p.d.s. 21 – toamna

Ca tot se gandea Alexandru la teme mai omenesti (adica Natura si Dragostea) pentru pedeseul cu tema de luna asta, m-am gandit ca merge un poem cu anotimpuri. Afara e foarte toamna (cel putin aici la mine), asa ca azi avem poezie cu toamna:

toamna

Toamnă timpurie

Matei Călinescu

A intrat toamna în cameră, m-a bătut pe umăr, mi-a spus:
„Pleacă de-acasă, mergi pe străzi, prin parcuri să vezi
frunzele lin clătinate de vânt, plutind în lumină, rare,
ruginite la margini, pătate de galben sau de roșu,
să vezi soarele stins, înfășurat într-o lână subțire de aburi cenușii,
să vezi copii ținuți de mână de tatăl lor,
întorcându-se de la școală, în după-amiaza de vis transparent,
cu stoluri de păsări călătoare în cer, străbătând un surâs absent,
un surâs imens, arcuit curcubeu peste acoperișuri,
dar fără culori, peste coroanele arborilor, un surâs parcă trist
și totuși fericit, așa cum tristețea se amestecă
uneori cu fericirea inaccesibilă, cu aerul,
cu vremea, străbătut de păsări migratoare –
să vezi trecutul cu melodii neauzite, dulci
ca acelea de pe vasul grecesc al lui Keats, ca acelea ale lui Wolfgang
Amadeus Mozart căzând lent, tăcut, în abisul memoriei,
să vezi chipul liniștii de deasupra mormintelor uitate,
privindu-te senin cu ochi albi de statuie – statuia unei femei
despre a cărei viață nu știi și nu vei afla nimic, dar care te cheamă tăcut,
de peste mări și țări”. Toamna mi-a spus cuvinte frumoase și
adevărate, dar eu am rămas în camera mea, scriind, ascultând muzică
de flaut și de harfă. I-am văzut trecerea pe fereastră, și-acel
surâs imens prin care se vedeau coroanele arborilor și
cerul pustiu, adâncindu-se în seară. Am păstrat doar acel surâs…

(Din TU – elegii și invenții, Polirom 2004. Poza e de la mine din cartier.)

***

Aveam doua poeme candidate la pds din cartea asta, a fost foarte greu sa aleg numai unul. Pana la urma m-am hotarat sa il pun azi pe asta urmand ca mai incolo, candva dupa meciul de sambata viitoare, sa il postez si pe celalalt. Mi-e ca pana atunci o sa vina iarna.

Explore posts in the same categories: pds

3 comentarii pe “p.d.s. 21 – toamna”

  1. Alexandru Says:

    @Zum: Da, da, am văzut şi eu ”după-amiezi de vis transparent”, pe fond galben sau roşu.

    Îmi place lumina aia galbenă din poza ta, o am şi eu pe aici, prin parcuri mai ales. Dar la tine-n cartier e mai frumos, trebuie să recunosc : )

  2. white noise Says:

    usor off topic: deci pt pds-ul asta si aici a fost nevoie de un meci de baraj🙂

  3. zum Says:

    @ Alexandru: lasa, ca stiu eu precis ca e frumos si la tine. dar probabil ca e mai scurta toamna🙂

    @ white noise: da, am vazut ca si la tine a fost. pregatire pentru meciul cel mare de sambata viitoare🙂


Lasă un răspuns

