p.d.s. 32 – vraji

N-am apucat inca sa va spun ca mi-am cumparat in ultima vreme vreo trei carti de Nina Cassian (toate-n engleza). Nina Cassian era printre scriitorii mei preferati cand eram mica (o stiti pe Roscata-ca-arama si pe cei sapte soricari?), intre timp a intrat si in randul preferatilor de cand eram mare. O sa va zic mai multe despre cartile astea la un moment dat, deocamdata pun un poem, de gust.

Take My Word For It e o culegere de poezii scrise intre 1993 si 1996 direct in engleza sau traduse chiar de autoare (sunt cateva exceptii, dar despre asta vorbim mai mult cand va mai spun despre carte). Undeva pe la mijlocul volumului exista o sectiune numita Four Bilingual Untranslatble Poems si fix asta gasiti acolo – patru poeme in romana si in engleza, din alea de netradus. Cel mai frumos e cand citesti cartea ordonat, de la prima la ultima pagina, si dupa vreo 50 de pagini de poezie in engleza dai peste asta

Vrajă’n Vrajă

Scrie, scrie, scrie…
Scrie ciocârlie.
Cântă
vulpe blândă,
crapă,
crap de apă.
Scrie, scrie, scrie…

Lângă
partea stângă,
un rar
cărturar
peste
palimpseste
trece pana-i rece.
Scrie, scrie, scrie…

A-nghițit
un chit,
cu-al lui bot,
socot,
mitul
nenumit
și totemul
tot.
Cutie,
pustie,
scrie, scrie, scrie…

Joc
în soliloc.
Calfa
scrie Alfa.
Teta
scrie beta.
Mama
scrie Gama.
Papa
scrie Kapa.
Doi copii
scriu Pi.

Hârtie,
sicrie,
scrie, scrie, scrie…

V-as pune si varianta in engleza sa vedeti cat de bine ii reuseste traducerea intraductibilului. Si pe celelalte trei, dar nu azi, n-o sa copiez aici toata cartea.🙂 Unul dintre ele e Jabberwocky al lui Lewis Carroll, poate stiti deja varianta in romana a Ninei Cassian. Eu n-o stiam, e excelenta!

(Cu siguranta, va urma.)

Explore posts in the same categories: pds

23 comentarii pe “p.d.s. 32 – vraji”


  1. Eu o ştiu pe Nina Cassian din volumele anilor 50-60. Cu bune şi cu rele. Ca toţi la acea dată. Cu Jurnalul ei, Memoria ca zestre, care ar merita reeditat. Şi cu versuri în care de la „potretul roşu de grup” se trece la amenjarea universului interior. Din fericire, la timp!

  2. als Says:

    bine-ai venit in club!
    (in ‘vraja’ asta e kiar un pic barbiana, methinks😉 )

  3. Micawber Says:

    Nina Cassian e unul din putinele cazuri de reinventare ceva mai fericita – dupa productiile masive, prolectultiste de la sfarsitul anilor ’40 si cele din anii ’50 ea a reusit ulterior sa gaseasca drumul de la ideologic la estetic, daca mi se permit formulari din astea pretentioase.

    As zice ca traducerea lui Jabberwocky (meritorie de altfel) nu e, in realitate, fenomenal de greu de facut, caci J. (exemplu-scoala la cursurile de lingvistica) este un caz de disparitie aproape completa a structurii semantice in favoarea scheletului sintactic. Desigur, e nevoie de talent solid, sa nu ma pricepeti gresit, dar nu e o fapta de arme de sa cazi pe spate.

    Oricum, apriga femeie – nici ea nu cred ca mai stie cati barbati a tinut (cu acte). Parca ca si acum, cand a sarit de 85 de ani, are o relatie romantica cu un june de numai 60 si ceva🙂

  4. zum Says:

    @ als: da, poate e un pic barbiana, nu ma gandisem.

    @ Micawber: nu ii cunosc „productiile” de la sfarsitul anilor ’40 si nici pe cele din anii ’50 (decat din auzite), asa ca n-am nimic de zis aici. eu am cunoscut-o ca scriitoare de carti pentru copii cand eram copil (mi-a placut, o fi rau?) si ca poeta care-mi place acum. mai am de citit (as vrea sa-i citesc jurnalul de care zice cineva mai sus).
    despre traducerea la Jabberwocky – o fi usor (asa parea a fi pt. dvs), dar mie mi-a placut ce a facut Nina Cassian si gata.🙂 n-am cazut pe spate, mi-a placut. punct.
    cat despre ultima parte a comentariului dvs., cred ca nu e treaba noastra ce relatii romantice are. cel putin a mea nu e.

