Covers

Gasit via Tlön Society blogul asta foarte misto. Arata bine, e scris bine, idee misto. Tot citind pe-acolo m-am gandit ca de copertile cartilor nu prea se ocupa nimeni. Nu numai ca n-are nimeni blog despre coperti misto de carti, dar nici nu-s prea multe care sa merite osteneala. Oamenii astia cu muzica dau mai multa atentie felului in care-si impacheteaza Arta.

La carti ai colectiile care pastreaza acelasi format – foarte ok, n-am nimic impotriva lor, din contra – coperta unei colectii bune e deja o garantie, poti sa-ti iei linistit cartea, ai incredere deja de la coperta (sau n-ai, depinde). Apoi sunt ororile cu poze din filme, facute dupa ce-a iesit filmul ca sa-i convingi pe oameni sa cumpere si cartea, sa nu se opreasca la film. Iata: Revolutionary Road intr-o varianta oarecare si Revolutionary Road dupa film*. Mmm, care va place mai mult? Si in rest sunt tot felul de chestii neremarcabile, folosind cate-o pictura celebra, cate-o poza chicioasa, cate-un colaj dubios sau mai stiu eu ce.

Chestii misto am vazut la Faber & Faber anu’ trecut, cand aniversau 80 de ani – colectia de poezie si Faber Firsts. Acum are Penguin o colectie pe numele ei Penguin Decades care coordoneza stilul copertilor cu stilul deceniului in care-a aparut cartea. Imi place. Tot Penguin are chestiile alea ieftine si care arata excelent, Great Ideas. Cam asta stiu eu din perindarile mele prin librarii, fara sa stau prea mult pe ganduri sau sa scotocesc dupa coperti misto. Oricum impresia mea e ca mai degraba zici despre carti ca nu conteaza cum arata, continutul e important, decat despre un album de muzica. Ceea ce-i curios acum cand toata lumea ia muzica de pe internet, doar cativa nebuni ca mine mai cumpara CD-uri.🙂

Si daca tot am inceput cu un blog care n-are nici o treaba cu literatura, sa inchei tot asa: The Selby, site cu poze de prin casele si birourile unor oameni (mai mult sau mai putin) celebri. Ah, are o legatura cu literatura – au fost acasa la Tom Wolfe.🙂

__________

* „dupa film” inseamna, desigur, „dupa ce-a fost facut filmul”. M-am exprimat eu butucanos, sper ca se-ntelege.🙂

Explore posts in the same categories: blogosfera, diverse

31 comentarii pe “Covers”

  1. Micawber Says:

    Eu mai scriu din cand in cand, cand postez despre o carte, si despre coperta. E drept, mai ales cand e vorba de o coperta hidoasa sau de un prost-gust adanc, cum e adesea obiceiul pe la noi, inclusiv la editurile mai scortoase (nicio apropiere de scoartele cartii). Probabil dintr-un soi de satisfactie rautacioasa, desigur🙂

  2. zum Says:

    @ Micawber: aoleu, nici n-am vrut sa ma gandesc la ce e la noi!🙂

  3. Micawber Says:

    A, pai de fapt la noi ai cu adevarat de ce sa razi, nu la aia, care-s de-a dreptul plicticosi prin reusite🙂

  4. strelnikov Says:

    superbe alea de la faber&faber!

  5. zum Says:

    @ Micawber: a, clar, daca as vrea sa rad normal ca pe la editurile noastre as scotoci. dar eu vreau coperti frumoase, cu poveste. asta nu-i usor nicaieri🙂

    @ strelnikov: mie-mi spui? mi-am luat vreo doua numai din cauza ca-s asa frumoase, desi le aveam deja in editii mai vechi.

  6. Raluca Says:

    Si eu zic ca-i trista graba cu care scrieri bune sunt aruncate pe piata intre coperti hidoase:eu pe cateva le-am impachetat in hartie,cu mult mai potrivita:candva exitau ”cartonarile”(??)- o meserie pe cale de disparitie…daca nu o fi disparut deja.
    O singura coperta (cu titlu cu tot) a reusit sa ma fascineze intr-atat,incat sa-mi doresc sa cumpar cartea,chiar daca s-ar fi dovedit o lectura complicata(daca nu chiar imposibila:)),fiind in italiana:e una din multele realizate de Antonello Silverini pentru Fanucci Editore:”Un pacifico matrimonio a Canopus”-Doris Lessing (titlul original este cu totul altul)…titlul in italiana suna atat de mieros-insinuant si rau-prevestitor:))iar coperta:Mamma mia!!!:))

  7. zum Says:

    @ Raluca: asta? e frumoasa, ai dreptate. (in engleza ar fi The Marriages Between Zones Three, Four and Five, daca-i cineva curios🙂 )

  8. als Says:

    re: ‘revolutionary rd’ – o prefer pe aia ‘dupa film’ (desi n-am vz filmu, dar doamne ce mi-a placut cartea!)
    in privinta colectiei de poezie faber – i beg to differ: sint cam toate la fel (desenele vreau sa zic, k copertele unei colectii normal sa fie la fel…)
    crek nemtii & americanii sint cei mai buni la coperte

    da designu nr 1 in materie de coperta ramine pt mine in cont. (am zis-o si pe blogu lui dragos c) cel de la colectia ‘nrf’ gallimard! ‘nrf’ = nec plus ultra… iar dupa el vine cel de la minuit ;P

  9. zum Says:

    @ als: mie nu-mi place nici una dintrea alea de la Rev. Rd., dar aia cu imaginea din film ma enerveaza de-a dreptul🙂

    pai si ce-i rau ca sunt toate cam la fel? e o colectie, trebuie sa le recunosti rapid. asta nu inseamna ca sunt urate.😛

    nemtii da, par a fi buni la coperte. mie-mi mai plac si italienii.

