lorgean

lorgean

Jean-Lorin Sterian – Lorgean, Polirom 2007

S-au intamplat lucruri grave pe-aici in ultima vreme: blogul s-a deghizat intr-o colectie de pds-uri si lepse si mai-mai sa uit pentru ce l-am facut (habarnam de cate ori am mai zis asta sau ceva asemanator, dar o s-o tot zic poate-mi intra-n cap odata). Asa ca gata cu destrabalarea, azi despre o carte.

Cred ca e vreun an si ceva de cand am citit-o. Deci scriu mai mult din amintiri. Am mai rasfoit-o acum un pic, am gasit cateva notite intr-un carnetel, incerc din astea sa recompun parerea pe care mi-am format-o atunci (e infiorator cat de repede uit!😦 ). De fapt nu parerea, ca pe asta o am clar fixata undeva, incerc sa regasesc detaliile necesare ca sa-mi sustin parerea.🙂

Marturisesc, am inceput Lorgean plina de tot felul de prejudecati. O „autofictiune urbana”, scrisa de un tip care a lucrat la Playboy, despre publicitari, ziaristi de la reviste glossy si alte chestii de genul asta nu avea cum sa nu ma umple de prejudecati inainte de citire. Mi-a fost frica fiindca ma gandeam ca o sa gasesc o gramada de fitze si de teribilisme cool. Greseala mea, daca as fi cascat ochii si as fi citit un pic pe blogul autorului sau i-as fi citit interviurile, m-as fi lamurit ca nu e vreun mare pericol de asa ceva. Dar tot e bine, Lorgean mi-a dat peste nas cu prejudecatile mele si mi-a adus aminte, inca o data, ca nu trebuie sa-mi fac prea multe idei despre o carte inainte de-a o citi.

Pe scurt, cartea e simpatica, alerta, plina de umor si e o relatare din lumea cool, urbana, facuta de cineva aflat in interior insa suficient de detasat pentru a putea sa povesteasca ironic si lucid. N-o sa insist pe chestia evidenta pe care au zis-o toti cei care au scris pana acum despre cartea asta, cum ca e primul roman de la noi care vorbeste despre lumea tinerilor urbani, relaxati, a lansarilor de tot felul, lumea redactiilor de reviste glossy, a cluburilor bucurestene (pe cuvant, in afara de MNAC nu stiam nimic despre nici unul dintre numele alea din carte – Web, Ota, Space – ce-s astea?), a celor „care au importat cuvantul cool in limba romana”. E important si asta, chiar sper sa apara mai multe carti despre asa ceva (poate au aparut deja si nu stiu eu, pan’ la urma Cele mai frumoase creiere cred ca poate intra si ea in categoria asta), dar mai bine sa zic despre cateva lucruri care mi-au placut.

In primul rand exista povesti normale, povesti firesti si credibile, multe si felurite, care se succed rapid intr-un vartej de nume si intamplari pe alocuri ametitor. Oamenii se indragostesc, se distreaza, flirteaza, sufera, calatoresc, fac voluntariat. Sunt multi, am inceput uneori sa incurc personajele si ma intreb daca la un moment dat nu se face chiar o confuzie de nume. Nu stiu daca e greseala de tipar sau e voita (se vorbeste despre Clara si brusc apare o Ioana care nu inteleg ce cauta acolo, la pagina 87 – daca stie cineva cartea poate ma lamureste si pe mine). Efervescenta asta de oameni si intamplari e probabil foarte asemanatoare cu cea a lumii despre care vorbeste. Nu exista concluzii, nu e nimic moralizator, asta mi-a placut la nebunie.

Apoi sunt gaselnitele amuzante. Redactorul-sef care face operatie de extirpare a coloanei vertebrale – pare facil, da, dar chiar e funny🙂 Invitatii la o lansare a unui CD se transforma in tot felul de lighioane. Intr-o scena personajele incep brusc sa vorbeasca despre Elvetia cu fraze ca dintr-un ghid turistic – asta mi-a placut mult, e ca o mica sceneta de teatru improvizat, oamenii rad, discuta si brusc incep sa joace un rol. Si evident marea gaselnita, gaselnita principala – starshittingul. Forma de protest ce consta in folosirea toaletei din casele celebritatilor sau din case memoriale fara a trage apa dupa. Mortala scena din baia lui Paulo Coelho si excelent protestul asta inutil. Nu cred insa ca ar fi trebuit sa ocupe mai mult spatiu in carte fiindca, dupa cum spunea un personaj, asta nu e ceva din care sa faci o pasiune pe toata viata, ar fi bolnav (sorry, nu gasesc citatul exact, revin cand dau de el).