  5. Micawber Says:

    @ zum

    Fereasca D-zeu sa ma bag sub patul Ninei Cassian, insa asemenea detalii picante, ma rog, cate s-or povesti (si cate or fi fi adevarate), creioneaza un personaj pitoresc – de altfel poeta are/a avut o oarecare aplecare spre darea-n spectacol, asa ca nici macar nu-i tradezi prea tare spiritul daca le pomenesti🙂

    Cat despre productiile proletcultiste la care ma refeream, am citit destule si – acum o sa trebuiasca sa ma credeti pe cuvant pana le veti citi poate odata si dvs. – sunt horror. Asta nu inseamna ca atunci cand s-a mai schimbat calimera, mai cu voie de la politie, dupa cum au fost vremurile, n-a scris si destule lucruri valoroase. Altii nici macat atunci sau macar atat n-au reusit.

  6. mesmeeacuttita Says:

    norocul ninei cassian este ca a avut si o latura ludica si spumos-inventiva in scrisul ei. cine citeste insa longeviva sa opera comunista isi scuipa in san sau fuge mancand pamantul cu parul facut maciuca…

  7. als Says:

    dle micawber,
    faceti o confuzie: nina cassian a debutat cu un volum deloc ‘ideologic-corect’, ba considerat kiar ‘decadent’ (‘la scara 1/1’), a luat-o in barbie (se stie k barbia i-a fost obiect predilect de contemplare😉 ), asa k s-a ‘dat pe brazda’.
    tipic pt epoca ‘obsedantului deceniu’…
    va invit, asadar, sa cititi (faptul k nu amintiti acel volum ma indeamna sa cred k nu l-ati citit deja) ‘la scara 1/1’ si sa il puneti in context: a fost unul dintre cele mai spectaculoase debuturi in poezie din anii 40!

    ps in rest – cum spunea si zum: viata personala a poetei (oricit de ‘exhibitionista’ aceasta viata) nu poate fi decit subiect de birfa – si, ma rog, tinind cont k a iubit scriitori importanti (vezi marin preda), de istorie literara.
    dk va imaginati, insa, k ‘detaliile biografice’ ar tbui sa ne faca s-o ocolim – va inselati: viata ninei cassian e LA FEL DE fascinanta (pt k ludic/creativa) k si poezia ei!
    (iar cine o cunoaste personal – cazul meu – are bucuria sa descopere, in plus, o femeie absolut unica & fermecatoare…)


  8. Foarte utilă precizarea, dle als! Volumul de debut al Ninei Cassian nu mai are nici norocul, însă nici valoarea volumului de debut al Mariei Banuş. El apare prea târziu ( 47), astfel încât „noii diriguitori” se reped să-l sfâşie, acuzând-o de formalism şi intimism şi obligând-o să se lepede public în Flacăra de acest tip de poezie de expresie avangardistă. Foarte interesante sunt observaţiile copilului teribil al epocii, Dan Deşliu, din volumul de convorbiri cu Daniel Nicolescu: „Biata fată şi-a făcut şi ea bineînţeles autocritica şi s-a aliniat, uşurel, fără să cadă, vreodată, după părerea mea, în excese de tip tulburist sau deşlian sau mai ştiu eu cum să le zic, în excesele celor care nu făceau decât să versifice sfintele porunci …” Deşliu e însă un martor necreditabil, căci ochiul lui era aşa de obişnuit cu maculatura timpului încât orice semiton i se pare o dizidenţă. Dar asta-i altă poveste …

  9. zum Says:

    @ toata lumea care pomeneste opera comunista a Ninei Cassian: n-am citit-o si nici n-am de gand. de ce-as face-o? pana la urma, din cate stiu eu, nu-si neaga trecutul, nu da vina pe tot soiul de situatii si persoane, mi s-a parut ca are o atitudine foarte misto. bravo ei. ce-a fost a fost. in cartile ei pentru copii nu tin minte sa fi fost chestii din astea „neregulamentare”, dar poate nu tin bine minte. in fine.

    @ toata lumea care vorbeste despre viata personala a Ninei Cassian: da, cred ca a avut o viata fascinanta. si ce poate fi mai amuzant pentru oamenii cu vieti banale decat sa barfeasca nitel pe tema aventurilor unui personaj important incurcat cu diverse alte personaje importante?🙂 da’ hai sa n-o facem aici.

    @ als: nu cred ca domnul Micawber sugera ca ar trebui s-o ocolim din cauza detaliilor biografice. doar zicea ca e „apriga” si… in fine, ce-a mai zis dumnealui acolo. maruntisuri.

    eu unde ii gasesc jurnalul? ca acu’ mor de curiozitate sa-l citesc😀

  10. Micawber Says:

    @ als

    Din neatentie si, sper, nu din rea-credinta, m-ati citit gresit, pentru ca nu facusem nicio referire la debutul Ninei Cassian, ci doar o referire la productiile sale prolectultiste de la sfarsitul anilor ’40 si inceputul anilor ’50.

