Salutari din Franta!

Stiti deja povestea, banuiesc. Probabil ca aveti fiecare cate-o parere. Si noi, iata-le mai jos.

***

Strelnikov

”capitanul de pompieri Beatty din romanul meu Fahrenheit 451 povesteste cum la inceput cartile erau distruse de minoritati – fiecare rupea cate’o pagina sau un paragraf dintr’un volum, apoi din altul, pana’n ziua cand cartile au ramas goale, mintile oblonite, bibliotecile inchise.

e limpede ce vreau sa spun. lumea e plina de oameni care colinda cu chibrite in mana. orice minoritate, baptisti unitarieni irlandezi italieni octogenari budisti sionisti adventisti feministi republicani protestanti – crede ca are vointa, dreptul, datoria de’a stropi cu petrol si de’a aprinde torta.”

[zice Ray Bradbury, in postfata la Fahrenheit]

my Brothers, sa ne’ntelegem: democratie inseamna [inca de la greci] o turma de freaks care se’njura in agora. vezi Piata Obor intr’o dimineata de luni, asa sta treaba, asa a stat mereu, take it or leave it, asta’i misto & nashpa cu democratia. de altfel nu va sileste nimeni s’o iubiti, n’aveti decat, votati CCP, votati Platon, Disney, Louis XIV, Trotsky, Baudelaire, Mussolini, Tyler Durden..

insa daca ramaneti cumva democrati, mai bine’ar fi sa acceptati ironia [agresivitatea] interculturala, ca pe’o chestie perfect normala, chiar sanatoasa si dezirabila. triburi au fost, vor fi mereu, ce conteaza daca se definesc dupa criterii etnice economice culturale de clasa de cartier de sex de club de varsta de rasa sau de blog.. unicul motiv pt care homo sapiens se aduna’n triburi, inca din Zorii Istoriei, e ca sa faca misto de alte triburi intr’o maniera organizata & eficienta, hop s’asa.

”toleranta” nu inseamna ”respect”, democratia n’are treaba cu respectul, e doar un sistem care limiteaza violenta. am dreptul sa dispretuiesc – nu sa lovesc, asta e democratia: diversitate, deci conflict.

de altfel ”respect” e un concept boring & cam fara sens, my Brothers. daca imi place un om, un lucru, un ceva – rezulta ca imi place mai putin [adica imi displace] alt om, sau lucru, sau ceva. hai sa fim sinceri [e mai simplu].

finally, apropos de cazul pe care’l discutam: va place cand strainii asociaza ”roman” cu Brancusi sau Cartarescu, cu Dracula sau hot chicks? si mie. atunci sa fim consecventi: aceiasi straini au dreptul sa ne ia la misto, pt cersetorii sau violatorii sau capuplecat sau saracia sau poli-tichia noastra de rahat. iata fata si reversul aceluiasi lucru. grow up & live with it.

***

Oceania

sofistii aveau o vorba: odata un lucru spus, este spus, nu mai poate fi retras, lasa urme, actioneaza.

acum cateva zile prejudecatile i’au facut pe francezi sa spuna un lucru care a actionat ca un acid asupra noastra. mai in gluma, mai in serios, la o emisiune TV, a fost inventat ”salutul romanesc”.

nu voi incepe sa tun si sa fulger – asa cum au facut’o in comentariile jurnalelor, mai ales cei care dispretuiesc cel mai tare corectitudinea politica la ei acasa, care se plang tot timpul ca nu mai poti sa spui nimic azi fara sa fii catalogat de rasist, fascist, xenofob – ci voi vorbi de pe pozitia unui om care a calatorit mult, care a trait prin Europa, care are prieteni de alte nationalitati, inclusiv francezi.

cred ca francezii de la televiziunea respectiva au cautat o senzatie de falsa autostima atunci cand i’au dispretuit pe romani in grup. ii inteleg, sunt agasati, enervati, saturati de mizerii, cersetorii, furturi si talharii. dar poti dispretui o natie prin prisma catorva? unele glume pot parea amuzante iar scopul lor nu e, neaparat, de’a ataca o comunitate si totusi, ele ranesc. mai ales la televizor unde jurnalistii ar trebui sa fie responsabili caci sunt creatori de opinie.

unii romani ar spune: de ce nu suportam critica? de ce ne simtim ofensati cand adevarul e asta: cetateni romani [atat din etnia roma cat si romani] cersesc si fura prin Europa. de ce’i tragem atata cu mandria noastra ranita?

de acord, nu cred in mandria romaneasca si nici in mandria francezilor, caci a fi roman sau francez nu e meritul nostru. e vorba de o intamplare, de un accident de nastere. dar, multi dintre cei care n’au inghitit gluma, sunt totusi mandri de ceea ce sunt, de omul care au devenit in viata prin propriile lor puteri si se simt jigniti prin asimilarea cu hotii si cersetorii de orice natie.

iresponsabilitatea unui post de televiziune, care incalca etica si deontologia, poate da nastere, la ura, poate inflama o intreaga societate, poate crea prejudecati, poate denigra o natie, poate instiga la rasism azi cand, de fapt, nu exista decat o singura rasa umana: homo sapiens sapiens.

cu francezul de rand insa, care nu mai e de mult francez pur et dur, sunt mai intelegatoare. reactia francezului de rand fata de romani nu este de ierarhizare biologica, ci de neincredere. cand o parte dintr’un grup are un caracter reiterat delincvent, aceasta va fi, de fapt, problema reala a neincrederii celorlalti: comportamentul, nu originile.

***

Lolita

ca suntem cel mai migrator popor din Europa Unita stiam deja de prin 2008. ca dintre romani pleaca afara mai mult cei nevoiasi, asta nu trebuie sa ne’o mai confirme nimeni cu datele in mana. saracie nu inseamna numai lipsa banilor insa. mai presupune si lipsa de cultura, de cele mai multe ori, familii dezordonate si deci lipsa de educatie. de asta imi aduc aminte in fiecare dimineata cand ma trezesc in schimbul pitoresc de injuraturi dintre femeile de serviciu si zidarii care renoveaza blocul de vis-a-vis. am spus ca stau in Roma? nu satul din judetul Botosani ci capitala Italiei.

cu rromii n’am avut de’a face aici. de fapt nici cu romanii prea mult. in afara celor doi fosti colegi de facultate, unul zidar iar cealalta bucatareasa. lui ii era rusine sa’si declare nationalitatea. suferea intens din cauza statutului social. imi povestea cum il jigneau sefii la munca, strigandu’l batjocoritor “professore”. cand ii explicam faptul ca mie imi este indiferent nu intelegea. cum sa nu poti fi mandru ca esti roman? si care’i contributia ta la acest lucru? ii raspundeam. tot atata cat ai contribuit sa te nasti barbat in loc de femeie… sau sa’ti alegi parintii…

si’apoi coboram glasurile ce se infierbantasera deja. ajunseseram langa unul dintre grupurile de soldati inarmati care se plimbau supraveghind gara. ar fi putut sa ne ceara buletinele italiene si el nu era in regula cu actele, puteau sa’l bage la puscarie pe loc pentru ca a fi imigrant deja constituia o infractiune in sine, ne’ar fi parut rau sa pierdem vizita la muzeu pe care o programasem pentru ziua respectiva.

era perioada de campanie electorala a lui Berlusconi, care a reusit sa castige pana la urma scotand romanii tapi ispasitori de toate nenorocirile Italiei. dar nici asta nu’i o noutate. despre daunele morale pe care le’au platit, dupa, celor arestati pe nedrept, n’au mai vorbit ziarele. bine c’au avut si de castigat, vor spune altii, ca oricum era gata sa fie linsati. si ce daca n’aveau nici o vina?

si cand Lega a cerut sa li se dea foc ce’a facut Guvernul Romaniei? si’a cerut scuze ca au iesit din tara.

sunt fapte vechi acestea dar mi’au venit in minte dupa ce’am vazut clipul de mai sus. cand se face o poanta Ambasada vrea sa se prezinte scuze. cand exista amenintari cu moartea si se scot armele atunci se scuza ea.

p.s. in cartier la mine sunt 5 cersetori: 2 italieni si 3 romance. nu, ele nu’s tiganci.