Lorgean e o entitate fantastica, ba personaj, ba fundatie, ba a doua piatra sfanta a arabilor. Confreria Sfanta Ana e o miscare a femeilor care vor sa curete lumea de barbati si ii zidesc de vii. Petrecerea de adio a voluntarilor in Maroc se incheie cu un masacru, iar autorul incheie intreaga scena sangeroasa asa: „In acest moment, sfios, am vazut zorile mijind si m-am dus la culcare”. Sec, ironic, aiuritor.

Mi-a placut, clar. Au mai scris despre Lorgean luciat si Mircea Pricajan. Iar eu inchei cu un citat (pagina 94): „In cutiile de jos, dorm scriitori sub forma de carti. Stau ingramaditi unul peste altul, contorsionati, cu paginile indoite, siliti sa-si petreaca eternitatea in vecinatati nedorite.” Ma uit in biblioteca. Credeti ca Vonnegut se simte bine langa Goethe? Dar Sylvia Plath intre Cartarescu si Christopher Isherwood?

P.S. Era sa uit: deocamdata e singura carte cu emoticoane pe care o stiu.🙂

Explore posts in the same categories: lit. romana, roman

31 comentarii pe “lorgean”


  1. @Zum – Frumoasă şi eficientă însemnare – aveam o părere de umbră de ezitare, acuma s-a dus, am adăugat-o pe listele mele. Mă mai interesează şi o chestie oarecum extraliterară: partea de ”microsociologie” urbană din carte. Nu ştiu să fi apărut la noi multe cărţi care să vorbească despre lumea asta, bănuiesc că nici cărţi sau articole de sociologie n-au apărut. Merci.

  2. zum Says:

    @ Vesnicul banat, Alexandru: of, ai semnat asa si a trebuit sa-ti recuperez comentariul de la spam🙂 noroc ca golisem folderul ieri si era singurul comentariu de acolo. uite ca esti si banat, si spammer😀

    cartea cred ca o sa-ti placa. nu e fara de cusur, dar se trece lejer peste probleme.


  3. @Zum: Oricum, eu n-am genul ăla de lectură ostilă care focalizează sau se blochează pe cusururi. Deci pot să mă bucur plenar şi să mă entuziasmez de ce e bun intr-o carte. Şi de ce e frumos, bineînţeles, calofil fiind🙂

    Dar mă preocupă altă problemă gravă: cum poţi să citeşti cărţi urbane şi cool într-o lume care se duce de rîpă?

    Într-adevăr, aseară, la TV, un domn zicea şi el că lumea se îndreaptă spre prăpastie, ba chiar că a ajuns pe buza acesteia: ”nous sommes au bord du précipice” (TV 5). Înseamnă că Earthwalker avea dreptate! Singura chestie pozitivă e că poeţii din lumea care-o să se nască după ce a noastră o să piară o să ştie cum să răspundă la întrebarea: ”Fu prăpastie? genune? fu noian întins de apă”, deoarece o să fie precişi că a fost prăpastie.

    Întrebarea care ar trebui să te preocupe, dragă soră Z., şi de care ar trebui să fii conştientă la modul serios (şi nu zglobiu – altfel spus), e CE-I DE FĂCUT?, nu ce-i de citit?

    Eu ştiu răspunsul la Şto delati?, dacă vrei ţi-l spun şi ţie🙂

  4. zum Says:

    @ Vesnicul banat: pai citesti, ca e cu proteste. n-ai auzit, se face starshitting in case de celebritati🙂 (da’ sa stii ca e destul de multa ironie in carte, nu e cu vai, ce misto e lumea asta).

    si da, vreau, zi raspunsul ala🙂🙂🙂

  5. Alexandru Says:

    ”Vara facem dulceţuri, iarna le mîncăm.” (Vladimir Nabokov)

  6. zum Says:

    @ Alexandru:😛

  7. dragos c Says:

    da, cartea e misto, desi are si cateva inabilitati de compozitie. dar sa vezi povestirile din Scriitorul a ieşit la vânătoare… trebuie sa scriu despre ea, ca am uitat.