    Si nici nu cred sa fi sustinut sau sugerat eu undeva ca ar trebui sa ocolim creatia Ninei Cassian pe motiv ca autoarea a facut, la viata ei, grave rabaturi estetice sau pentru ca are sau nu un anume gen de existenta personala.

    N-am facut decat sa ma amuz, eventual, de picanteriile cu care e presarata respectiva viata si sa-mi rezerv, eventual in intimitate (si nicidecum aici) dreptul de a o citi sau nu cu interes.

    Acum daca tot e vorba sa o luam pe poteca estraestetica, sa nu uitam ca dupa peripetiile proletcultiste, poeta a continuat pana hat, prin anii ’70 – ’80 sa tamaieze regimul comunist. Rasfoiti recenta Antologie a rusinii (de la Humanitas) sau, daca va cade in mana, volumul Omagiu, dedicat lui N. Ceausescu, si o sa va convingeti.

    Asta-i omul Cassian, cu bune si cu rele, sa-i dea Domnul viata lunga. In rest, retine fiecare ce-i place si ce-i convine, dar nu-mi atribuiti vorbe sau idei pe care nu le-am exprimat.

  11. als Says:

    @micawber: ‘dupa productiile masive, prolectultiste de la sfarsitul anilor ’40 si cele din anii ’50 ea a reusit ulterior sa gaseasca drumul de la ideologic la estetic…’ – eventual sa REgaseasca!
    asa, se-ntelege k debutul ei (‘estetic’, nicidecum ‘ideologic’) nici n-a existat…

    dspr ‘tamiierile’ de dupa 80 n-am habar si – sincer – ma-ndoiesc, dat fiind k era prietena cu ing. ursu (omorit de securitate in inkisoare) si k pozitia ei anti-ceausescu e cit se poate de clara din jurnalul acestuia; de altfel, ea ramine in sua la jumatatea anilor 80, intoarcerea in tara devenind imposibila intrucit casa ii fusese confiscata

    cit dspr ‘amuzamentul’ provocat de picanteriile vietii sale private – este el, oare, motivat de faptul k persoana care a ales sa se manifeste cu atita libertate (sau libertinism dk vreti) era femeie, sau aveti acelasi ‘amuzament’ apropo de viata privata a scriitorilor-barbati?

  12. Micawber Says:

    @ als

    Ma tem ca duceti discutia atat de departe si intr-un mod atat de tendentios/insinuant incat – fara suparare – eu, unul, ma opresc aici, fara a va da o (meritata) replica, din respect pentru proprietarul acestui blog.

  13. als Says:

    nu am facut decit sa trag concluziile care se impuneau dupa propriile DVS insinuari, deci n-aveti ce ‘replica (meritata)’ sa dati: citatul va apartine, al 2-lea paragraf al meu este explicativ, iar ultimul – o legitima intrebare…

  14. mulliganoglu Says:

    lala
    mimi
    pu

    papila
    cucu

    mielul face tuu
    baietelul muu
    lila mumu pu

  15. zum Says:

    @ mulliganoglu: asta-i asa, ca ai vazut ca nu-ti mai moderez comentariile? bineeee. nu-mi place sa fac politie da uite ca e nevoie. (sau faci misto de poezia ninei cassian? in fine🙂 )

  16. als Says:

    cucurucucu
    ia-ti mistou si te du😉

  17. mulliganoglu Says:

    erau niste linii, printre primele, in ‘portretul artisului…’

    + moloko

    ‘I dreamt I saw a moo cow jump across the moon /just to fly the fan says/zoom zoom zoom’, gen

    mielul tusi (IXU)

  18. als Says:

    we are duly impressed
    OF COURSE we all remember the very first phrases of joyce’s ‘portrait…’, but we’d never – ever – ‘use’ them to comment on nina cassian’s poetry!
    it takes a certain turn (twist?) of mind to do so🙂

  19. mulliganoglu Says:

    tic tac
    clixt toc
    pac pac

  20. mulliganoglu Says:

    o alta poezie de m.mulliganoglu, fruct al invidiei pt. maretele realizari poieticesti ale tovarasei nineta pretendenta

    deci prima strofa:

    nani-nani, pui de dac
    ciupecapra ie pa crac
    horea innoada forfac
    s-aude un chiriac
    nino-nino & pac-pac

  21. zum Says:

    @ mulliganoglu: bine, am inteles. cred c-o sa pun o poezie de-asta la pds sambata, e pacat sa se piarda. pai nu?🙂

  22. mulliganoglu Says:

    publicul decide daca e poezie, daca e pacat sa se piarda, daca astea

  23. strelnikov Says:

    1. da
    2. nu
    3. n’am inteles intrebarea


Lasă un răspuns