***

zum

„ce tampenie!” – asta a fost primul meu gand cand am vazut filmuletul. nu’i nimic de ras, e o gluma infiorator de proasta.

apoi am vazut reactiile si am fost din ce in ce mai nedumerita – oameni buni, it wasnt funny! si nu taci cand vezi asa ceva, reactionezi. imaginati’va ce s’ar fi intamplat in Franta daca in loc de „salutul romanesc” ala ar fi zis „salutul tiganesc”. sau „salutul marocan”. ar fi iesit un scandal monstru, se lasa cu scuze publice de la individul in cauza, de la televiziune, de la toata lumea implicata [cred ca si de la spectatorii aia incantati c’au invatat sa salute], se’ntamplau demisii, crize planetare, intervenea si doamna Bruni-Sarkozy, tot tacamul. asa, fiind vorba despre romani, ce si’or fi zis – hai sa radem, ca nu zice nimeni nimic. ba chiar s’ar putea sa vina cativa romani si sa ne zica bravo, aveti dreptate.

eu nu gasesc nimic de ras. Si nici nu cred ca ambasada ar fi trebuit sa taca. de cand e ok sa faci ditamai gluma mustind de xenofobie la televizor?! sau e ok numai cand e vorba de romani? foarte bine ca s’a reactionat, foarte rau sa credeti ca francezul ala avea tot dreptul sa faca asta. evident, nu uit ca romanii sunt in esenta cam rasisti si ca fac glume mult mai grave si mai proaste decat asta [si nu numai glume, de multe ori sunt chiar seriosi] asa ca imi vine si sa zic ia mai taceti din gura, pana la urma si voi faceti la fel. sunt convinsa ca daca nu ziceau de romani, ci de, sa spunem, italieni, toata lumea din Romania ar fi gasit ca e o gluma buna. ei, n-ar fi fost nici in cazul ala, nu e oricum, e o tampenie si bine ca nu s’a tacut. nu e vorba de notiunea de „roman” aici, putea fi orice in loc. e vorba de o gluma tampitica, pornita de la niste clisee negative legate de un popor si facuta’n vazul lumii la televiziunea publica. ori asta e na sol!

drept sa spun, nu pot sa’mi imaginez ceva asemanator intamplandu-se in Germania. nu i’ar fi trecut nimanui prin cap, iar daca s’ar fi intamplat, totusi, nu cred c’ar fi aplaudat voios cineva. sau poate’mi scapa mie ceva, poate ca francezul ala nu asocia „roman” cu „cersetor”, trebuia sa vad toata emisiunea? un lucru’i cert: cei doi francezi care vorbeau acum cateva zile la o masa langa mine despre cat de ciudata si urata e Romania si cat de „stranii” sunt romanii [delicat, trebuie sa recunoasteti] aveau tot dreptul din lume s’o faca, nu e nimic revoltator in asta. comicul de la televizor insa mai bine si’ar fi tinut gura.

[nu traim inca intr’o lume atat de toleranta incat sa’ti permiti astfel de glume.]

Explore posts in the same categories: the sessions

100 comentarii pe “Salutari din Franta!”

  1. capricornk13 Says:

    hm, nu stiu ce sa spun; e neplacut si de prost gust; pe de alta parte, sa ne reamintim cazul caricaturilor daneze; acolo parc-am fost de partea danezilor, nu? sau du-te pe google, tasteaza „french military victories” si da-i „I’m feeling lucky”, ai sa vezi…

  2. zum Says:

    @ capricornk13: adevaru-i ca mai bine-am face si noi ca italienii, le-am trage-o mama de bataie la fotbal prin vreo semifinala de campionat mondial ceva (vezi germania-italia in 2006, cu toti italienii din germania in culmea extazului). si i-am lasa sa rada linistiti in rest🙂

  3. strelnikov Says:

    > evident, nu uit ca romanii sunt in esenta cam rasisti si ca fac glume mult mai grave si mai proaste decat asta

    pai mie’mi face impresia [cand mai trec pe la babaci & ma uit un pic la tv, duminica seara] ca e full de bancuri etnice & „rasiste” prin emisiunile ro.

    anyway n’a zis nimeni ce crede de poanta in sine, dincolo de interpretari politice: mie mi se pare chiar funny, le salut roumain.

  4. zum Says:

    @ strelnikov: pai e full. adica asa mi se pare si mie, dar cum eu ma uit la tv de vreo doua ori pe an (tot cand ma duc acasa) nu stiam daca sa ma bazez pe asta. ma bazez insa pe romanii din berlin care, in general, sunt iremediabil ingroziti de tot ce nu e ca ei si se apara cu poante. e drept, nu le zic la tv.🙂

    cat despre gluma aluia, io am zis – nu mi se pare funny😀

  5. strelnikov Says:

    pai tocma vorbeam cu cineva sa’mi faca un .gif misto cu ala practicand le salut, e bun de pus pe blog etc.. deci ok nu ti’l dau🙂

  6. zum Says:

    @ strelnikov: ei, si tu acu’🙂 da-mi, da-mi.😛

  7. Tallis Says:

    Poanta e ieftina si animatorul un dobitoc, dar sa nu uitam ca era doar o emisiune de divertisment. Nu stiu cit era de necesara o scuza publica. Acuma ar trebui sa facem si noi misto de ei, nu sa ne apucam sa ne suparam (alta reactie obisnuita a romanilor).
    De exemplu emisiunile de genul ala sint frecvente la francezi, care din punctul de vedere al televiziunii in general sint cam inapoiati – am putea specula ca se poarta ca niste paparude de bucatarie, mai rau ca americanii :))
    Come on, ala care face salutul arata retardat rau, pe mine ma pufnit risul de cit de cretin arata, da-l dracu (cred ca multi au reactionat asa)

  8. zum Says:

    @ Tallis: asa-i, si pe mine m-a pufnit rasul cand l-am vazut p-ala. si pan’ la urma parca nu s-a suparat lumea chiar asa tare. aia de la ambasada ce-au mai facut galagie, foarte bine c-au cerut scuze. las’ sa ceara, ca nu cred ca francezii ar fi facut poante de-astea cu alte popoare – pai ori radem de toti, ori de nici unii. eu sunt pentru ras de toti, da’ mai e pana acolo.

    si am vazut ca s-a ras de ei, au facut unii salutul frantuzesc. da’ nu l-au dat la tv, cred🙂

  9. Tallis Says:

    Francezii cam fac misto de popoare, nu numai de noi…si din pacate nu la modul cel mai inteligent. Am fost si ramin francofil, dar nivelul inteligentei publice din Franta ma, in ultima vreme, nelinisteste. Urmaresc epopeea legala nous le peuple contra articole vestimentare🙂

  10. zum Says:

    @ Tallis: da, fac misto de popoare? uite ca nu prea stiu cu ce se distreaza francezii, doar generalitati. nu-s mare francofila, n-am fost niciodata.
    ce epopee urmaresti? nu-nteleg😦

  11. Tallis Says:

    Uau, o romanca nefrancofila! Cool. Fac misto de popoarele care le pica sub gheruta, dar subiectii privilegiati sint americanii si britii. Et oui. Si germanii. Propabil anglo-saxonii in general (cred ca am auzit de pentru olandezi au un dispret special). Tot ei stiu sa le si aprecieze pe aceleasi popoare – dar asta nu-i face mai putin, din cind in cind, nesuferiti si imposibili.
    Epopeea e aia cu burqa, trebuie sa fi auzit, belgienii au trecut deja legea care interzice femeilor musulmane sa o poarte, pe strada chiar. La francezi tentatia e mai veche si, daca se intimpla, si mai de efect pentru restul lumii. Ugly shit, really.

  12. franco-pila Says:

    buninteles ca fac misto din americani cind le golesc sticlele de vin pe troturar numa ca n-au fost deacord cu irak-ul. asta-i sacrilegiu . vinu se bea . doamne iarta-ma .
    din ingleji ma rog ..au schrott-ul ala culinar – pentru un frantzuz e impardonabil ( si apoi ei s-au casapit tot timpu – istoric vorbind ) si beau aiurea tot deodata si fetele sunt umpic depravate ..
    nemtii ma rog .. la vestimentatie se poate mai bine si umpic mai multa lejeritate .

    burqa asta ma rog .. cum recunosti un terorist pe strada daca are atata textila de sus pina jos ?!

    dar ca fac misto din romani e culmea . dar rominilor le plac rromi pe stada cersind etc ? de ce nu fac nimic impotriva ? acum e cam tirziu . ma rog ..
    dupa revolutie trebuia inceputa munca ( munca aia de ii zice libertate in sens apstract )

  13. literelibere Says:

    hello Zum & all,

    stereotipiile de tot felul sunt la ele acasa in Europa. asta e un narav mai vechi. nu de mult, italienii era supranumiti „hotii Europei” si nimeni nu-si lasa valiza langa un italian. azi italienii au inlaturat acest stereotip. noi, romanii, ar trebui sa facem la fel, chiar daca e atat de greu sa stergi o prejudecata si atat de usor s-o creezi.

    chestia cu burqa e legata de mult discutatul multiculturalism. in mod normal oamenii ar trebui sa fie lasati sa se imbrace cum vor ei dar, tinand cont de vremurile in care traim, cu teroristi si cu femei fortate sa se acopere din cap pana in picioare, cred ca a accepta multiculturalismul ar inseamna automat sa-i accepti si exceselor. ori, lucrul asta iti da de gandit.

