p.d.s. 9 – poezia

Pentru ca tot am primit din greseala o editie bilingva a poeziilor lui Eugenio Montale, astazi un poem dedicat jocului nostru din fiecare sambata:

Poezia

(În Italia)

Din zorii secolului se discută
dacă poezia este înăuntru sau afară.
La început a învins înăuntrul, apoi a
contraatacat violent
afara și după ani s-a ajuns la un forfait
ce nu va putea dura, pentru că afara
e înarmată până-n dinți.

***

La Poesia

(In Italia)

Dagli albori del secolo si discute
se la poesia sia dentro o fuori.
Dapprima vinse il dentro, poi contrattaccò
duramente
il fuori e dopo anni si addivene a un forfait
che non potrà durare perché il fuori
è armato fino ai denti.

Si sa nu credeti ca trisez, o sa revin la p.d.s. 9 de la care am absentat motivat saptamana trecuta. Vad eu cand.

Explore posts in the same categories: pds

24 comentarii pe “p.d.s. 9 – poezia”

  1. Alexandru Says:

    Eu cred ca pina la urma o sa cistige inauntrul, pentru ca poezia e, din fericire, anexionista – de la dragoste pina la tramvaie, greble si euglene, nimic nu-i rezista, nimic nu ramine pe dinafara🙂

  2. Radu Vancu Says:

    Într-un gând cu Alexandru, aş reformula aşa:
    Dinafara nu există!

  3. zum Says:

    a, dinafara clar nu exista! o fi ea inarmata pana-n dinti, da’ tot degeaba daca nu exista🙂

  4. Radu Vancu Says:

    Howgh!

  5. t.s. Says:

    @alexandru: thats pure dialectics sir! sa nu trisam. eu de ex sunt pe dinafara🙂

  6. to-morrow Says:

    Poezia se coace in interior, ajunge afara (pe hartie si in lume) dar are nevoie sa fie gazduita, in final, tot inauntru. Altfel nu supravietuieste. Afara sunt prea multe noxe🙂

  7. luiza Says:

    anexionistă?😀

    (sionistă şi anexă, sau cum?)

  8. Pobby Says:

    inlauntru, afara, m-am zapacit complet, unde este limita? eu cred ca afara asta e supraevaluat, ca si inlauntru de altfel, ca afara e structurat de inlauntru si invers, iar launtricul e anexionist cand nu e defetist
    @alexandru: politicile de anexiune ale poeziei? trebuie tratate internationale care sa reglementeze situatia asta intolerabila🙂

  9. Alexandru Says:

    @T.S. – De fapt, ca orice putere care îşi produce opoziţia, rezistenţa, ca să se poată întinde şi înstăpîni mai abitir, poezia îşi produce ”înafara” ca să-şi realizeze ambiţiile totalitare : ) Înafara e doar o invenţie a înauntrului, aşadar. Pentru o versiune mai subtilă a ideii, v. Bogdan Ghiu, évidemment🙂

    @Luiza: Am avut un vis: se făcea că erau PDS-uri pe toate blogurile, de luni pînă duminică! : )

    @Pobby: eu am renunţat, de la început, la posade şi rovine şi am semnat un tratat de supunere necondiţionată – şi-mi convine : )

  10. t.s. Says:

    @alex: principiile dvs totalitare mi se par incitante. dar apropos de BG, uneori [ramane intre noi] am senzatia ca ar fi chiar el o inventie a vreunei puteri care’si inventeaza rezistenta ca sa se poata instapani mai abitir🙂

  11. Alexandru Says:

    @T.S. – N-aş fi vorbit în felul ăşa despre puterea poeziei dacă n-aş fi aflat, de pe blogul dvs., ce părere aveţi despre BG🙂

  12. t.s. Says:

    deci aveti informatii din Interior🙂 oricum apropos de BG sunt mai mult ironic decat critic: mi se pare un traducator impecabil, de ex. doar ca se ia cam prea’n serios, u know him.

  13. als Says:

    e mai corect ‘in afara’ (sau chiar ‘inafara’) decit ‘afara’, iar in primul vers verbul e mai logic sa fie la prezent

  14. capricornk13 Says:

    @zum: welcome back impreuna cu computerul si poezi asta incitanta…
    eu votez cu inauntru; dinafara doar se lauda cu ea, ca si cum ar fi dinauntru…:))

  15. zum Says:

    @ als: in primul vers verbul e la prezent. nu pun diacritice pentru ca nu toata lumea le vede cum trebuie. in rest… am copiat traducerea asa cum a fost publicata, n-am tradus-o eu.

  16. als Says:

    pai era f clar k nu ai tradus tu ‘editia bilingva pe care ai primit-o’!
    am vrut doar sa fac mici corecturi… montale imi place mult prea mult k sa ma multumesc cu o versiune aproximativa😉

  17. zum Says:

    @ als: pai era clar, da’ de unde sa stiu ca ai citit si ce am scris pe langa poezie? nu corectez, lasa asa. o sa incerc sa pun ă-urile insa (desi arata oribil).

  18. als Says:

    eu citesc TOT!

  19. zum Says:

    @ als: poate incerci si „Cum mi-am petrecut vacanta de vara”, sa vezi cum e cu scrisul cu majuscule😉

  20. als Says:

    am spus k citesc TOT, nu ORICE!😉

  21. capricornk13 Says:

    off-topic: ce face pisicutza? o mai ai? nu-i asa ca e de mare spectacol? eu am una noua (de fapt e motan) care m-a crizat! e mititel si foarte nebun, strica tot ce prinde si face scandal! alaltaieri mi-a maruntit sireturile de la niste sandale frumoase, era sa zboare de la etaju’ sase:)

  22. zum Says:

    @ capricornk13: n-o mai am. dar face foarte bine, am vazut-o ieri si m-a tinut vreo ora lipita de ea, cerea mangaieri si torcea de rupea pamantul🙂
    si vezi ca nu-i vina pisicului ca ti-a maruntit sireturile de la sandale. ce cautau sandalele pe langa el?! eee, bine le-a facut, erau chiar culmea!😛

  23. capricornk13 Says:

    ai dreptate, normal, ce sa caute sandalele aruncate prin casa?!:)
    am vazut acum comentariile de la alexandru, dar n-am mai putut sa comentez, nu stiu de ce; ar fi foarte misto treaba cu antologia de p.d.s.-uri…

  24. Alexandru Says:

    @Zum: Normal ca te tine lipita de ea – orice pisica e convinsa ca e Centrul Lumii si se poarta in consecinta: transforma toate fiintele din jur in satelitii Ei naturali : )

    @Capricornk13: Nu stiu de ce erau inchise comentariile, acuma ma gindesc la vreo cauza felina : ) . Acuma poti sa vii sa spui ce misto e ideea cu antologia : )


Lasă un răspuns

