As vrea sa am patron

Nu-sh’ ce se intampla cu mine, cred ca e o depresie🙂 . Nu-mi iese nimic in ultima vreme, nu se leaga nimic si nici macar cititul nu merge. Incep carti, le las balta, rasfoiesc cate 10 volume pe seara si nu ma hotarasc la nici unul. O fi blocaj? Nu stiu, cert e ca nu pot sa citesc de nici o culoare. O fi stres? Ca ajung seara tarziu acasa si in afara de rasfoielile astea de care pomeneam si de holbat in nestire la Seinfeld nu pot sa fac nimic. Si nici lucrul nu merge cum trebuie. Pacat ca n-am patron, ca m-as fi relaxat omorandu-l in gand, dupa indemnul lui Ianus („Omoara-ti patronul / si mergi mai departe”).

Tare as vrea sa citesc o carte. O carte stufoasa, plina de tot felul de chestii, care sa ma ghiftuiasca, sa ma incante, sa ma bucure, sa. Nu o carte sentimentala, ci una seaca si plina de ironie si nitel exotica. Si vreau sa citesc in romana, n-am chef de engleza si nici de vreo alta limba. Si nici nu vreau ca la o vreme dupa ce am terminat cartea sa constat ca s-a sters glorios din sistem si ca nu mi-a ramas nimic nimicutz din ea. Vreau prea mult?

Pana una-alta, am o gramada de carti citite si necomentate aici. Multa poezie. Poezie care, uite, imi place in momentul primei lecturi si se dilueaza putin cate putin dupa aia. Nasol, ca ma lasa tanjind dupa literatura si raman cu buza umflata mereu. Exagerez nitel. Am citit si chestii misto.

Marius Ianus – Strumfii afara din fabrica!, Cartea Romaneasca, 2007

Asadar, Marius Ianus. Marturisesc spasit ca habar n-aveam cine e pana sa aud de Strumfii... Desi parca imi trecuse numele pe la urechi, pe sub ochelari, citisem cred cateva randuri pe undeva, da’ nimic mai mult. Citesc si eu pe coperta 4:

„Cel mai bun poet al generatiei tinere.” (Daniel Cristea-Enache)

„Marius Ianus este liderul scandalagiu si eficient al unei generatii de poeti aparute in preajma anului 2000.” (Mihai Iovanel)

Urmeaza apoi insusi Marius Ianus care spune ca tot cauta o formula prin care sa se desprinda definitiv de fracturism si in sfarsit a gasit-o si formula asta este lirismul elementar. Hm. Pentru mine fracturismul, pana de curand, era asociat cu Ioana Baetica, ceea ce era fuoaaaarte rau! Imi pare rau pentru ignoranta, intre timp m-am mai luminat.

Apoi m-am apucat sa citesc cronici. Peste tot gasesc comparatii cu vechiul Ianus. Eu nu-l cunosc pe vechi, asa ca nu ma bag la comparatii. Am citit Strumfii... intr-o calatorie cu trenul (cam asa citesc eu poezie) si prima impresie a fost excelenta. Adica mi-a placut, ce sa mai vorbim. La recitire insa am inceput sa ma si enervez. Fiindca nu-mi mai sareau in ochi partile bune, sa ma fascineze si sa nu ma lase sa vad si ce e naspa. Dar sa vedem cum e cu lirismul elementar.

Cartea are doua parti: „30” si „Strumfii afara din fabrica”. „30” e personala, delicata si putin teribilista (cam asta ar fi Ianus, din cate am inteles eu). E si tristete acolo, e si duiosie, e un amestec misto. Poetul se uita in jur, in sine, in trecut: „30 de ani. 3 volume de versuri. 1 copil. / 37 de femei. 1 singura nevasta. / 3 tentative de sinucidere. plus o internare la psiho. / 100 de depresii. 10 000 de remuscari. / 7 meserii. 20 de locuri de munca. / /Si cine sunt eu in toata / tocanita asta? / Azi tehnician in sala motoarelor Gandului, / ieri…”

Are strigate, presarate cu un pic de teribilism inmuiat, nesigur, un pic de… nu am un cuvant la indemana, iata un exemplu: „Sint un baiat impotriva curentului – / „cu doua sute la ora pe contrasens” / inaintez nehotarat prin viata.” Mie imi place.

Cam asta contine prima parte: o analiza a omului de 30 de ani care e acum poetul Marius Ianus. Imi plac poemele cu Zveruta, imi place cum face din fotbal poezie, imi place tristetea ascunsa dar prezenta peste tot.

„M-am dus cu Zveruta in parc, printre jucarii
ea le vroia pe toate, tipa, aplauda
eu nu vroiam nimic, eu ma uitam
ca la o panza alba.” (Cintec elementar (3))

„Cum sa fac ca Zveruta sa nu se mai
loveasca niciodata?

Sa mergi pe un drum
pe care n-ai mai mers niciodata,
printre taifunuri, epave
si colturi de masa…” (Cintec elementar)

Partea a doua e altceva. Aici m-am enervat si m-am amuzat cel mai mult. Dar nici nu pot sa spun prea multe despre bucata asta de carte. Un Ianus razvratit si plin de amaraciune, care se adreseaza colegilor de generatie (asa cred, nu?), care indeamna la revolta (acest „Omoara-ti patronul / si mergi mai departe” e tare misto. Cintec elementar (4)), care scrie niste poezii-imn, dar care e acum „integrat” in societate, absorbit de viata asta de doi lei pe care o ducem cu totii🙂 (nu stiu daca asta chiar mi-a venit de la poezie sau din imaginea de ansamblu pe care mi-am tot facut-o citind de si despre Ianus, chiar nu stiu in momentul asta…)

Da, mi-a placut si vreau neaparat sa-l citesc si pe vechiul Ianus. Evident ca am cautat, n-am gasit, n-am reusit sa fac eforturi suplimentare si sa bat Bucurestiul in lung si-n lat ca sa-i gasesc cartile, dar poate odata si-odata o s-o fac. Fiindca e misto. Pacat ca n-am eu chef acum sa scriu mai mult, ca nu pot sa ma concentrez cum trebuie. Pacat ca n-am patron, ar fi fost mai misto postul asta.

Explore posts in the same categories: lit. romana, poezie

6 comentarii pe “As vrea sa am patron”

  1. marius ianus Says:

    Al doilea volum al meu, în format electronic: http://mariusianus.ifrance.com/ursulfinal.pdf

  2. zum Says:

    @ marius ianus: excelent, mersi mult


  3. […] Zumcititor: As vrea sa am patron […]

  4. white noise Says:

    eu nu mi-am cumparat cartea asta pt ca nu mi-a placut titlul. cred ca n-aveam nici bani atunci cand am vazut-o.
    mi-am luat in schimba antologia de la vinea, e mult mai multa poezie in cartea aia decat te lasa criticii sa intrezaresti. toti merg pe ideea asta de scandalagiu, dar spre bucuria mea am gasit acolo destula poezie.
    poate-mi cumpar si strumfii.

  5. zum Says:

    @ white noise: am vrut si eu antologia de la vinea, o vreau inca, dar e aproape imposibil sa o cumpar in viitorul apropiat.
    si in strumfii… e multa poezie. am citit cam jumatate din ursul din container si cred ca imi place mai mult ca strumfii, dar tre’ s-o termin ca sa ma lamuresc.


Lasă un răspuns

