Back to school: „Postmodernism and Beyond” la Berlin (1)

V-am zis deja de chestia asta. Aseara am fost la primul curs. Avand in vedere ca fix asta e, adica un curs, n-o sa povestesc aici tot ce se discuta acolo, doar n-o sa-mi transform blogul intr-o chestie serioasa si profunda. O sa va povestesc insa impresii si cate ceva din ce le spune Mircea Cartarescu studentilor lui nemti (plus cativa romani veniti acolo fie pentru ca le place Cartarescu, fie pentru ca sunt si ei studenti, fie pentru ca au crezut – cum mi-a spus unul dintre ei – ca e asa, o intalnire cu scriitorul).

Asadar Mircea Cartarescu va fi guest professor la Peter Szondi Institut für Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft (ha!) timp de un semestru. Cursul pe care il tine, Postmodernism and Beyond, a inceput aseara si se va termina candva in martie. Eu imi doream de o groaza de vreme sa merg la un curs de la litere si n-am reusit niciodata pana acum, dar acum sunt foarte hotarata sa merg acolo in fiecare saptamana, sa citesc ce e de citit, sa-mi fac lectiile cat pot eu de constiincios si de discret (discret fiindca nu e un curs la care trebuie sa merg eu si nu m-as baga prea tare in seama, da’ cine stie ce iese pana la urma). Mai ales ca aseara mi-a placut la nebunie.

Prima lectie a fost, normal, o introducere. Am facut cunostinta cu el si asta mi s-a parut cea mai emotionanta parte a serii. Eu ma dusesem acolo sa vad un star, unul dintre autorii mei preferati, dar 90% dintre oamenii din sala venisera pur si simplu la un curs. Cartarescu l(n)e-a spus ca el a scris de fapt numai poezie, ca e poet, poezia fiind de gasit in orice daca stii s-o vezi (in matematica, in stiinte, „even in the bad realist novels”). A povestit despre cartile lui dintre care cea mai buna (asa a numit-o el insusi aseara), Levantul, este intraductibila. A povestit despre Nostalgia si de ce prima editie a aparut cu titlul Visul (stiati? ca eu nu: Nostalgia prea ducea cu gandul la filmul lui Tarkovski, iar Tarkovski pe vremea aia nu era foarte iubit in zona). Pentru mine a fost nemaipomenit sa stau acolo si sa-l vad pe cel mai faimos scriitor al Romaniei prezentandu-se cam cum m-as prezenta si eu daca as tine un curs undeva. Cum spunea chiar el despre Herta Mueller – ca i s-a parut incredibil cand a aflat ca a luat Nobelul, doar o cunoaste, Herta exista, e din carne si oase, a vorbit cu ea, nu e ceva ireal, divin, cum si-i imagina el pe laureatii Nobel. Cam asa si eu, nu reuseam sa concep faptul ca eram intr-o sala de curs si ascultam un profesor real, din carne si oase, nu mai era doar un nume de pe coperta unora dintre cartile mele cele mai dragi.

Ziceam ca nu intru in detalii. Mi-au placut mult calmul si rabdarea cu care vorbeste, nu se grabeste deloc, povesteste pe indelete, cu umor si e incredibil cat de multe reuseste sa spuna (aici e vina mea ca ma minunez, sunt obisnuita cu profesori grabiti, care incearca sa spuna cat mai multe in timpul pe care-l au si te bombardeaza cu o gramada de informatii pe secunda de nici nu mai stii de tine cand iesi din sala). De cateva ori mi-a venit sa zic ahaaa, deci asa! Parca mi-a deschis mintea si a ordonat haosul de acolo. A vorbit mult despre modernism / postmodernism, despre Ulise si Finnegans Wake. Ma uit pe notitele (putine) pe care le-am luat – cateva nume: Ihab Hassan, J. F. Lyotard, Gianni Vattimo, Matei Calinescu, William H. Gass, Raymond Federman. Plus Feynman si Heisenberg si inca ceva indescifrabil (a scris pe tabla si n-am vazut fiindca sunt ochelarista si am stat prea in spate). Oricum, a fost pana la urma doar o introducere, o prezentare a cursului. De-abia astept sa vad cum e mai departe! La final ne-a aratat o pagina din Finnegans Wake urmata de una din Reading Sucks de Beavis & Butt-Head. Iar imaginea pe care nu mai pot sa mi-o scot din cap este a lui Joyce incercand sa citeasca Finnegans Wake si nereusind – dar nu din motivele din care nu reusim noi, eu si voi cei care cititi aici, ci pur si simplu pentru ca o gasea atat de amuzanta incat radea pana nu mai putea sa citeasca. Oh dear!

