De veghe in atelier

Ulrich Plenzdorf – Noile suferinte ale tanarului W., traducere Andrei Anastasescu, Humanitas 2006

Cum ar fi sa citesti doar doua – trei carti toata viata? Si nu pentru ca nu te intereseaza activitatea respectiva. Ci asa, ca Edgar Wibeau:

„Parerea mea despre carti era: nici un om nu poa’ sa citeasca toate cartile, nici macar pe-alea foarte bune. Asa ca m-am concentrat pe doua. Oricum, eu cre’ ca-n orice carte sunt aproape toate cartile. Nu stiu daca ma-ntelege careva. Cum sa zic, un om tre’ sa citeasca vreo cateva mii de carti ca sa poa’ sa scrie si el una. Eu unul sunt convins de asta. Sa zicem: trei mii. Si fiecare din ele e scrisa de unul care-a citit si el trei mii. Nimeni nu stie cate carti exista. Da’ numai din calculul asta simplu ies j’de miliarde inmultite cu doi. Mi s-a parut ca-s destule. Cele doua preferate de mine erau: Robinson Crusoe. Poate-o sa radeti. In viata mea n-as fi recunoscut chestia asta. Ailalta era de Salinger ala. Am pus laba pe ea din pura-ntamplare. Nimeni n-auzise de ea. Vreau sa zic: nimeni nu mi-a recomandat-o sau nu-s’ ce. Cu-atat mai bine. Ca altfel nici nu m-atingeam de ea.”

A treia carte e a lui Goethe, Suferintele tanarului Werther. La asta ajunge si mai din intamplare decat la Salinger, da’ nu v-as spune cum fiindca e foarte amuzant si nu vreau sa stric placerea cititorului inocent cum am fost si eu😀 Plenzdorf combina aici Salinger cu Goethe, dar tonul e mai mult de Holden decat de Werther.

Asadar, Edgar e rebelul in blugi, iubitor de jazz si rock si doritor de plete, dar si un tinerel care nu vrea s-o supere pe mama („asta chiar a fost o mare greseala din partea mea: nu voiam niciodata s-o supar”). Nu citeste carti daca ii sunt recomandate („Idiot si ticnit cum eram, mi se parea stupida orice carte recomandata, chiar daca era buna”). Elev-model la o scoala profesionala, fuge de-acasa la Berlin visand sa devina pictor. Acolo descopera ca nu-si luase „iarba de citit” (vai, cat mi-a placut expresia!) si se pune pe citit din Werther. Ii trimite prietenului de acasa casete inregistrate cu „stiri” despre el, de fapt fragmente din scrisorile lui Old Werther (asa-i numit in carte personajul lui Goethe). O cunoaste pe educatoarea Charlie, care devine Lotte a lui innebunindu-l cu ochii ei „adevarate reflectoare” si cu felul cum isi ridica fusta cand se aseza. Povestea dintre ei e de-a dreptul duioasa: „ma vad si-acum pe terenul asta, asezat langa ea, in timp ce pustii se jucau prin preajma. Charlie croseta. Asta da idila, fratilor!”

Cand logodnicul lui Charlie se intoarce din armata, se cam duce naibii idila lor. Logodnicul incepe studiile de germanistica, visul lui amanat de armata. Edgar ajunge sa lucreze pe un santier. Pentru ca, nu-i asa, „cand nu mai are omul cu ce sa-si cumpere casete, tre’ sa faca bani. Si unde se duce el in cazul asta? Pe santier.” Ce atatea vise „artistice”. De partea cealalta, nici logodnicului nu-i merg prea bine studiile amanate. Edgar se tot incurajeaza, noul vis declansat de santier e sa faca o inventie. Sfarseste tragic. Dar, sa retinem: „Edgar Wibeau a lasat balta profesionala si-a plecat de-acasa pentru ca asa planuise el mai demult. In Berlin a scos-o la capat ca zugrav, s-a distrat, a avut-o pe Charlotte si mai-mai c-a facut o mare inventie pentru ca asa a vrut el!”

Saracul Edgar, imi vine sa zic. Cartea asta a aparut in RDG in 1973, cica faptul ca Plenzdorf a avut un „trecut rosu” a contat. Cred si eu. Si mai cred si ca a influentat tineretul din estul Germaniei, cum zice in prezentarea cartii. Zice-se ca si pe cei din vest, posibil si asta. Plenzdorf e celebru, eu nu auzisem de el. Am intrebat cativa nemti dar nu-l stiau. E drept, nemtii din jurul meu nu-s cine stie ce cunoscatori in ale literaturii. O sa mai intreb. Cica exista si o piesa de teatru si un film. Nu stiu cum ar fi astea, ma intreb cum e sa te uiti acum la aventurile unui tanar care umbla innebunit dupa blugi (e in carte o descriere foarte misto a unei vanzari de blugi intr-un apartament berlinez), sufera ca nu este lasat sa poarte plete si viseaza sa scape de munca in „uzina”, munca serioasa, si sa devina artist. Insa cartea e misto oricum si oricand. Ca sa-l citez din nou pe Edgar, ca nu ma pot abtine: „ma albesc si-acuma la fata la gandul ca poate nu mi-ar fi cazut niciodata-n mana cartea asta.”