  8. zum Says:

    @ dragos c: ce e asta, Scriitorul a iesit la vanatoare?

  9. Alexandru Says:

    @Dragoş C.: Ce inabilităţi de compoziţie are cartea? Spune-le direct, te asigur că n-o să-mi strici plăcerea lecturii🙂

  10. to-morrow Says:

    Pare interesanta si sa stii ca m-ai determinat sa caut/citesc cartea aceasta. Un fantastic urban?

  11. zum Says:

    @ to-morrow: da, da, s-o citesti! fantasticul nu e chiar fantastic, depinde si ce-o sa vezi tu. povestim dupa ce citesti, ok?🙂

  12. to-morrow Says:

    Ok. Am pus-o pe lista pentru saptamana viitoare.

  13. capricornk13 Says:

    @zum: a, ce ma bucur ca mi-ai adus aminte de ea! bine, daca am vreo sansa ever sa termin cele patruzeci si ceva de necitite in urcare de la mine de pe birou:)) azi e sambata, asteptam p.d.s.-ul! eu m-am trezit devreme si am pus Rilke:)

  14. dragos c Says:

    @Alexandru – pai mai intai este vorba de partea de inceput, cu secta despre care spune si zum – eu nu inteleg ce rol are in economia cartii. apoi exista cateva fragmente al caror sens nu l-am inteles si care decupeaza brusc „actiunea” cartii. singura parte a acrtii e partea a doua – despre voluntariatul arab.
    e drept, am citit demult cartea…
    @zum – Scriitorul a iesit la vanatoare eun volum de povestiri excelente ale lui lorin –

  15. dragos c Says:

    erata – singura parte perfecta a cartii e partea a doua – despre voluntariatul arab. eu nu stiu sa mai existe in literatura romana (cel putin recenta) descrierea unei lumi exotice ca aici.

  16. zum Says:

    @ capricornk13: a, vine si pds-ul dar un picut mai tarziu. si lasa ca o citesti tu intr-o buna zi cand n-o sa mai ai chef sa te uiti la teancul de necitite si o sa iei pur si simplu o carte si o s-o citesti. asta e gata foarte rapid, merge struna.

    @ dragos c: e partea a treia aia cu Marocul. si n-as numi-o deloc singura parte perfecta a cartii. secta aia e o inventie a personajului principal.

  17. Alexandru Says:

    @Dragos C.: Din răspunsul tău, deduc că dacă tu NU ÎNŢELEGI sensul unei părţi dintr-o carte sau rolul ei în economia cărţii, cartea are inabilităţi de compoziţie.🙂

    Înţeleg ce încerci să spui, dar nu pot să nu te tachinez. Nu te supăra pe mine, te rog – aşa reacţionez cînd cineva afirmă că o carte are un defect serios („inabilităţi de compoziţie”), dar nu aduce niciun argument, măcar cît încape într-un comentariu de blog.

  18. dragos c Says:

    @Alexandru – nu ma supar, cu reactiile tale m-am obisnuit…

    afirmatia mea e subiectiva, ca si ale tale, sa n-avem pretentia ca suntem specialisti si oameni de stiinta – cand e vorba de arta.

    in orice opera perspectiva cititorului conteaza cam o treime – zic eu – fata de aceea a autorului si a operei insesi. daca neglijam acest aspect, atunci orice discutie despre carti citite devine inutila.

    am afirmat ca volumul are inabilitati de compozitie. asta e ceea ce mi-a ramas, n-am exemple la indemana, cartea e fizic la 225 km distanta. dar mi-a placut mult la vremea ei.

    dorinta mea ar fi sa citesti cartea pentru a te convinge daca am sau nu dreptate.

  19. Alexandru Says:

    @Dragoş C.: Eu încă nu m-am obişnuit cu reacţiile tale nepoliticoase, probabil de-asta continuu să reacţionez la ele.

    Mi se pare o mare nepoliteţe să spui despre o carte că are „inabilităţi de compoziţie” şi să nu-ţi justifici cît de puţin afirmaţia. Dacă nu-aveai niciun argument la îndemînă, mai bine te mulţumeai să spui da, Zum, e o carte mişto.