(Va urma)

Explore posts in the same categories: cartarescu

29 comentarii pe “Back to school: „Postmodernism and Beyond” la Berlin (1)”

  1. mircea Says:

    Buna, stiam ca esti in sala pe undeva si tare mi-ar fi placut sa te arati/deconspiri. La sfarsit am intrebat 2-3 studente romance daca ele sunt Zum. Nu erau. Cat despre curs, damn it! Am fost stresat si foarte plictisit sa vorbesc in engleza. Asta mi-a luat 90 la suta din energie. Nu mi-a mai ramas mare lucru. Dar de data viitoare sper sa ma relaxez un pic.
    Best,
    Mircea

  2. zum Says:

    O sa ma deconspir data viitoare, acum am fugit imediat ce s-a terminat cursul. Si daca nu ma deconspir tot o sa ma gasiti pana la urma, nu cred ca sunt chiar atat de multi studenti romani.🙂
    Mie mi-a placut cursul, nu s-a vazut deloc stresul.

  3. Alexandru Says:

    @Zum: Cred ca o sa vin si eu la cursul urmator. Azi am stat numai prin pavilionul de stiinte de la universitate si m-am pus la curent cu ultimele descoperiri in materie de teleportare : )

  4. zum Says:

    @ Alexandru: da vezi ca daca vii va trebui sa tii si tu un curs. despre teleportare🙂

  5. Radu Says:

    Eu tare sunt curios de partea cu beyond.
    Poate până prin primăvară, când bănuiesc că se va ajunge la ea, intră teleportoarele astea din laboratoarele de cercetare ale lui Alexandru la producţie de serie şi ajung şi eu. Îţi spun din timp, să-mi ţii loc.

  6. Alexandru Says:

    @Zum: Sa-ti iei, totusi, notite multe si sa le copiezi si pentru mine, te rog multdetot. Platesc in cataifuri peşin.

    (Ma gindesc ca poate nu-mi merge teleportorul sau mi se strica pe drum).

  7. zum Says:

    @ Radu: sigur, am ochit deja un mare teanc de scaune, pun pe ele un afis cu „rezervat”. nu de alta, dar am mare incredere in laboratoarele de cercetare ale lui Alexandru si sunt precisa ca vor fi gata teleportoarele la timp.

  8. zum Says:

    @ Alexandru: iau, iau. da’ ar trebui sa-mi iau si calculatorul cu mine la curs, fiindca eu scriu cam urat🙂 (e nasol rau daca ti se strica teleportorul pe drum, cine stie unde-ajungi)

  9. Radu Says:

    Oho, bun, păi atunci ne vedem sigur. Aş pleca de pe acum cu Manoil cu zepelinul, ca să fiu sigur că nu depand de teleportor, dar nu ştiu… e vremea cam naşpa… poate se supără Alexandru, că zice că n-am încredere în tehnicienii lui… Aşa că risc şi aştept teleportorul din februarie!

  10. ionuca Says:

    Musai sa ne tii la curent cu ce se intampla la cursul asta! Please!!! ;;)

  11. zum Says:

    @ Radu: nu, nu, nu, bate vantul foarte tare, nu e cazul sa iei zepelinul. ia teleportorul, e mult mai bine. si o sa fie testat de Alexandru pana-n februarie, cand il iei tu sigur functioneaza perfect🙂

    @ ionuca: pai sigur, doar am promis. dar Cartarescu nu mai are cursuri la Litere in Bucuresti? voi acolo cred ca aveti mult mai multe ocazii decat mine sa-l vedeti.

  12. Radu Says:

    Ah… ai dreptate, Crivăţul şi Nemira şi Austrul…
    Dar la teleportor te primesc oare numai cu buletinul? Sau se teleportează, aşa, absolut cine vrea şi cu ce pofteşte?

  13. als Says:

    asta cu joyce citind ‘finnegans wake’ si rizind in hohote crek am mai vazut-o pe undeva – oricum, mi se pare o gluma cam la-ndemina & rasuflata…
    altminteri, ‘fw’ kiar ESTE, pe alocuri, o carte amuzanta (a fost teza mea de licenta); totul e s-o intelegi ;P
    (fyi: exista si citeva cuvinte/denumiri romanesti)

    @ mircea: salutari, our paths have gone different ways

  14. als Says:

    asta cu joyce citind ‘finnegans wake’ si rizind in hohote crek am mai vazut-o undeva – oricum, mi se pare o gluma cam la-ndemina & rasuflata…
    altfel, ‘fw’ (= a fost teza mea de licenta) kiar ESTE o carte f amuzanta (pe alocuri), totul e s-o intelegi ;P
    (fyi: exista si cuvinte/denumiri romanesti)

    @ mircea: salutari, our paths have gone different ways

  15. zum Says:

    @ als: cred ca stie toata lumea deja ca FW a fost teza de licenta a lui als, putea sa scape blogul meu de acest comentariu. cat despre gluma rasuflata, o fi, dar daca pe mine imaginea asta m-a urmarit, ce sa fac? n-am vazut-o nicaieri dar e posibil sa mai fie pe undeva. eu am aflat ca joyce se amuza foarte tare citindu-si cartea de-abia marti seara la curs (unde am aflat si ca exista cuvinte romanesti in carte).
    parca intelesesem ca nu mai treceti pe-aici tocmai pentru ca nu sunt lucruri interesante de citit.

