Al doilea brautigan

in_zahar

Richard Brautigan – In zahar de pepene, traducere Liviu Bleoca, Polirom 2004

Primul a fost La pescuit de pastravi in America. Apoi am citit cateva poezii de pe internet. Acum a fost In zahar de pepene. Habar n-am cand o sa mai citesc Brautigan, habar n-am cand l-as fi citit daca nu era reducerea de la Polirom. Da’ tare mi-a placut.

De pe coperta patru a lui La pescuit: „cand vom fi foarte batrani, oamenii vor scrie poate <<brautigane>>, asa cum astazi scriem romane.” De pe coperta patru a lui In zahar de pepene: „Intr-un stil insolit si abrupt, mesajul lui Brautigan este la fel de profund si de solid ca al marilor autori consacrati. El identifica problema fundamentala a societatii, iar In zahar de pepene poate fi terapia sa de soc pentru a trezi societatea, asa cum a procedat Jonathan Swift in O modesta propunere.”😀

Problema fundamentala a societatii. Hm. Or fi pastravii? Fiindca sunt peste tot si in In zahar de pepene. Chiar asa, de ce atatia pastravi? Vedeti, nu m-as fi gandit ca pot fi o problema. Aaaaa, stati ca poate e o metafora! Dar oare ce vrea sa zica autorul prin metafora asta? Mhmhmh… Gata, m-am decis: e o distopie cartea asta. Sau nu?

Gata cu prostiile. Acest al doilea brautigan e mai soft decat primul. Adica e mai cu cap si coada. E o poveste. Pe care unii o numesc distopie, eu sunt in continuare confuza. E cu niste oameni care traiesc in MOARTEu, alaturi e Uzina Uitata de unde aduna tot felul de obiecte (paralela cu Zona din Picnic la marginea drumului e automata). Totul e facut din zahar de pepene. Oamenii sunt oameni, muncesc, se iubesc, inseala. Mai sunt si tigrii. Si rebelii care s-au mutat in baraci langa Uzina, isi fabrica whiskey si provoaca o altercatie la MOARTEu. Un personaj e scriitor si e tot timpul intrebat cum merge scrisul si despre ce e cartea. Iata raspunsul: „pur si simplu despre ceea ce scriu: un cuvant dupa altul.” Scurt si clar. Ups, dar cum ramane cu problema fundamentala a societatii?

M-am lamurit cand am citit La pescuit… ca nu trebuie sa ma fortez prea tare, ca trebuie sa las deoparte interpretarile si sa ma bucur de carte si de lumea asta „brautigana”. E multa poezie si aici, imagini surpinzatoare, chiar de-a dreptul frumoase uneori. V-ati gandit vreodata ca undeva poate sa fie intuneric ca intr-o ureche? Ah, uite si un citat (e un capitol intreg, se numeste Maini):

„Ne-am intors la MOARTEu tinandu-ne de mana. Mainile sunt ceva minunat, mai ales cand se intorc dupa ce au facut dragoste” (pe cuvant ca asta e tot capitolul).

Nu neg ca o fi posibil sa analizezi cartea asta cum se cuvine, sa faci interpretari, sa despici firul in patru si sa extragi tot felul de sensuri si mesaje. Dar eu nu intentionez sa fac asta, doar n-o sa distrug frumusete de brautigan. Mi se pare ca ar fi exact contra „mesajului”. Asa ca fac ca data trecuta si nu spun decat ca mi-a placut teribil, ca as vrea s-o citesc si in engleza (desi traducerea e excelenta) si ca o sa ma duc chiar acum sa caut o povestioara de-a lui Brautigan pe care o am intr-o culegere de povestiri americane si o s-o citesc imediat.

Ah, sa stiti ca inca se mai gaseste pe site-ul Polirom la oferta euro🙂

Explore posts in the same categories: roman

5 comentarii pe “Al doilea brautigan”

  1. Cinabru Says:

    Brautigan… Superb. Acum m-ai facut curios sa o caut si eu in engleza. Ma bucur ca ti-a placut si tie.

  2. zum Says:

    @ Cinabru: mi-a placut, mi-a placut pana acum tot ce am citit de el. desi cred ca in doze mari n-as putea😀

  3. capricornk13 Says:

    Am si eu in imensa caramida de necitite in zahar de pepene, nu stiu cand ajung la ea, insa, ca m-am hapsanit la targ ieri:(

  4. Arana Says:

    Trebuie sa caut si eu La pescuit de pastravi. Am citit In zahar de pepene, tot asa, luata la oferta de la Poliraom, prin vara si mi-a placut muuuuult. Ma bucur de fiecare data cand vad si pe altundeva scrieri despre ea🙂

  5. zum Says:

    @ Arana: sa cauti neaparat La pescuit… e o nebunie, sigur o sa-ti placa.


Lasă un răspuns