    Argumentul cu „afirmaţiile subiective” despre artă e rudimentar. N-am pretenţia, în discuţiile despre cărţi, să fim „specialişti” sau „oameni de ştiinţă”. Şi mie-mi place să vorbesc despre cărţi în registru „impresionist” – îmi place/nu-mi place, am simpatii şi antipatii etc.

    Dar, dacă e să depăşim nivelul ăsta şi să ne apucăm să discutăm despre carte, să spunem ce e abil sau inabil în compoziţia ei, e nevoie să ne justificăm cît de cît părerile. Nu cu argumente „obiective”, ci cu argumente construite dintr-un punct de vedere personal, dar argumente quand même.

    Nu ţi-am cerut să fii Gustave Lanson pe bloguri. Ţi-am cerut doar să ai politeţea de a-ţi justifici o afirmaţie critică.

  20. zum Says:

    @ Alexandru: hai sa-ti zic eu ceva ce m-a zgandarit (pe alocuri): am avut uneori o usoara senzatie de neinchegare, de dezordine. cam ca atunci cand mergi cu trasura si scapi pt. cateva secunde fraiele din maini si se produce un mic haos. cred ca sunt prea multe planuri, viteza e prea mare si senzatia e ca uneori mai cad fraiele. nici nu stiu daca e voita chestia asta, poate e. pe mine m-a cam obosit uneori. dar eu vorbesc aici de senzatii, altcineva poate nu le are, poate e vorba de fraiele cititorului, nu ale autorului. de-aia n-am vrut sa insist, e foarte ambiguu. am zis doar de chestia aia cu numele, dar aia e ceva marunt (desi, din cate tin minte, se repeta – ceea ce ma face sa cred ca e intentionata). atat as avea de zis, e greu sa dau exemple concrete fiindca sunt pagini intregi.

    @ dragos c: eu n-as numi inabilitati de compozitie chestiile astea de le-am zis mai sus. nu de alta, dar s-ar putea sa fie inabilitati de citire🙂 cred ca asta vrea si Alexandru de la tine, sa nu mai dai verdicte categorice fara sa te bazezi pe ceva. daca nu mai tii minte, zi ca nu mai tii minte si ca ai ramas totusi cu o impresie de genul… in fine, e complicat🙂

  21. Alexandru Says:

    @Zum:

    Merci, nişte lămuriri de genu’-ăsta aşteptam de la Dragoş. Mă irită verdictele suficiente, nu impresionismele.🙂

  22. zum Says:

    @ toata lumea: tocmai am gasit link-ul din egophobia (zice acolo si de cartile de povestiri, acum m-am lamurit🙂 ):

    http://egophobia.50webs.com/15/invitat.html

  23. dragos c Says:

    @zum – ok, imi cer scuze, poate m-am exprimat eu prea dur, dar e ceva care nu se leaga acolo, poate din pricina faptului ca „si-a facut mana” pe povestiri… scriitorul a ieşit la vânătoare e un volum de povestiri al lui lorin. trebuie neaparat sa-l citesti, are niste chestii grozave, nu seamana deloc cu romanul!

  24. dragos c Says:

    @zum – credeam ca Alexandru e la mars…

  25. zum Says:

    @ dragos c: nu stiu ce-a fost asta cu „Alexandru e la mars” da’ am senzatia ca nu-mi place deloc, imi miroase a rautate gratuita. sper ca gresesc.

  26. dragos c Says:

    @zum – ai dreptate, mi-a scapat, sterge, te rog…

  27. zum Says:

    @ dragos c: nu sterg, nu am obiceiul. nu asa se rezolva chestiile de genul asta.


  28. @daca sint doritori pentru „scriitorul a iesit la vinatoare”, dati de veste, am citeva exemplare in plus si le dau pe-o nimica toata🙂

  29. dragos c Says:

    @Horia-Nicola Ursu – super, cartea merita orice suma!

  30. zum Says:

    @ Horia-Nicola Ursu: mersi, e bine de stiut ca se gaseste undeva. poate o s-o vreau eu la un moment dat🙂


  31. @zum & dragos: o sa aduc exemplarele in cauza la bookfest, ma gasiti la standul MP, si cu ocazia asta mai povestim un pic🙂


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: