Leapsa, shopping (lista 13), chestii

Astazi ma ocup de lepse (sper ca am nimerit pluralul) ca nu am energie pentru altceva. Voiam sa scriu despre Shilf sau despre Lorgean, dar nu merge. Mai am si un mic bilant de facut. Ultima shopping lista a anului, plus inca nu stiu cate carti despre care tre’ sa scriu rapid fiindca deja incep sa le uit. Dar cum spuneam, astazi e zi de leapsa.

Prima e o leapsa de la adinab: care e cea mai pretioasa carte pe care o ai? Grea leapsa, desi frumoasa rau. Nu am nici un dubiu care e cartea mea cea mai pretioasa, problema e alta. Si anume, habar n-am daca o mai am. O sa ziceti ca nu se poate, ca daca-i pretioasa-i pretioasa si atunci o ingrijesti ca pe ochii din cap. Da, dar la mine e mai complicat. M-am tot mutat din loc in loc, de cativa ani buni bat campii la propriu. Evident ca nu pot cara dupa mine prea multe carti. Asa ca baza este acasa la ai mei, unde sunt toate cartile noastre, toate cartile mostenite, toate cartile cumparate de mine si duse acolo dupa citire. Mai au putin si pica la etajul de jos cu tot cu apartament, saracii, e un intreg depozit acolo. Tot imi zic ca ar trebui facut ceva, macar numai pentru faptul ca sunt carti pe care nu le mai gasesc, nici nu stiu daca le mai am. Dar nu fac nimic.

Asadar primul lucru care mi-a venit in minte cand am vazut leapsa: o carte pe care o am de la bunica, o carte ingalbenita, jerpelita, fara coperti, o culegere de povesti si poezii romanesti. Inclusiv Miorita, care imi place si in ziua de azi tocmai din cauza acestei carti. Nu i-am stiut niciodata titlul pentru ca niciodata nu i-am vazut coperta. Mi-a dat-o bunica s-o citesc, cred ca inainte sa merg la scoala. Cand a murit a fost printre putinele lucruri pe care le-am vrut. Si am mai luat o carte, tot veche, ingalbenita si scrisa intr-o romana caraghioasa pentru mine la vremea aia: se numeste Napoleon, dar restul detaliilor nu le mai stiu (promit sa completez aici cum ajung acasa si gasesc cartea, pe asta cred ca stiu exact unde s-o caut).

Sunt insa si cateva carti pe care stiu sigur ca le am si in caz ca nu le gasesc pe cele doua de mai sus le pot declara pe rand cea mai pretioasa carte a mea: Tiganiada intr-o editie veche, ramasa de la cea mai in varsta dintre matusile mele. Un Eminescu folosit de mama in scoala, cu sublinieri si comentarii (si asta e vechi, jerpelit si foarte frumos). Dintre cartile pe care le am acum la mine acasa (am mai zis cred ca am cumparat mult si pentru ca ma deprima sa locuiesc intr-o casa fara carti) tin la Journal extime a lui Tournier, carata de la Bucuresti si care mi-e draga fiindca e prima carte cumparata de prin strainataturi (de la Paris, candva), la o editie de prin anii ’50 Tom Sawyer & Huck Finn si la Tartarin sur les Alpes, anul nasterii 1896 (uite ca tre’ sa verific aici, nu sunt sigura).

Gata, asta ar fi raspunsul. Cartea ceruta de leapsa e sigur cea ramasa de la bunica (cea cu Miorita), restul sunt backup🙂 . Dar tin la toate. Cred ca or mai fi si altele pe care nu mi le amintesc acum. Mi-ar placea o scotocire prin biblioteci si dulapuri, dar sunt prea departe.

Acum leapsa nr. 2, tot de la adinab: ai citit vreo carte care să aibă un asemenea impact asupra ta încât să îţi dea peste cap percepţia asupra realităţii? Nu să îţi schimbe ideile, nu să îţi revoluţioneze gândirea, ci să te facă, pentru un moment, să nu mai ştii pe ce lume eşti, la propriu? Raspunsul e da si intra in categoria asta foarte multe dintre cartile copilariei. Cavalerii Pardaillan, Winnetou, Toate panzele sus!, Fat-Frumos din lacrima (ilustratiile plus povestea ma fascinau atat de tare pe la 3-4 ani ca si acum imi da fiori cartea asta), Ciresarii. Uitam cu siguranta pe ce lume sunt si traiam in carte. Iar cand ma opream din citit ma asteptam sa-i vad in jurul meu nu pe mama sau pe tata, ci pe Pardaillan, pe Anton Lupan, pe Winnetou sau pe Tic cu al sau Tombi. De la varsta aia nu stiu daca mi s-a mai intamplat asa cum zice leapsa. Poate acum, citind Orbitor, la scena trecerii Dunarii, cand descrie fluturii de sub gheata. Eram in tren cand citeam si a trebuit sa iau ochii din carte si sa ma uit pe geam dupa asta, mi-au trebuit cateva secunde sa ma dezmeticesc. Poate mai sunt si alte momente asa, dar nu-mi vine nimic in cap. Copilaria a fost plina de ele, acum… cred ca vad altfel cartile🙂

Ambele lepse merg mai departe la lilanda si la ionuca. Sper sa raspunda amandoua.