Explore posts in the same categories: roman

18 comentarii pe “De veghe in atelier”

  1. capricornk13 Says:

    Ce misto! Dar chiar, noi cum de nu am auzit? Pe cuvant, este prima oara cand citesc numele lui Plenzerdorf!

  2. zum Says:

    @ capricornk13: pai sa stii ca luciat si ionuca au auzit inaintea noastra🙂
    si nu stiu cum de nu am auzit, da’ eu daca nu ma loveam de ea intamplator la reducerile de la carturesti n-as fi citit-o nici pana-n ziua de azi.

  3. inraspar Says:

    Pare interesant teribilismul acesta hibrid (Holden , Werther si originalitate edgariana) si daca tot suntem la capitolul acesta mi-am amintit de Robert Musil cu „Ratacirile Elevului Torless”,din aceeasi serie,aparuta prin ’98.

  4. zum Says:

    @ inraspar: n-am citit Musil, poate incerc si eu in curand.

  5. inraspar Says:

    Nici eu nu am citit Plenzdorf,asa ca am,de asemenea,ce incerca…

  6. turnavitu Says:

    Ma amuzi.

  7. white noise Says:

    mi-am luat si eu cartea asta, era la reducere🙂
    sper sa-mi fac timp sa o citesc cat mai curand. Werther-ul lui Goethe l-am cam uitat, dar sper sa nu fie chiar asa legate🙂

  8. zum Says:

    @ in raspar: sunt curioasa ce-o sa zici dupa ce citesti, poate treci pe aici si ne spui🙂

    @ turnavitu: de ce?

    @ white noise: a, nu-i chiar grav ca ai uitat Werther-ul lui Goethe. cel putin asa sper, ca si eu l-am cam uitat si nu-l am la indemana pentru o recitire🙂
    insa cred ca merge foarte bine si asa, o sa vezi. trimiterile sunt destul de clare.

  9. turnavitu Says:

    blogroll-ul ! ma bagi, ma scoti, ma bagi, ma scoti ! sa nu strici pe acolo ceva ! lasa-l asa, cum e !

  10. zum Says:

    @ turnavitu: ah, acu’ am inteles. blogroll-ul meu nu s-a schimbat deloc, dar blogul tau e trecut ca link privat. nu are rost sa explic de ce se intampla asta, o sa incerc sa nu mai gresesc cand umblu pe acolo. nu de alta, da’ vad ca vii in control.

  11. to-morrow Says:

    Gata, m-ai convins sa merg azi in librarii si sa caut cartea lui Plenzdorf. Si o sa mai iau una, nou aparuta, a lui Amos Oz, newsletterul primit ieri de la editura chiar m-a facut sa imi doresc sa o citesc. Uite aici: http://www.humanitas.ro/carti/carte.php?id=2666

  12. dragos c Says:

    Mie nu mi-a placut deloc aceasta carte, doar gaselnita autorului care povesteste din ceruri mi-a placut. Poate in RDG a fost exceptional, ca era despre blugi, libertate etc… Cred ca ar intra la categoria de citit pe buda.

  13. zum Says:

    @ to-morrow: ma bucur ca te-am convins, sper sa iti placa🙂

    @ dragos c: da, dar tie nici salinger nu-ti place. chestiune de gust, mie salinger imi place foarte mult.

  14. dragos c Says:

    E-adevarat… dar acuma nu poti sa spui ca orice seamana cu salinger e bun… mie werther mi-a placut (cand l-am citit pe la 19 ani)

  15. zum Says:

    @ dragos c: pai nu asta spun. mie mi-a placut cartea pur si simplu si ma gandesc ca se poate sa nu-ti fi placut fiindca na, nu rezonezi la asa ceva🙂
    si mie mi-a placut werther in adolescenta, dar cartea lui plenzdorf are mai mult din salinger decat din goethe. ma refer la „voce”, la stil. nu e buna pentru ca „seamana” cu salinger, nu zic asta. pe de alta parte, cred ca ar fi greu sa-ti placa daca nu-ti place deloc „de veghe…”

  16. inraspar Says:

    Zum,o sa trec,dar sigur o sa caut articolul tau prin arhiva caci luna aceasta balmajesc niste lecturi sa le zicem specializate , spre a da un examen.Multumesc de invitatie!

  17. zum Says:

    @ inraspar: ah da, e cam nasol cu lecturile specializate, cunosc. spor! si bafta la examen🙂

  18. inraspar Says:

    Multumesc si lectura placuta !


Lasă un răspuns