  14. zum Says:

    @ Tallis: serios, e asa rara o romanca nefrancofila?🙂
    acum, daca zici ca italienii sunt macaronari sau ca englezii mananca prost si razi de asta parca nu-i la fel cu „cersetor”. sau „hot”, cum zice literelibere mai sus. in fine, daca atata umor au francezii, fie la ei acolo.

    da, stiam chestia cu burqa, da’ cum nu urmaresc cu foarte mare interes treaba nu m-am gandit automat la ea.

    @ strelnikov: urate, asa-i.

    @ franco-pila: nu prea stiu ce sa-ti zic🙂

    @ literelibere: l-au inlaturat si l-au pasat altora.🙂 oricum, italienii au avut de suferit si au tipat si ei din cauza asta, n-au stat linistiti si plini de umor uitandu-se cum ii injura altii. si acum se mai supara cand sunt automat asociati cu pizza & pasta🙂
    poate om indeparta si noi stereotipul, cine stie? in vreo 50 de ani asa.🙂

  15. franco-pila-de-toleda Says:

    pai .. zumleser :
    n-ai ce-mi spune !, adicatelea ba da !:
    dulcele „imperativ chentian” ( stii tu ala care a fumat in bundesrepublik kent 😮 ca tot te dai in stamba cu trairitu-ti in doiciland 😆 : „libertate” fara restul ingredientelor !!!

    sa te gandesti la italieni doar sub forma sau in termeni de pasta – pizza – macaroni – si nu alde „don corleone” ” don berluscone” 😆
    dincolo .. pasiune .. dragoste .. iubire efemera cit vesnica poate ea sa fie ..
    teologie .. politica .. arta rtc .. de medici .. crime .. papa ratzi .. etc etc .. calvino … ( upz ! vine de la calvinism au ba ? ) e.. puramente discriminare hahahaha … 😆

  16. zum Says:

    @ franco-pila: imi mentin parerea de mai sus: nu STIU ce sa-ti zic (n-am zis ca n-am ce🙂 )

  17. Tallis Says:

    @zum: nu ma refeream pur si simplu la stereotipiile etnice sau nationale, gen britii/roasted beef sau americanii/hamburger; vorbeam de judecati de valoare (grave) din aceeasi categorie cu ‘salutul romanesc’, implicind cel putin o nuanta de dispret, complex de superioritate and the like; la ‘connerie americaine’, notiune relevanta si pentru relatiile politice; sau germanii latratori, vulgari, cu cirnatul in mina.

    Serios, da, cel putin in lumea coltorala parca tipele tind sa fie francofile, francofone macar, sau ar vrea sa fie🙂

  18. Alexandru Says:

    @Tallis: Unde vezi tu tipe care tind sa fie francofile? Hm, ma intreb prin ce lumi culturale te-oi fi ratacit tu : )

  19. strelnikov Says:

    tallis, zau, bagi toate astea de parc’ai raporta a crimethink🙂

    chiar daca francezii’s cum zici tu – SO WHAT? tant mieux.

  20. zum Says:

    @ strelnikov: ei, stai ca nu-i chiar asa. cred ca doar imi explica mie care bombanisem ca se iau de romani si de altii nu🙂

    eu is curioasa sa vad cum se rezolva treaba cu tipele francofile. ca vad ca oamenii nu-s de acord.

  21. Tallis Says:

    @alexandru: Franta culturala e in continuare la moda. In tara ta aia acolo nu vezi francofile? :))) Soit, poate e vorba de mine si mediul meu – dar precizasem ca e vorba si de francofone; si de tentatia, macar, de a vorbi franceza.

    @strelnikov: ma gindesc la lucurile astea de multa vreme; nu ii judec pe francezi, I’m well beyond that; dar ‘tant mieux’? – de ce, exact? interzicerea in public a burqai e ridicola; Franta in ultima vreme da goange la capitolul drepturi ale omului; this is a fact; taiem internetul piratilor virtuali? ride toata lumea civilizata de ei; sper ca e vorba doar de domnia lui Sarkozy si ca o sa se termine; iar cind te gindesti la timpenii MARI care se intimpla in spatiul francez, alea mici – ca ‘le salut roumain’ – nu par remarcabile.

  22. zum Says:

    hm, apropo de burqa, ia uitati aici

  23. strelnikov Says:

    well pare totusi ca’i judeci, apropos de burqas ai o opinie ferma [faza cu netu n’o stiu, nu ma int].

    masura e argumentata tocmai in apararea drepturilor omului [femeii] care nu’s identice cu drepturile comunitatilor [uneori, iata, se opun]. de fapt e ceva consistent cu mentalitatea anti-ghetoizare, tipic franceza. cosmopolitanism vs multiculturalism [anglosaxon], e o dilema cu radacini in sec 19 etc.

  24. Tallis Says:

    @zum: am vazut stirea; de la italieni lumea se asteapta cumva sa fie xenofobi; ar trebui sa se lamureasca si cu francezii.

    @strelnikov: daca pretinzi ca stii lucruri despre francezi, eu asum ca esti in tema/te intereseaza ce se intimpla acolo, altfel nu mi-ai prelungi comnetariile. Ca eu ii judec sau nu, asta nu schimba datele problemei. Pe-aia cu ‘drepturile’ femeilor musulmane n-o cumpara nimeni – urmareste ce spun 1. femeile musulmane, 2. asociatiile pentru drepturile omului.

  25. strelnikov Says:

    buna idee, hai sa vedem ce zic fetele musulmane & baietii care le au cu drepturile omului🙂

    http://www.signandsight.com/features/1146.html

    [trecand peste linkuri, mi’ar fi placut totusi sa aud ce gandesti tu despre astea, nu ce zic altii]

  26. Tallis Says:

    @strelnikov: monsieur, sintem off-topic grav, iar ce cred eu rezulta deja din comentariile mele anterioare. Promit ca, daca te hotarasti ca deschizi subiectul pe blogul tau, am sa vin sa comentez. Pentru moment doar atit: nu vad relevanta linkului tau, pentru ca nu discutam despre cosmopolitanism vs. multiculturalism (desi e clar ca tu in tensiunea respectiva vrei sa plasezi dezbaterea despre burqa). Vorbeam de o toleranta minimala fata de l’Autre de pe strada, fie el imbracat ca un ninja sinistru. Asta in contextul in care incercam sa prezint predispozitia franceza pentru facut misto, uneori de proasta calitate. De o anumita familiaritate pe care si-o permit cu multe culturi. On topic.

  27. marmottan Says:

    acum noah ..ce mai vrem daca exista teroristi . daca ne-am dat pe net cind politicienii si biznispipalii si-au facut de cap si urmarea este aceasta fractiunea a „curajosilor” .

    nici n-am auzit in viata mea de j.m. le pen(n) nazi prin excelenta !

    drepturile omului din specia umana zic ca .. daca vrei drepturi vrei si protectie ( daca mori s-au rezolvat singure . drepturile )

    americanii le respecta la punct si virgula !

  28. marmottan Says:

    p.s. tipic rominesc este sa te tot preocupe pina la obsesie ce fac alte neamuri cind problemele „neam-ului” tau sunt de coma ( alcoolica si restu )

  29. zum Says:

    @ Tallis: poti sa discuti cu strelnikov aici, e si subiectul lui. (bineinteles daca vrei, eu ziceam doar asa, sa stii.)

  30. strelnikov Says:

    pai tallis, tu ai adus in discutie burqas [„urmaresc epopeea legala nous le peuple contra articole vestimentare”].

    chestia aia e legata direct de multiculturalism [abordari diferite ale..] dar, cum zici, nu prea are de’a face cu postarea de sus.

    cam asta e problema: de multe ori se confunda niste spatii ale democratiei [zona legala vs afinitati personale] care’s facute sa fie delimitate, nu continue. de preferinta – chiar opuse.

  31. als Says:

    exista o zicala anglo-saxona: ‘when in rome, do as the romans do’…

    crek se aplica discutiei dspr burqa, iar concluzia ar fi aceasta: vrei sa porti burqa (tu, femeie musulmana), atunci ia-ti catrafusele & du-te inapoi in tara ta musulmana, unde burqa este ‘de rigueur’!
    asa cum cutuma de acolo nu admite k femeile sa umble in fuste mini sau shorts, asa nici cutuma unei tari civilizate k franta nu admite burqa; clar & simplu

    uneori, mi se pare k toleranta occidentala atinge pragul stupiditatii & al auto-anihilarii…

  32. strelnikov Says:

    anyway [daca tot se vb de burqas] imi e f greu sa’nteleg cum poate cineva sa utilizeze pretextul diferentei culturale, cand e vba de simboluri [evidente] ale servitutii.. i mean whats next? cupluri SM out in the open cu zgarda de gat? [SM e tot cultura cu acte’n regula apropos]

  33. als Says:

    … k sa nu mai spunem k dspr s&m a scris si susan sontag, care-l numea ‘eros as theatre’😉

    come to think of it, burqa ar putea fi preluata de s&m
    – ‘reinvestita simbolic’, sort of.
    ma amuza sa ma gindesc cum ar reactiona la asta femeia musulmana, barbatul/stapinul ei & imamul ;P

  34. strelnikov Says:

    lol thats such a south park subject..

    gen anu trecut cand au propus modificarea/recuperarea apelativului faggot pt a fi utilizat in legatura cu

  35. als Says:

    south park rulz (forever)!

