarul 12 din Noua Literatura se discuta taman despre asta. ce noroc pe mine ca s-au hotarat sa isi faca blog si sa puna pdf-urile acolo, altfel nici ca as fi citit vreodata.

si incalecai pe-o sa si spusei povestea asa. acum imi fac curaj sa scriu din nou despre o carte, da’ inca nu stiu despre care.

Explore posts in the same categories: events

15 comentarii pe “d’ale cartilor”

  1. emma Says:

    zumcititor: buna draga. ultima data cand am fost la tine in vizita, mi-ai spus ca nu „prea” am ce cauta la tine. asadar , voila , aici sunt. ti-am simtit nuanta de nesiguranta.
    draga mea , te citesc cand si cand , constat insa plina de tristete , ca, la atata consum de carti , devii egoista. nu doresti sa iti impartasesti cunostintele cu cititorul, adica`telea , valorile literare. ei uite ! eu mi-as dorii ceva de mesterul preda m. i-a citeste orsh`ce si „povesteste” nitelus.

    te chis !

    p.s. ce face lucica ? o mai citesc uneori …

  2. zumcititor Says:

    emma, imi pare rau, dar marin preda nu am la mine si nici chef sa recitesc nu am. daca vrei sa afli ce si cum, incearca tu ceva. sa zicem morometii, volumul I.
    ah, vezi ca se scrie „mi-as dori” si „ia citeste”.

  3. emma Says:

    draga mea fi ingaduitoare. blogul tau este doar unul , care imi serveste „autodidactic”. asadar, se intelege , cu cat vei fi mai substantiala, atat in critica cat si tja , in consumul literar ( ma refer la mine si hrana spirituala) , cu atat voi avea sanse considerabile de a ma imbunatatii. vei zum? ai o oarecare „vocatie” altruistica.
    … si fii draguta , i-ati cocktail-kleid-ul , pune putin make-up , zambeste-mi… si heeei… nu ai spus sa nu mai (m-ai ) vin ( alcool-frei) .
    te chis zummm … incearca sa fi usooooor agreabila. eu cred ca ma placi !

  4. emma Says:

    ahhh si in privinta lui preda e ok. tocmai am fost la „antiquariat” imi servesc o vreme americani: ring lardner , s. fitzgerald, segal, hemingway. e. o`neel.au costat mai putin de 10 banuti . tot … len-te-ra-tu-ra eftina. dupa punga subintelectualului.

    p.s. asta nu inseamna sa te incapatanezi si sa faci auf nix… pliiiiz ?!

  5. zumcititor Says:

    @ emma: spor la citit, atunci. te astept sa-mi spui cum ti-au placut americanii. ingaduitoare sunt, dar da-mi voie sa te corectez cand consider ca trebuie. si iti spun sa nu mai vii daca ii jignesti pe ceilalti „musafiri”. daca se poate fara asa ceva, vino cand vrei.

  6. emma Says:

    da draguto, ma supun etichetei. si despre corectare, na, uite …cum gandesti ca am reusit a invata cat-de-cat a ma face inteleasa, doaream sa spun , a scrie.
    hai te chis !

    p.s. te referi la lucica? paaaai, eu ai sunt un fan.

  7. emma Says:

    buna zum ! esti cam lenesa . amica luci ,citeste de mama focului si comenteaza in timp record. ce s-a intamplat cu tine? te-ai impiedecat intr-un morman de carti , ai dat cu capul in regale si ai o usoara amnezie temporara. nu m-ai gasesti pc-ul. ei sa fie !

    p.s. vezi ca este o tema veri intristing dier zum, in „vecini ” ia (i-a?) varatzi nasicul .

    hai te chis

  8. zumcititor Says:

    @ emma: se prea poate sa fi dat cu capul de ceva, nu-mi amintesc ce s-a intamplat. mersi ca iti faci griji🙂

  9. emma Says:

    hi zum .. tre` sa dai o fuga la luci . discutii interesante , „variate” … yammi ! femeia este tare „lovita in suflet” . mai ,luci asta este femeie , stii cumva ?adica ( tu stii ma rusinez sa spun asa pe romaneste ) nu spun !am promis o linie impecabila in comportamet.

    p.s.yo as pune „natura statica” in sufragerie nu in bucatarie.

    te pa !

  10. emma Says:

    maaai zum , zunächst einmal , buna dimineata. ma duuoaare capul , adica`telea neuronul „principus” cat te-am citit pe tine si @cliquee . nush` ce s-a im-plun-tat ca ai fost hevimetal …asa volubila si asta pret de o hai sa spun juma` de zi ! ” ai lov`iu beib” !
    atata femeie dashteapta pe lume.uai..

    ich bin dein fan ! luci ist direkt in inventur..

  11. emma Says:

    aaaa, ma simt ca femei pur si zemplu ..überflüssig pe lume . oare sa ma arunc in vale ? ma gandeam ,sa citesti copertile cartilor din biblioteca ar fi suficient. piurma niste reviste de moda si columnele despre promineti …te face iiiiin. dar vad ca rolul femei este un altu` pe lume.am despresie de dimineata.

  12. Luminiţa Says:

    „cel mai mare magazin de carti (si alte… produse culturale🙂 ) e deschis in fiecare zi pana la miezul noptii. o binecuvantare!”
    Despre ce magazin e vorba (dacă e vorba despre Bucureşti)? Chiar aş fi interesată. Apropos, am ajuns pe blogul tău căutând recenzii pentru „Luminiţa, mon amour”. Cu ocazia asta mi s-a deschis apetitul şi pentru Daniel Abagiu.🙂

  13. zum Says:

    @ Luminita: scuze, pierdusem comentariul tau pe aici🙂
    magazinul nu e din bucuresti, ci din berlin. intre timp ai citit si Daniel A.?

  14. Luminiţa Says:

    Ah, m-am gâdit eu că e cam puţin probabil să fi fost vorba despre Bucureşti.. şi nu, nu am citit, ar trebui s-o cumpăr mai întâi, nu?😀 ori eu mai am încă două cărţi, achiziţionate în aceeaşi zi cu Luminiţa, care aşteaptă să le sorb din cuvinte. Oricum, o să mai trec pe-aici, mai vorbim😀

  15. zum Says:

    @ Luminita: ok, te astept🙂


Lasă un răspuns