  10. ionuca Says:

    Mi-am adus aminte de un blog despre coperţi de carte: http://causticcovercritic.blogspot.com/

    Şi ştiu sigur că mai urmăream încă unul, dar nu pot să-mi aduc aminte care😀

  11. zum Says:

    @ ionuca: excelent! daca-ti aduci aminte care era celalalt sa-mi spui si mie, te rog🙂

  12. strelnikov Says:

    marfa asta de la ionuca. din primu minut am cazut pe’un post genial🙂

    http://causticcovercritic.blogspot.com/2010/05/i-like-idea-of-not-defining-what-it-is.html

  13. strelnikov Says:

    CCC: What book, out of any ever written, would you love to completely design if you had no editorial or budgetary constraints?

    ALICE SMITH: Harold Pinter’s plays. J G Ballard’s work would be horrific and fantastic to create imagery from. Maybe The Female Eunuch, The Second Sex, would be a challenge. I like bending my brain, illustrating philosophy and psychology/analysis. I love working with poetry. Lolita would be a great one . Alice in Wonderland and Through The Looking Glass. I’d love to reinterpret any of the Grimms. I‘ve been slowly working on illustrating Paradise Lost for a couple of years.

  14. als Says:

    mda, n-are gusturi proaste gagik – dar ‘the crippled flesh’ (a carei coperta mi-a placut cel mai mult btw) by ‘penny RIMBAUD’?!?
    wtf – e k si cum ai zice ‘millie dickinson’, ‘fifi flaubert’ sau ‘nelly nietzsche’🙂

  15. Vlad Says:

    Noi cei de la indie covers ne-am gandit si la coperti de carte doar ca deocamdata cautam o sursa de unde sa putem lua high resolution covers pentru ca punem accentul foarte mult pe rezolutii mari. Sa vedem ce o sa iasa. Thank you for the nice words. V~

  16. strelnikov Says:

    anyway daca’i vba de nume de scriitori [uk] contemp, cre ca Will Self ii ia lejer pe toti, ii baga’n buzunar.. Will Self: a name to kill for. & nu’i pseudonim.

  17. zum Says:

    @ Vlad: ar fi grozav daca v-ati ocupa si de coperta de carte. altfel, cu placere, meritati cuvinte frumoase🙂

    @ strelnikov: deh, asa-s unii, norocosi🙂

  18. strelnikov Says:

    no luck. just will-power🙂

  19. Raluca Says:

    :)))si eu,cu intarziere:da,aceea era coperta(exista si o varianta a ei usor mai ”elaborata”,cu un al doilea personaj in fundal)
    he,heee…ce ”dinamita” a livrat ionuca:)))!

  20. zum Says:

    @ ionuca: m-ai distrus cu blogul ala, am pierdut o gramada de vreme pe-acolo.🙂 foarte misto!

    @ V.: multumesc, nu stiam de ilustratori. o sa scotocesc si pe-acolo.

    le-ati vazut pe-astea?😀😀😀

    si sa nu uit: Books vs. Keira Knightley („One of the many ways a mediocre or bad film can help to ruin a good or great book is by wrecking the cover. For example: she may be a widespread object of lust, but do we need Keira Knightley on the front of every book?”)

  21. ionuca Says:

    @Zum: you asked for it :)) Noah, m-ai făcut să-l pun înapoi în reader😀

  22. zum Says:

    @ ionuca: vezi poate-l gasesti si pe celalalt. desi deocamdata imi ajunge asta🙂

  23. MB Says:

    interesant articolul

    *coperte e pluralul

  24. zum Says:

    @ MB: COPÉRTĂ, coperte, s.f. Învelișul protector al unei cărți, al unei publicații, al unui caiet etc.; scoarță, învelitoare. [Pl. și: coperți]

    io de-acolo am inteles ca merge si „coperti”. de fapt prima chestie pe care-am vazut-o a fost asta:

    „8 definiții pentru «copertă (pl. -ți)» ”

    (eram pregatita sa mi se spuna asta, ma mir ca ai fost primul🙂 )

  25. MB Says:

    da, în fine :)…cine mai ştie azi cum vrea Academia să ne vorbim/scriem limba?
    ca să fiu totuşi on-topic: mi se par nemaipomenite primele design-uri de la Nemira🙂 [nostalgie]

  26. oompa Says:

    Nu ştiu alţii cum sunt, eu însă sunt nevoită să mă iau după litera noului DOOM, care nu numai că acceptă şi varianta „coperţi”, dar o mai trece şi prima, drept urmare ar fi chiar recomandată.

  27. zum Says:

    @ oompa: mersi, ma uit, ma uit. cat despre copertele coperti… well, pe-aici e cum vrea fiecare. oricum avem voie cu amandoua🙂 (cum era in vechiul DOOM?)

  28. uglybadbear Says:

    cu intirziere: mor dupa penguin great ideas… si dupa ideea seriei, si dupa prezentarea grafica. jeff vandermeer incepuse anul trecut o serie de lecturi „an idea / a day” in care citea zi de zi cite-o carte din serie si scria citeva rinduri despre ea. mi-a parut rau cind l-a rapus oboseala, erau niste recomandari chiar misto facute.

  29. zum Says:

    @ uglybadbear: aaa, nu stiam de „an idea / a day” a lui vandermeer, a scris pe blog? ia sa ma uit eu…


Lasă un răspuns