  36. als Says:

    un pdv cu care sint absolument d’accord😉

    http://diacritica.wordpress.com/2010/04/21/scutiri/

  37. zum Says:

    @ als: si eu🙂


  38. @zum & als: eu sunt si nu sunt de acord cu diacritica. De acord ca daca francezul ala ar fi zis „salutul tiganesc” romanilor indignati acum li s-ar fi parut funny. Insa daca ar fi zis „tiganesc”, gluma ar fi reflectat probabil o realitate; asa, reflecta o confuzie. Confuzia frecventa in vest intre romani si romi. Confuzie ce ar fi preferabil pentru noi sa o inlaturam.

    Iar la partea cu burqa nu sunt deloc de acord cu als si strelnikov. Mi se pare la fel de abuziv, de opresiv sa li se impuna femeilor de catre stat sa poarte acea burqa sau sa nu poarte – ceva incompatibil cu o tara libera.

    Daca femeia considera acea burqa un simbol al servitutii, va renunta la ea odata ajunsa in occident. Insa probabil pentru cele mai multe femei burqa pare ceva firesc – obisnuinta e a doua natura – si probabil daca au purtat-o toata viata, fara ea s-ar simti inconfortabil, expuse, dezgolite – imi imaginez ca pentru ele ar fi ceva similar cu ce ar simti femeile in Romania daca s-ar interzice brusc sutienul la plaja.

    Schimbarile astea se fac firesc, treptat, de la sine, prin acomodare la mediu – daca incerci sa le faci cu de-a sila, obtii exact contrariul.

  39. zum Says:

    @ bughi: corectat aici, sters celalalt comentariu. e ok?🙂
    altfel da, eu cand am zis ca sunt de acord cu diacritica m-am referit strict la faptul ca romanii ar fi ras daca s-ar fi facut misto de „salutul tiganesc” (in postare am scris ca ar fi ras daca s-ar fi facut misto de, sa zicem, italieni. orice altceva, numai romanesc sa nu fi fost salutul ala).

    cat despre ce spui tu cu burqa… well, eu ma uit pe strada la tinerele turcoaice din berlin. poarta val (nu stiu cum se cheama fiecare val in parte, e o lectie pe bbc la linkul meu de mai sus) dar si decolteu si fusta scurta. iar valul e impodobit cu tot felul de chestii. sunt convinsa ca ar renunta cu drag la el, daca li s-ar da voie de-acasa. dar tot tinerele turcoaice din berlin sunt din cand in cand omorate de frati sau tati fiindca se dedau la „modul de viata occidental”. eu nu m-as aventura sa sustin ca pentru femeile musulmane burqa e ceva firesc si s-ar simti dezgolite fara si nici ca vor renunta la ea cand vor simti nevoia.
    (sigur, pentru o femeie musulmana care doar schimba avionul la roma in drum spre cine stie unde poate situatia e altfel.)

  40. strelnikov Says:

    plus ca oricum, masura nu’i conceputa doar pt a schimba felu de’a fi al fetelor musulmane – ci si pt a nu oferi un model aiurea fetelor alelalte. oricum reperele feministe’s in deruta, lately, fix ce mai trebe acum e sa pui la dispozitie modele patriarhal-bigote..

  41. Tallis Says:

    @als: „exista o zicala anglo-saxona: ‘when in rome, do as the romans do’…crek se aplica discutiei dspr burqa, iar concluzia ar fi aceasta: vrei sa porti burqa (tu, femeie musulmana), atunci ia-ti catrafusele & du-te inapoi in tara ta musulmana, unde burqa este ‘de rigueur’!”

    Really? Proverbul se aplica turistilor, ceea ce musulmanii din Franta NU sint – sint cetateni francezi. Sa le spunem tuturor celor care nu corespund idealurilor noastre universale (pe care cu greu le fulfil noi insine, the good white, rational people) sa se duca de unde au venit? Gata, nu-mi vine sa elaborez.

    @strelnikov: da, eu am adus vorba de burqa. Dar nu intentionam sa discut despre asta. Ii spuneam lui zum ca uite cum cred eu, ce salut roumain in sus si-n jos, cind de fapt francezi au o intreaga cultura a iresponsabilitatii fata de propriile afirmatii? Atit. Altfel, mi se pare elementar ca nu ii interzici nimanui sa poarte ceva, cu siguranta nu printr-o LEGE. UNA e sa ne displaca simbolurile de cacat ale musulmanilor (subscriu pasionat), ALTA e sa vrem noi sa le ‘eliberam’ pe femeile respective, dindu-le amenzi absurde. Sau cel putin ar trebui sa fie diferite: ce face statul francez, in continuare cu princiul ala infernal de Integration, este sa con-funde antipatia populara pentru arabi cu presupusul drept al femeilor musulmane de a NU purta burqa. E foarte gresit, si e foarte periculos, sa folosesti legea ca marker cultural. Repet: urmareste ce spun musulmanele; NU vor sa fie eliberate si e foarte arogant din partea noastra sa credem ca e de datoria noastra sa le amendam, sa le aratam noi ce frumos e in democratie.
    Daca le interzici sa poarte burqa, o sa stea acasa. Tot servile.

    Btw, e interesant ca ai adus vorba de s&m. Hm, ma faci sa ma gindesc la ‘bunele moravuri’ din textele legale romanesti. De fapt stii ca exista multi oameni care se imbraca aproape asa acuma. Ii cheama Emo, punkeri, Gothics etc. Ii vad in fiecare zi pe strada, mi se par fun. Sint cit se poate de indecenti, unii chiar scary. Cei mai reusiti arata ca Marilyn Manson. Nu vad nici o diferenta intre ei si femeile in negru ale islamului. (chiar, pe astia unde ii trimitem? Hail Satan!🙂

  42. als Says:

    @tallis: ‘Proverbul se aplica turistilor, ceea ce musulmanii din Franta NU sint – sint cetateni francezi. Sa le spunem tuturor celor care nu corespund idealurilor noastre universale (pe care cu greu le fulfil noi insine, the good white, rational people) sa se duca de unde au venit?’

    – dc s-ar aplica numai turistilor? musulmanii din franta sint tot niste ‘turisti’, doar k au uitat sa se-ntoarca😉

    (that was a joke, btw!)

    lasind gluma la o parte, da, eu crek, dk vrei sa fii ‘cetatean francez’ (sau filipinez for that matter) tbuie sa indeplinesti niste conditii cerute de statul respectiv, iar pastrarea (IN PUBLIC!) a ‘obiceiurilor de-acasa’ se opune acestor conditii. dc? pt k franta e stat LAIC, iar etalarea simbolurilor religioase este interzisa.
    simplu.
    ceea ce la noi ‘nu se poate’ & nu ne convine (icoanele date jos dp peretii din scoli), in franta este obligatoriu – deci vive la france!

    cum spuneam: cui nu-i place ACEST way of life, sa se duca de unde a venit!
    logic & de bun-simt.

    ps ma rog, ‘logic & de bun-simt’ de n-ar fi umanitarismul asta plingacios & bleg – frate cu anarhismul – care cere ‘regularizarea’ situatiei tuturor acelor ‘sans papiers’, iar dk s-ar putea, ‘obligativitatea’ sa-i primesti si-n casa!
    ce aberatie… cum spuneam, occidentul s-a molesit, e k in ‘viridiana’: primeste sarantocii in casa, nestiind ce-l asteapta 😦

  43. strelnikov Says:

    tallis, problema e ca pt a justifica o afirmatie [cu care altul, such as me, poa sa nu fie d’accord] recurgi la alta [la fel de discutabila imho] and so on.. chestia cu burqa nu mi se pare un ex de „iresponsabilitate” [din contra] & ideea de’a folosi „legea ca marker cultural” nu mi se pare gresita in fond [desi, like anythin else, se poate preta la utilizari riscante] de altfel asta e panaceul traditional al stangii anglosaxone n’est ce pas?

    ceea ce „vor” [o parte din] femeile musulmane nu mi se pare prea relevant, tocmai pt ca ele sunt cetateni fr iar decizia apartine majoritatii, in fond nici macar majoritatii – intr’un caz de genu asta presupun ca intervine constitutia. e ca si cum ai considera „arogant” sa interzici, say, sinuciderea rituala [motivata religios/cultural]. ar fi arogant crezi? sau pur si simplu uman.