Si acum, rapid, o lista (nu e ultima pe anul asta, cred):

Regis Jauffret – Histoire d’amour
Eric Chevillard – Oreille rouge
Camille Laurens – Dans ses bras-la
Christine Angot – Incest
Alain-Fouriner – Le grand Meaulnes
Marcel Proust – Du cote de chez Swan (incetisor incetisor o sa le cumpar pe toate)
Jaques Prevert – Poemes
Michel Foucault – Histoire de la sexualite
Aragon – Le paysan de Paris & Le con d’Irene
Alphonse Allais – Alphonse Allais de la mer
Gilles Deleuze – Logique du sens & Kafka

Gata, fug sa recitesc Abatorul 5 ca altceva nu pot🙂 Sa aveti un Craciun fericit (asta in caz ca nu ne auzim maine, cum planuiesc)!

Explore posts in the same categories: blogosfera, shopping

9 comentarii pe “Leapsa, shopping (lista 13), chestii”

  1. adinab Says:

    Ai raspuns🙂 Si mie mi-au placut cartile acelea de care amintesti. Continuand traditia familiei, le recitesc din cand in cand, cu aceeasi bucurie. Dar cel mai mult si mai mult mi-a placut Habarnam.

    Apropo de cartea cu Miorita: am si eu o carte din asta cu povesti, multe-multe, rupta si sifonata sarmana. Si tin mult la ea.

  2. ionuca Says:

    Hiii, multam de lepse! Sper sa nu uit 8-|

  3. zum Says:

    @ adinab: si mie mi-a placut mult Habranam, dar parca nu m-a transportat in alte lumi🙂
    cred ca efectul asta il aveau cartile mai lungi si mai… de aventuri, sa zicem. plus Fat-Frumos, care l-a avut fiindca eram foarte mica si gaseam povestea fascinanta.

    @ ionuca: pai sa nu uiti. sunt curioasa care-o fi cartea ta cea mai pretioasa🙂

  4. lilanda Says:

    zum, am sa onorez si eu leapsa…Auzi, da’ tu ce faci cu germana?? Ca vaz numai frantuzisme pe lista ta de cumparaturi :)))

  5. zum Says:

    @ lilanda: aoleu, m-ai prins! ce sa fac cu germana, ma tot invart pe langa un max frisch de o groaza de vreme, da pan la urma tot la chestiile cunoscute ajung🙂 . ai dreptate, ar trebui sa pun mana sa ma ocup de nemti.

  6. uv Says:

    zum! acum vad ca ai link la another country! vai ce m-am bucurat! ii cunosti? stii ca vineri seara pe la 7-8 se aduna in pivnita, alan gateste mancare englezeasca cu mana lui si vine cine vrea? la sfarsit ii dai 5 euro daca vrei, ca sa aiba pt ingrediente data viitoare. ai fost la vreo seara de-asta de-a lor? e o ocazie de a cunoaste o gramada de ciudati englezi si nemtuci. unii vin si pleaca, altii raman cu anii. am petrecut si seri frumoase acolo, si seri foarte enervante:).

  7. zum Says:

    @ uv: da, stiu serile de la another country. da’ mi-e cam peste mana sa ajung acolo. chiar ar trebui sa merg curand, ar fi pacat sa nu ma mai duc de lene. tu stii east of eden? e o librarie englezeasca la doi pasi de mine, e drept ca acolo nu gateste nimeni, dar mai au cate-o piesa de teatru, cate-o lectura si sunt simpatici si ei.

  8. uv Says:

    la multi ani!
    „east of eden” abia se deschisese inainte de a pleca noi, am fost numai o data. daca treci pe another country, si sa mai treci, da-le un pupic lu sister chain and brother john de la romanii aia 2, or sa stie ei. si lui tom i-as transmite ceva, dar el ne-ar vorbi de rau, ca asa face cu toata lumea:)

  9. zum Says:

    @ uv: la multi ani! si asa o sa fac cand mai ajung pe la another country🙂


Lasă un răspuns