  16. zum Says:

    @ Radu: ah, nu stiu cum e cu teleportorul, poate ne spune Alexandru dupa ce-l incearca. dar buletinul s-ar putea sa incurce procesul, cred ca-i mai bine fara. sau poate se fac buletine speciale pentru teleportor, cine stie?

  17. Alexandru Says:

    @Radu, dacă mă gîndesc mai bine la ce-am văzut în laboratoare – dihănii ciudoase, ca ale Ampotrofagului, mestecări de roţi dinţate unse cu lichid dă frînă … -, nu te-aş lăsa să te urci în aparatul ăla, chiar dacă ai buletin. Trop risqué.

    Plus că am văzut eu într-un episod din Stargate Altantis cum poate eşua o teleportare – teleportatul ajunsese la destinaţie, dar i se amestecaseră celulele. Dacă ţi se întîmplă şi ţie ceva de genu-ăsta? Ajungi la Berlin cu celulele amestecate altfel decît la Sibiu, ţi se schimbă concepţiile despre Literatură şi despre Viaţă, sau chiar – Doamne fereşte! – îi zici lui Zum, de la aeroport, că tu nu prea mai vrei să fii poet? Nu, nu te lăsăm să faci o asemenea călătorie, nu vrem să te schimbi🙂

  18. zum Says:

    @ Alexandru: pai n-a zis nimeni ca-l incurajeaza pe Radu sa ia teleportorul asa cum e si functioneaza acum. dar se asteapta productia de serie, atunci o sa fie testat bine de tot si riscul va fi mic (mai mic ca la avion, dupa cum spun ultimele stiri). ca si eu am vazut in Star Trek cum se strica si imparte omul in doua jumatati, doi oameni fizic la fel, dar unul bun si unul rau. nici nu vreau sa ma gandesc ce-ar insemna asta🙂

  19. als Says:

    @ nu stiu daca ‘putea sa scape blogul’ dumitale de comentariul MEU – in fond, se vorbea dspr ‘fw’ si EU sint singurul care l-a citit cap-coada dintre toti cei pe care-i cunosc!

    in rest, am profitat sa-l salut pe m.c., cu care n-am mai vorbit dupa ‘episodul terorist’…

    cit dspr ‘lucruri interesante de citit’: eu citesc, oricum, pe sarite & pe diagonala.
    blogurile, fireste

  20. Radu Says:

    Şi se poate şi să alegi cu cine-ţi amesteci celulele?🙂
    Cred că, până la urmă, o să merg la sigur – adică o să mă clonez, şi un eu o să meargă cu zeppelinul Ampotrofagului, celălalt cu teleportorul. Întrebarea e: care cu ce merge? Şi cine o să ajungă primul la destinaţie? Eu, celălalt?🙂

  21. Alexandru Says:

    @Zum: Nu inţeleg ce zice Radu. Care din ei o să meargă la Berlin? El – celălalt? celălalt?🙂

  22. Alexandru Says:

    @Zum: Episodul ăla din Star Trek era adaptat după Calvino?

  23. zum Says:

    @ Alexandru: n-ar fi exclus, vad ca Vicontele a fost tradus in engleza in 1962 iar episodul ala e de prin ’66🙂
    ca veni vorba de Calvino, azi ar fi fost ziua lui. am vrut sa pun o poza cu el la doi ani in bratele dadacei din Cuba, dar am uitat cartea acasa si pe net n-o gasesc.

  24. Alexandru Says:

    @Zum: Revenind la curs, ce-ar fi sa-ti faci temele aici, pe blog, ca sa participam si noi un pic la eveniment? Asa am fi si mai alaturi de tine, ti-am face senvisuri, cafea, ti-am ascuti creioanele si chiar ascutitoarele, ai avea cu cine sa vorbesti in noptile albe de dinaintea examenelor cind n-o sa stii ce-ti da. Nu mai stiu cu ce sa te momesc : )

  25. zum Says:

    @ Alexandru: pai si-adica sa gaseasca temele mele alti participanti la curs si sa copieze?!🙂
    ma mai gandesc, stai intai sa vad cum e cursul si cat de des pot sa fac asta.

  26. Alexandru Says:

    @Zum: Bine, atunci nu le pune, sa iei doar tu zece, ca numai asta te intereseaza pe tine – sa fii Premianta.

  27. mihaelaursa Says:

    daca v-aud aia din berlin, parca vad ca ne pun pe toti la taxa pentru invatamant la distanta. si asta numai din cauza premiantei de zum.


  28. Spune-mi, Zum, cand se tine cursul lui Mircea Cartarescu? Si care sunt perioadele de vacanta cand nu se tine? Multumesc mult pentru raspuns… Si felicitari pentru blog-ul tau!
    L.

  29. zum Says:

    @ Laure Hinckel: cursul se tine in fiecare marti, de la 18:15 la 19:45. se termina pe la jumatatea lunii februarie (aproximativ – nu stiu exact data, din pacate). nu cred ca e vreo zi de vacanta intre timp, daca aflu scriu.


Lasă un răspuns