    apoi repet: decizia priveste doar pe jumate fetele musulmane [in fond se pot imbraca oricum at home etc] e vorba de modelul pe care sute de mii/milioane de burqas pe strazi il ofera tinerilor etc.

    legat de goths, lol. prietena me e goth [o sa’i treaca i guess cand mai creste.. de altfel eu eram quite a punk back at 20 yo] ma tem ca singuru punct comun intre fanii the cure islamiste si SM e ca toti il urasc pe bono🙂

  44. zum Says:

    da, clar: jos cu bono!🙂

  45. Tallis Says:

    @als: 1. interzicerea simbolurilor religioase in scoli si 2. interzicerea simbolurilor religioase pe strada, sint doua problematici diferite. E ca si cum ai zice ca credinta si misionarismul sint acelasi lucru. Nu vad legatura cu separatia Stat-Biserica. Daca statul e laic, societatea, ea, nu e – nu neaparat. In scoli, sa pui cruci se numeste indoctrinare. Pe strada, sa porti cruci se numeste ca ai o pasarica la creier si e dreptul tau sa o ai. Drepturi. Iti place sa ai drepturi? Good. Acuma asuma-ti si obligatiile – de a-i lasa pe ceilalti in pace, chiar si cind sint uriti si mad as hatters. ‘Poantele’ tale cu ‘foreigners go home’ seamana cu poezelele de dreapta extrema. Ce-ar fi sa-ti zic si eu tie, coane, daca ti se pare ca occidentul nu mai e suficient de viril, de ce nu te duci in Africa?

    @strelnikov: mie ce vor femeile musulmane mi se pare foarte relevant (sa nu ti se para imi apare patronizant si paternalist – ‘stim noi mai bine ce va trebuie voua’). Nu e mare lucru sa le lasam sa poarte burqa. Chiar, cit efort iti ia? Vezi cite o naluca neagra din cind in cind. So? Iarasi, reactia legislativa e foarte disproportionata. Concret, e nedreapta – amenzi usturatoare unor oameni care cel mai adesea de-abia au joburi.
    Legea – si constitutia – NU sint supozate sa regleze societatea. NU e scopul ei sa creeze cadre morale pentru ‘tineri’. Sarkozy da lectii de morala (oh mais oui, la Republique, ici, en France, nous, le peuple, c’est universel, bordel!), iar legea anti-burqa cu greu disimuleaza un sentiment anti-islamic (cel putin nu bucuria cu care multi frantuji dragalasi o intimpina). Chiar ti se pare o coiincidenta faptul ca se intimpla acum, cind toata lumea e speriata de islamism? Ai dreptate ca mesajul e mai mult decit relativ la burqa, dar e altul decit crezi – si anume fuck off daca nu va convine, ba nasoilor retrograzi, si-asa nu prea stim ce sa facem cu the millions of youse.

    Prietena mea nu e goth, dar amindoi am fost socati cind, aici in Canada, copiilor unei anumite etnii li s-a permis sa poarte, in scoli, niste pumnale ritualice. La fel de socati am fost insa de interdictiile anti-burqa Franta/Belgia. Imi vine sa-mi fac afis mare cu FRANCE, YOU’RE NOT HELPING! si sa defilez pe Champs-Elysees. Frate, sintem in ditamai crashul cu toata lumea musulmana (care, sa ne amintim, e huge) si taman acuma il apuca pe Sarkozy dragostea de cetatencele musulmane?!

  46. zum Says:

    @ all: nu vreau sa va intrerup discutia, doamne fereste, dar observ ca toate comentariile lungi intra la moderare. cum eu o sa adorm la un moment dat, s-ar putea sa se dea totul peste cap fiindca unele comentarii apar si altele nu. deci daca nu apar din prima sa stiti ca asta-i motivul. sigur, le puteti rupe voi in unele mai mici si nu mai e nici o problema. atat am vrut sa zic.

  47. Tallis Says:

    @zum: that’s ok, nici eu nu mai intru pina miine pe la aceeasi ora, good night.

  48. strelnikov Says:

    well tallis, la chestia cu „paternalismul” nu ne’ntelegem deloc se pare. cine „suntem noi” cei care urmarim sa impunem aceasta lege unei minoritati muslime? pai „suntem” chiar colectivitatea mai larga, careia acea minoritate ii apartine, iar intre votanti [si chiar intre legiuitori] se afla si membri ai acelei minoritati, evident. nu „suntem” vreun corp strain imperialist, lol. pe linia deschisa de tine, ar urma sa cream, la propriu, ghetouri pt minoritati autoguvernante, cu propriile organe legislative, de ordine etc [situatie care – merita notat – ar fi in defavoarea – nu in favoarea acelor minoritati].

    u see e foarte interesant cum politica asta multiculturala dusa pana’n panzele albe – se transforma la loc in rasism. fara sa vrei tu discuti despre „ei” ca si cum ar fi fundamental „altceva”, aproape ne putem intoarce la dilemele catolice de sec 17, oare indienii au suflet🙂

  49. strelnikov Says:

    ..in fine, e prea mult de vb. de ex mi se pare evident ca legea & constitutia AU rolul de a „regla” societatea [chiar daca nu excesiv] de a promova valori etc.

    cat despre contextul in care au loc aceste discutii [miscarile din lumea araba etc] again pare ca treaba sta invers: tocmai pt ca exista asemenea miscari trebuie gandite [si aplicate] foarte atent & temeinic diversele politici/legi de gen [situatiile de criza impun intotdeauna regandirea unor strategii prea comode/ineficace thus far].

  50. als Says:

    @tallis: ce sa caut EU in africa?? sa se duca ea, africa, where it belongs!
    si asta e valabil si pt ‘purtatoarele-de-burqa’… orasele europene au devenit de nerecunoscut din cauza acestei emigratii pestrite, te poti trezi k umbli prin anumite cartiere din paris, londra, berlin & sa nu vezi nicio fatza alba!
    nu mai zic de cum sint stilcite limbile respective = ohmygod! ‘franceza’ vorbita cu accent maghrebian sau african (ceva gen latrat cu ventuza de cauciuc) e mai oribila decit franceza quebecoaza… s.a.m.d.

    dupa cum se poate observa, sint categoric anti-emigratie in asemenea CANTITATI: occidentul sufera, clar, de un prost dozaj – asa k, bravo sarko pt a rezolva SI aceasta kestiune: nu vreau sa merg la paris & sa vad 10 minarete linga tour eiffel! (si bravo si elvetiei care s-a opus)

    ps cit dspr ‘paternalismul statului’ – mi se pare comic (sau ireponsabil) reprosul asta venind din partea unora care considera paternalismul islamic ok!

  51. Tallis Says:

    @als: dupa cum se poate observa da, vad ca n-ai chef de nici o dezbatere; voiai si tu sa iti afirmi dezgustul ‘estetic’ fata de Est. Fa-o in continuare, dar eu n-am sa fiu pe faza (la aia cu ‘nu mai vezi nici o fata alba’ esti chiar rasist, sau poate esti doar putin troll).

    @strelnikov: dupa cum tot aduci vorba de ‘multiculturalism’ – ca despre un concept straniu, in afara realitatii concrete – e clar ca traiesti in Europa, poate cu mintea in autori mai mult filosofi decit sociologi. Eu apartin, structural, ultimei categorii. Nu e cinstit sa-mi atribui mie alteritatea respectiva, ca si cum as fi zis ca-s pururea turisti. Mie mi se pare natural – am ajuns sa mi se para asa dupa multa vreme si traind la fata locului – sa vad pe strada oameni Diferiti: cultural, vestimentar, tot, dar fundamental aceeasi oameni care merg la joburi, freceventeaza aceeasi public library si sint abonati la aceeasi companie de cablu🙂 Pot deci concepe, si cred ca asta e realitatea sociala, grupuri-grupusoare de oameni de diverse origini si idealuri, dar traind impreuna, fara cearta, fara arriere-pensees etnicoide. Dsca mintea ta functioneaza in schema majoritate-minoritate, nu avem cum sa ne intelegem. Eu nu vad nici o majoritate, mi se pare la limita un concept tranzitoriu sau strategic, de folosit pentru a obtine ceva contra adversarului politic. Iar minoritatea care ar fi aici – purtatoarele de burqa? Foaaaarte relative sint datele cu care lucrezi – stii ca-n Franta sint vreo 5 milioane de arabi? In ce definitie a minoritatii mai intra o asemenea masa de oameni?

    In continuare intreb – e asa de greu sa le dam voie sa-si poarte burqa? Ia imagineaza-ti o zi asa in care vezi pe strada un total de 150 de oameni dintre care 1 burqa, 2 travestiti, 2 goths, 2 bums, 50 de matracuci (poate si pe astea ar trebui sa le consideram pentru embargou)si restul oameni ‘normali’. Pun pariu ca o sa-ti poti continua viata linistit.

  52. strelnikov Says:

    lol. nu despre multiculturalism ca realitate concreta era vba, tallis, ci despre o anumita paradigma [cum ziceam, destul de anglosaxona, dezvoltata prin 70s] care intelege sa trateze diverse culturi ca vase noncomunicante – adica fix la antipodul realitatii pe care’o constati tu pe strasse, unde indivizi de rase culturi sau confesiuni diverse interactioneaza & reusesc sa comunice excelent fara sa’si inventeze ghetouri culturale.

    formule retorice gen „cine suntem noi sa’i judecam pe ei” [cum intrebi tu mai sus] vin exact dintr’o viziune de tipu asta. „pe strada” [cum zici] cand interactionezi cu muslimi etc – comunici normal, i presume, fara sa te uiti la ei ca la martieni.

    dar cand vine vba despre a judeca, obiectiv, violenta antifeminina pe care’o implica burqa aia ridicola – brusc iti suspenzi judecata. sesizezi problema?

    de fapt nici nu stiu daca principii multiculturale so extreme se mai pot numi „de stanga” – par mai aproape de dreapta si [repet] cvasi rasiste. stanga pleaca mereu de la presupozitia unei „umanitati” fundamentale, intr’un sens dincolo de clase rase culte et tout ca.

    ps: da, probabil poti trai linistit cu burqas pe strasse. problema e ca fetele care le poarta nu pot. legea e in primu rand pt ele nu pt me & u.

  53. als Says:

    mda, ma asteptam k corect-politicii sa considere o propozitie pur descriptiva & neutra precum ‘nu mai vezi nicio fatza alba’ drept ‘rasista’…
    what’s new?
    sub aparentele ‘dialogului’, kiar cei care denunta ‘monologurile’ rostesc monologuri.
    self-sufficient, coz they know THEY are right!

  54. mulliganoglu Says:

    consider ca burka ar trebui sa fie obligatorie unele cazuri

    pe de alta parte: emana mister, alea, e f. mishteaux

    in schimb, crucioii aia impodobiti cu pasaroiul (a la gg b) ar trebui interzisi

  55. Tallis Says:

    @strelnikov: nu inteleg ce fel de vase sint pe de o parte necomunicante, pe de alta parte comunica excelent.
    La fel, nu vad nimic retoric in a asuma ca nu e treaba mea sa le educ pe femeile musulmane, nici a reprezentantilor mei politici!, in general a statului. ‘Suspend’ judecata respectiva PENTRU CA sint doua probleme respective, nu pentru ca as fi eu inconsistent: cum spuneam mai sus, una e sa vrei sa le ajuti pe femeile pe care le consideri intr-o conditie problematica, alta e sa dai o lege represiva. Tu iti imaginezi ca eu n-as avea o problema cu modul in care isi trateaza unii musulmani nevestele? SURE I DO. Atribuindu-mi o anumita retorica, imi spui practic ca NU vreau sa rezolv problema femeilor musulmane, ceea ce e fals. Fireste ca vreau s-o rezolv – i-as pedepsi grav pe barbatii musulmanii care isi abuzeaza nevestele. Atit. Legile in vigoare, nu noi legi, si care sa implice acte de violenta concreta, nu simboluri.

    Legea nu e pentru femeile respective. E exact pentru me and you. E sa ne arate noua, in cel mai bun caz ca sintem in continuare consacrati drepturilor universale ale omului, in cel mai rau caz ca nu avem a ne teme de arabi, statul e tot de partea noastra. Femeile cu burqa? Ori sint amendate urit, ori stau acasa, ca nu le mai lasa barbatii sa iasa fara burqa? In oricare caz, numai ele nu au de cistigat.

  56. we Says:

    ecce urekistus @als! today, om politic si de stat. cam rasist si xenofob, dar passons, da bine la anumite monologuri gangavit-mioritice. un adevarat rroman.

    nu imi place, da’ tre sa ii dau dreptate lu strelnikov: da, aia era baza „democratiei” agora-like grecesti.
    dar sa nu uitam ca pe vremea aia se mai gaseau aristocrati ca Pericle.

    oameni buni, the secret is out in the open: imperiul este intotdeauna permisiv la „multiculturalism”, pe cand „nationalul/localul” este intotdeauna self-defensive si isteroid.

  57. we Says:

    mda. m-am uitat si eu la acel clip. si am citit si reactiile – posturile incluse de zum.

    2 as avea de spus :

    1. cand politica e’n tromba, dragostea se sucomba. bait and switch. scapegoats. probleme economice reale si serioase – muta atentia pe altceva;

    2. si totusi Romania in context european si nu numai, nu sta cu mana intinsa? nu sta cu mana intinsa la FMI? „sa ni se dea” nu este cumva o axioma romaneasca? „sa ne salveze EU” nu este acum the name of the game vizavi de situatia economica romaneasca?

    think about these 2 things…

  58. als Says:

    mda
    cum constat k blogu asta (cu care abia incepusem sa ma obisnuiesc…) a fost infestat de personaje gen mulliganoglu + we (ultimul, cu ‘solutiile’ sale marka wikipedia & cu ‘cultura’ sa navalnica & clocotitoare provenind tot de-acolo), e timpul sa ma retrag😦

  59. zum Says:

    @ als: ei, sa nu exageram acum. nu e cazul.


  60. Mai exact nu e cazul sa il credem pe als cand zice ca sa retrage din cauza lui mulliganoglu & we, dat fiind ca ~ o ora mai tarziu posta pe blogul meu (de pe care tot asa s-a „retras” de cateva ori) un comentariu in care ii raspundea lui we.

    De fapt prezenta lui mulliganoglu & we nu e pentru als un motiv sa iasa ci chiar dimpotriva sa intre pe un blog/topic – si e valabil si reciproc.

  61. we Says:

    @bmr, nope, i think u’re missing the main point. chestia cu glumita francezilor mi se pare suficient de urata. in plus, vezi articolele lui Adrian Majuru; am cateva linkuri la mine.
    asadar, aici nu vei vedea intregul ciclu Carnot. posibil sa vezi doar primele 2 faze (prima deja este postata de @als, pp. ca urmeaza a doua dupa acest mesaj al meu, daca zum mi-l trece), caci YT s-a lamurit f. clar asupra problemei in threadul despre jocuri, dat peste cap de centralissim. tiradele sale xenofob-rasiste sunt arhicunoscute. ma intreb retoric ce inseamna pt. el „alb” si „ne-alb”.

    @zum: A+

  62. strelnikov Says:

    @tallis: pare clar ca n’o s’ajungem la o concluzie comuna dar discutia mi s’a parut utila, cre ca deja putem sa cadem d’accord asupra pctelor in care nu cadem d’accord:

    – chestia interventiei [„paternalismului”] de stat in zone culturale/sociale: pe tine te deranjeaza, mie mi se pare normala [de fapt am senzatia ca va lua tot mai mult amploare, nu doar in fr]

    – motivul real al legii respective: tie ti se pare indreptata contra muslimilor, mie mi se pare in favoarea lor [desi temporar, aidoma copiilor corijati de’un parinte iubitor dar autoritar, lol, unii muslimi less open minded au poate impresia opusa]

    – caracterul de stanga/dreapta al masurii: tie ti se pare de dreapta, mie din contra, in cea mai buna traditie etatista centralista de stanga.

    btw nu conteaza mult in discutie dar adaug ca simpatiile mele politice sunt de [extrema] stanga, asta’i motivul pt care sunt interesat sa label corect ideologia care motiveaza o masura sau alta etc.

  63. als Says:

    mi se pare absurd sa fiu considerat ‘xenofob’ in conditiile in care sint, eu insumi, o combinatie de mai multe popoare ale mitteleuropei.. si in conditiile in care sint una dintre persoanele cele mai cosmopolite pe care le cunosc!

    cum spuneam mai sus, n-am nimic impotriva metisajului, dar cu masura: nu mi se pare normal sa mergi intr-o tara europeana & sa dai peste mai multe exemplare colorate decit ‘fete palide’ (cum vorbeau indienii americani dspr albi).
    pt k e (si) o probl demografica: aceste popoare – k e vba dspr asiatici, arabi, africani – au o rata de crestere MULT mai mare decit a indigenilor! in ritmul acesta, in curind europa va fi locuita de chinezi, pakistanezi, congolezi & filipinezi😦
    si-atunci, bunul-simt spune k e nevoie de o proportie rezonabila intre albi si non-albi – pt k vreau sa vad londra, nu londonistan! iar acolo unde bunul-simt nu mai exista, e datoria statului sa intervina.
    de altfel, se vad deja semne k, dupa o epoca de confuzie politic-corecta, spre ASTA se indreapta democratiile europei occidentale: intoarcerea de la frontiere a alogenilor sau expulzarea celor intrati fara acte in regula.
    o masura absolut salutara!

  64. als Says:

    l.e.: aflu cu stupoare k strelnikov este un individ de [extrema] stinga!! nu stiu dc am presupus k este un libertarian de dreapta, k mine – filiatia ayn rand…
    din aceasta clipa, nu voi mai comenta NIMIC din cele postate de dumnealui: inteleg stinga, inteleg dreapta, inteleg si centrul, dar extremele sint ceva ce detest profund😦

  65. strelnikov Says:

    ceea ce nu ma va opri sa va citesc in continuare, monsieur🙂

    cat despre trotskysm, in locul dvs nu i’as acorda importanta excesiva. ca orice persoana civilizata sunt, in fond, complet egoïst – doctrinele politice [sau alte preocupari generoase] au rol de fashion statement, le aleg asa cum imi aleg cizmele, tigarile. dar in fine.

  66. als Says:

    ah, atunci e ok!
    asta cu fashion statementu kiar mi-a placut: e-ntotdeauna sanatos sa tratezi lucrurile ‘serioase’ k pe niste bagatele (ceea ce si sint)🙂

  67. strelnikov Says:

    anyway mi se pare f interesant, teoretic vb, in ce masura ajung sa coincida [cand e vba de probleme punctuale, concrete – gen burqas de mai sus] unele ethosuri de dreapta [cum e, n’est ce pas, si libertarianismul dvs] & ethosuri care, cel putin traditional, erau opuse dreptei [unele stangisme radicale.. nationalismul israelian.. etc].

    in fond, fie ca le acceptati sau nu, toate aceste orientari ideologice deriva din „buna & batrana” filosofie politica europeana, din prima jumatate a sec 20, dinainte ca politica sa devina integral un job al birocratiei politice [iar masele de votanti sa traiasca exclusv circul „politic” televizat].

    ..epoca in care ideologii erau inca in touch cu realitatea [nu profesorasi la MIT] iar actorii politici posedau inca o anumita cultura ideologica.

  68. als Says:

    nu tbuie sa te mire, dle strelnikov: extremele se ating😉
    parohialismul la care ajunge – dusa la limita – corectitudinea politik e cam la fel cu parohialismul ‘dreptei traditionale’…
    e destul de amuzant, de fapt


  69. Se pare ca trebuie sa-mi cer scuze ca m-am bagat in discutie fara sa stiu exact de ce e vorba, ce este exact acea burqa. Eu ma gandeam la valul musulman obisnuit, care lasa totusi sa se vada fatza sau cel putin ochii – dar din cate vad aici si aici se pare ca e vorba de un val care acopera total femeia, in dreptul ochilor avand un fel de plasa – pe acesta mi se pare ok sa il interzica, nu atat pentru ca e un „simbol ar servitutii” cat pentru ca impiedica identificarea persoanei. Nu ma gandeam ca asa ceva s-ar putea purta in Franta – sau oriunde in alta parte decat in Afganistan pe vremea talibanilor.

  70. zum Says:

    @ bughi: mda, se poarta peste tot chestia aia. si fix din cauza ca impiedica identificarea persoanei vor sa-l interzica. da’ daca eu ma costumez pentru carnaval si ies asa pe strada? n-au cum sa ma identifice, deci ar trebui interzise si mastile de carnaval😛

  71. WE Says:

    @bmr, o sapca si niste ochelari de soare negri sunt suficienti ca sa impiedice „identificarea” dpv. al softurilor de recunoastere a fetelor.
    nu asta e problema – identificarea. ci faptul ca minoritatea musulmana e folosita drept scapegoat. e suficient de mare incat sa provoace nervozitate, dar suficient de mica si de slaba incat sa fie folosita drept „switch and bait” pt. bizonul alb european.
    nu sunt musulmanii, sunt turcii. nu sunt turcii, sunt romanii. nu sunt romanii, sunt altii.

    fundatia EU este acum pusa la indoiala, dar e mai bine sa fim preocupati de prostii.
    asta e tot.

    dar se uita cum au ajuns si de ce au ajuns maghrebienii in franta de ex. cand a fost nevoie de ei, pt. constructia socialismului iluminist francez, au fost buni.
    dupa aia au fost aruncati in banlieu, in blocuri comunistoide, la gramada si au fost lasati in plata domnului din toate pdv.
    si acum se ajunge sa nu se mai angajeze in francia cea iluminista pe chestie de culoarea pielii.

    englezii au inteles principiul evolutiei si al mentinerii imperiului (sub forma de commonwealth). scandinavii (suedezii) au inteles si ei – partial. continentalii au inca issues. si le vor avea pana cand va veni un al doilea Barbarossa, daca va mai veni vreodata. pana atunci, sa ne pregatim de si mai multe mistouri si rautati din partea fratilor mai mari. si poate si un sut din uniune – nu m-ar mira prea tare.

  72. als Says:

    exact – au fost utili ATUNCI, da nu mai sint ACUM, perioada lor de utilitate e expirat, ce e asa greu de priceput?!
    da de-aici si pina la ‘barbarossa’, sa fim seriosi…

    ps e bine k exista cineva, totusi (vezi mai sus), care STIE de-a fir a par cum sta treaba & vine cu ‘istoricu’ kestiunii.
    cum ‘care kestiune’??
    ANY kestiune!🙂

  73. WE Says:

    da, sa fim seriosi. oamenii nu sunt unelte. consideri un om unealta, tu esti de fapt unealta. se intoarce impotriva ta mai devreme sau mai tarziu.
    alea cu ethos-urile si paternalismul statului asa in zis in favoarea nu stiu cui sunt conspecte. exercitii de admiratiune. scris de dragul scrisului.

    nu cred ca stii despre ce am vorbit cand am pomenit despre barbarossa.

    dar revenind la case in point: romanii inca sunt din toate pdv la periferia a 3 imperii. asa se comporta, asa gandesc. cat timp nu vor iesi din paradigma asta (si nu foaie verde „dreapta”-BOR-cruci-NGO’s ii vor scoate), asa se vor comporta ceilalti cu ei. cu noi. caci ceea ce suntem de fapt: o periferie. un maidan, un loc de joaca…un loc la misteaux si de facut misteaux.

    suna f. anti-romanesc ce scriu dar e de fapt invers.
    si cam asta e tot.

  74. strelnikov Says:

    > alea cu ethos-urile si paternalismul statului asa in zis in favoarea nu stiu cui sunt conspecte

    CONSPÉCT, conspecte, s.n. 1. Notare sintetică, schematică și sistematică a datelor esențiale ale unei probleme pe baza unui material documentar. 2. Privire generală, vedere de ansamblu asupra unor probleme (realizată într-o lucrare). – Din lat. conspectus, germ. Konspekt.

    ai zis bine, WE. acuma hai valea.

  75. WE Says:

    mon ami, daca ii pacalesti pe unii cu idei imprumutate din filosofi elvetieni twiterasi et al., asta nu inseamna ca ii pacalesti pe toti. la 20+ anisori ai tai mai ai de sapat, my 2 cents.
    cand o sa te duci in person la MIT, atunci sa ai tupeul sa vorbesti despre indivizi de la MIT.
    pana la proxima vizita a Bostonului:

    daca esti nervos, bea apa.

  76. strelnikov Says:

    > cand o sa te duci in person la MIT, atunci sa ai tupeul sa vorbesti despre indivizi de la MIT.

    asta e, gen, cand o sa’l cunosti pe barbarossa atunci sa vb de barbarossa🙂

    desi ce’i drept, tu chiar pari ca vorbesti des cu barbarossa.

  77. als Says:

    LOL

    si park numa cu barbarossa??
    vbeste de te ameteste cu oricine e pe wikipedia.
    inclusiv ideile generale – din care face apoi cornete.
    pardon: am vrut sa zic conspecte😉

  78. als Says:

    sint contrariat, ba kiar consternat, sa vad k pe blogul lui zum ‘tallis’ ne pune pe toti la colt pt k, vezi doamne, nu le-am lasa femeilor musulmane ‘libertatea’ de a purta burqa, in skimb n-are nicio probl, pe blogul caligrafului, sa o faca pe o mare artista k barbra streisand ‘nasoasa’!!

    comme quoi, e politic incorect sa te iei de musulmance, in skimb e ‘politic corect’ sa te iei de nasul unei evreice

    din doua, una: ori domnu respectiv e ipocrit, ori e inconsecvent din pdv logic… (sau poate pledeaza pt burqa pt k nu-i plac nasurile??)

  79. luiza Says:

    mie un băiat mi-a zis acu o lună că semăn cu barbara streisand😦

  80. zum Says:

    @ als: hahaha, tare asta cu nasurile🙂🙂🙂

    @ luiza: eu zic sa nu-l crezi pe baiatul ala.

  81. mulliganoglu Says:

    unora le place burka

  82. als Says:

    apropo de burqa: tocmai am vz (la centrul cult. belem = poate cel mai misto muzeu vz de mine/ si slava domnului k am vz multe!) o expozitie retrospectiva a unei artiste portugheze, joana vasconcelos (am inteles k e singura cu cota internationala), iar unu dintre exponate se kema kiar asa – ‘burqa’ – & era f tare: o papusa de marime umana imbracata in burqa era trasa in sus de un sistem de scripeti; cd ajungea in virf, cadea brusc pe platforma circulara de dedesubt k o caracatita de cirpa…
    opera era interpretata k ‘o critica a conditiei femeii islamice’ blabla, da adevaru e k efectu e f puternic – cd am fost eu, un copil a-nceput sa tipe & sa plinga cd a cazut aia ;)))

  83. zum Says:

    @ als: cat tine expozitia aia? sau e permanent acolo?

  84. mulliganoglu Says:

    Doctorul mi-a spus ca am creier de copil
    gg b, voyvod

  85. als Says:

    @zum: se-nkide pe 18, de aia m-am grabit🙂

  86. als Says:

    l.e.: da, vasconcelos e cool, gagik are kwaie – nu k ceea ce face ar fi 100% nou (deturnari/delocalizari de obiecte casnice s-au tot facut de la duchamp incoace, iar mariri ‘out of proportions’ ale lor idem…), dar e destept, amuzant & de f buna calitate (finisaje etc)
    o sa-ti trimit pe mail poze & mai multe explicatii; aici, din motive de mulliganoglu (care, mai nou, imi copiaza comentariile de oriunde n-a fost ink bannat & le posteaza pe blogu lui, ‘als’ kipurile intrind in ‘dialog’ cu alti ‘prieteni’ de-ai lui imaginari… yes, i know: kestia cu gradina & marimea ei), nu o sa mai intru – si o spun cu regret, pt k incepusem sa ma simt bine🙂

  87. mulliganoglu Says:

    deci lol
    inca o intuitiune feliata pe scanteia tineretului bine intinsa, ca la armata (ca la gradinita i-a dat cu skip, d-aici gropile), pe genunchii de curca

  88. zum Says:

    @ mulliganoglu si als: fiti atenti naivitate: credeam eu, zum, ca aveti suficient spatiu prin alte parti sa va dati unul pe altul cu capul de toti peretii si ca n-o sa va mutati razboaiele si aici. asa ca n-am mai moderat nimic. acu’ imi dau o palma peste frunte si zic „cum am putut?!”
    deci se schimba lucrurile, oricat as uri politia pe blog. sau poate merge daca va rog frumos… sa fiu in continuare naiva si sa va rog frumos?

  89. als Says:

    pe mine n-ai ce sa ma mai rogi – am zis k ies, ies!

    (mulliganoglu e un stalker banal, deci va disparea automat)

  90. zum Says:

    ce chestie, de ce-o fi intrat la moderare? inca n-am bagat moderarea… cred ca m-a auzit blogul ca va rog.🙂 (nu-mi plac chestiile astea gen plec eu daca nu-l moderezi pe ala. am sperat ca poate functiona fara moderare si ca s-o plictisi si mulliganoglu sa intre numa pt. panarama. in fine.)

  91. WE Says:

    @zum:
    pana vin pozele artistice, poti incepe de aici:

    http://www.golisbon.com/blog/2010/03/01/joana-vasconcelos-portugals-top-contemporary-artist-in-lisbons-berardo-museum/

    si ar mai fi asta: http://english.sina.com/life/2010/0302/306492.html

    unde ii vezi si „burka” – facuta in 2002, despre care ARTISTUL CRITIC nu stia nimic.

    salutari din cali:)

  92. zum Says:

    @ we: merci de linkuri.
    altfel, nimeni nu poate sa le stie pe toate. eu nici macar n-auzisem de joana asta. nu stiu tu cum faci😉

  93. WE Says:

    @zum: nici eu nu auzisem – repet a mia oara: sunt un ignar! spre deosebire de altii nu folosesc majuscule in discurs. „X nu este ARTA, bleah”.

    pai am folosit goagalul, cum crezi? cauta dupa ” vasconcelos lisbon burka”, du-te la images, alege a doua poza si gata. foloseste google.com si nu .ro

    uite si asta, de ex.: http://osmirosdevap.blogspot.com/

    postul de pe 12 aprilie.

  94. WE Says:

    si pt. ca tot am vazut ca m-ai demoderat, mi-am zis sa abuzez un pic de blogu-ti:)

    uite aici un pdf:
    http://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/28/64/8lozano.pdf

    in care este ceva si despre doamna aceasta (cauta in reader dupa vasconcelos, sau burka; deasemenea vezi poza 23).

    bun, deci asta e aproximarea 0.
    dupa asta, daca e cineva interesat, incepe sa ia la citit referintele, se duce la biblioteca etc.

    the same bloody process over and over again – nobody is the „Lord of Knowledge”, or art, or whatnot. cat timp avem creierul cat de cat in regula fiecare din noi poate sa urmeze acelasi proces. e vorba numai de motivatie, determinare, timp alocat.

  95. zum Says:

    @ we: hai ca stiu si eu sa folosesc google, dar in comentariul anterior te-ai exprimat de parca tu ai fi stiut de cand lumea si pamantul cine e doamna aia si als (imi imaginez ca la el te referi cand vorbesti de „altii”) nu. si nu vad unde era nenorocirea in caz ca n-ar fi stiut, ultima data cand am cercetat se ocupa de filme🙂

    nu stiu (si nici nu vreau sa stiu) despre ce vorbesti in al doilea comentariu. nu ma intereseaza conflictele voastre de prin alte parti si nu le vreau aici. te rog si pe tine, nu numai pe als si mulliganoglu.

  96. zum Says:

    @ we: nu erai moderat nici mai inainte, nu stiu ce s-a intamplat. merci si pt. linkul asta dar pe cuvant ca stiu si eu sa caut ceva pe net si prin biblioteci. mai sus vorbeam cu cineva care fusese acolo, la expozitie si voiam sa stiu cand se inchide. atata tot.🙂
    daca tu mi-ai zice acum ca ai fost la nu stiu ce expo te-as intreba cum a fost, nu m-as duce sa caut pe google😉

  97. WE Says:

    @zum, un primul rand eu nu scriu despre expozitiile vizitate. nici despre filme si nici despre cartile citite nu mai scriu. unde m-am exprimat ca si cum as sti? am dat 2 linkuri. poftim, daca vrei, inlocuieste „poti” cu „putem”, sau cu „se poate” – asta a fost intentia mea. sau cu „eu, dupa lupte seculare cu goagal si pretenii sai” – mai bine asa, mai self-deprecating?

    uita-te te rog la cum este scris postul 2161:
    https://zumcititor.wordpress.com/2010/05/03/salutari-din-franta/#comment-2161

    „ah, cate stiu, dar nu pot scrie aici, deoarece porcul si magarul…” etc. etc. asta se numeste, printre altele manipulare.

    acum, acest blog fiind public, de multe ori scriu nu numai pt. cel/cea/cei care ii pun dupa semnul „@”. ci pt. ceilalti, pt. cei care vor veni maine sau peste 5 ani pe aceasta foaie.
    asadar, nu este vorba de nu stiu ce paruieli cu nea @als, ci despre altceva. da, ma „folosesc” de tine (i.e. blogul tau), dar nu o fac pt. mine, sa arat cat de cool, artistic etc. sunt. mesajul meu e f. simplu: „u cannot stop the signal” (Serenity).

    acestea fiind spuse si ca sa „ma scot” oaresicum pt. orice neplaceri am produs sau as putea produce aici la tine, promit sa postez (la mine) niste poze de la Getty, LACMA etc:) dupa care, tu ma vei intreba cum a fost:)
    deal?:)

  98. zum Says:

    @ we: ok, ok🙂

  99. als Says:

    omg
    deci asta suna asa:

    1 hăhăhă, ăla nu stia de j vasconcelos, da eu-s mai jmeker k am gugăl & am auzit de ea, hăhăhă
    2 nu te uita la ce-ti zice ăla, k le-a vz la fața locului, mare skema, uita-te la ce zic eu zicișa, care le-am vz pe gugăl
    3 ăla te manipuleaza tu nu vezi, k zice k nu mai scrie dk scriu si eu, da eu NU te manipulez dk iti zic k voi posta uiteacuș o kestie de la getty care va mai fi aicișa si peste 5 ani, k ‘the signal is the signal’, ce, te joci?
    4 & eu sint dragut cu tine, iti vbesc frumos măi fată, nu k ăla – can’t u SEE?! (aici, nu pe gugăl)
    🙂🙂🙂


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: