Rromania

Sesiunea de azi se ocupa cu o problema dificila, importanta, despre care se vorbeste mult si… cam atat:

avem rromi: ce facem cu ei? Exista se pare doua solutii opuse: ori ii asimilam in cultura majoritara (dupa modelul francez, tot mai in trend acum in Europa) si ii facem români – ori le incurajam diversitatea si obiceiurile atat de pitoresti (dupa sablonul multicultural american).

Opiniile de mai jos sunt felurite, cu unele poate n-o sa fiti de acord, cu altele poate da, la altele o sa va enervati. De-aia comentariile sunt deschise, poftiti la contrazis.

tlön society

tratand problema fara prejudecati [fasciste sau liberale] raspunsul pare destul de simplu. o cultura nu e o ciorba in care adaugi si scoti ingrediente dupa chef. cultura tiganilor, plina de pitoresc, e din pacate fundamental premoderna [in sens istoric] putin compatibila cu valorile actualului spatiu european. daca ne implicam doar atunci cand tiganii incalca legea, toleram in continuare mecanismele sociale si culturale mai adanci care produc devianta la suprafata. si care, mai ales, ii izoleaza si ii ghetoizeaza ca pe freaks. in cazul tiganilor, multiculturalismul e doar o solutie aroganta comoda: ii inchidem in epoca de piatra si, culmea, ne simtim virtuosi.

inca ceva. refuz termenul „rom”. refuz in general remanierile lingvistice edulcorante, noua limba de lemn a pseudointelectualilor americanizati.

***

capricornk13

Sa fim sinceri: tiganii au fost pentru noi toti un cosmar – pentru mine, crescuta in “selectul” cartier bucurestean Pantelimon, erau o amenintare foarte concreta in copilarie si adolescenta: trebuia sa fug de gastile lor in drum spre scoala sau in parc, sa suport cuvinte obscene carora nici nu le banuiam intelesul.  Erau agresivi si periculosi.  Nu cred ca solutia e sa-i “integram” fortat in populatia majoritara (au incercat comunistii, n-a mers).  Nici sa le incurajam “multiculturalist” diferentierea, fiindca nu avem parghii pentru asa ceva.  Cred ca o posibila solutie (cu rezultate exclusiv pe termen lung) ar fi sa dezvoltam institutii ale socitetatii civile care sa se ocupe de problemele lor specifice: incurajarea educatiei, crearea de locuri de munca pe placul lor.  Ar trebui sa consultam membri ai comunitatii atunci cand se pregatesc astfel de proiecte si sa-i implicam in derularea lor.  Sunt foarte sceptica in privinta posibilitatilor economice ale Romaniei, insa, de a face asa ceva.

***

zamo.ca

categoria “romi” numara in blogul meu 23 de articole. asta-i pentru mine un prilej de a trage niste concluzii si a scrie niste idei pe care – sper! – sa nu le mai repet.

1. tiganii traiesc putin si oarecum murdar, dar sunt liberi – de asta si sunt atat de urati si dispretuiti.
2. stirile reflecta partea negativa a realitatii lor, in timp ce filmele lui Kusturica, Satra etc reflecta partea pozitiva; adevarul, in masura in care exista – de fapt nu exista.
3. am impresia ca traiul intr-o satra are echivalente cu societatea civilizata, echivalente pe care le negam si le respingem.
4. nu avem dreptul sa-i Prigonim cu legi care sa le impuna cum sa-si zica, tot astfel cum nici italienii nu ne pot Berlusconi cu legi care sa ne opreasca sa ne zicem romani.
5. Europa e condusa de eroii cantecului “don’t want no short, short men”. Sarco, Putin si Berlusconi sunt curvari si nationalisti fiindca altfel nu i-ar baga nimeni in seama.
6. de cate ori se discuta tiganii fiecare se simte obligat sa povesteasca ce a patit el. astfel de “experiente”, chiar adevarate si neimbogatite fiind, isi au locul la sedinta de psihoterapie sau intr-un jurnal personal. intr-o discutie rationala sunt nule.

***

micawber

Neavând habar ce să răspund la întrebarea de azi, am încercat să-mi risipesc un pic ignoranţa şi am frunzărit cartea lui Yaron Matras, Romani – A Linguistic Introduction, lucrare de referinţă în domeniu. Cu ocazia asta am aflat, printre altele, că n-avem niciun motiv să scriem rrom. Niciun motiv, evident, în afară de spaima noastră de români că am putea fi confundaţi cu ţiganii, ceea ce se şi întâmplă oricum de multe ori. Da, aţi citit bine, am scris „ţiganii“ pentru că aşa am apucat şi pentru că nu înghit reformele lexicale impuse cu anasâna corectitudinii politice. E drept că unii reprezentanţi ai etniei în cauză cer insistent să li se zică romi pentru că termenul de ţigan ar fi căpătat o conotaţie profund nefavorabilă. Aşa o fi. Dar până să facem noi asta, propun ca nemţii să schimbe termenul pe care îl folosesc pentru polonezi, nu de alta, dar în germană expresia „polnische Wirtschaft“ are şi ea un sens cât se poate de puţin măgulitor pentru compatrioţii lui Chopin. Poftim, am scris deja 780 de caractere din cele 1000 permise şi n-am dat un răspuns privind soluţia de (ne)integrare a minorităţii ţigăneşti. Am tras eu de timp, dar tot nu ştiu ce să spun. Probabil soluţia, care o fi ea, presupune multă educaţie şi costă foarte mulţi bani. Numai să n-ajungă (pardon!) mălaiul la Elena Udrea & co.

***

marin anton

RRomania?

o mie de ani Romania a fost nitel insarcinata cu etnogeneza poporului roman. in perioada aceea, datorita ospitalitatii noastre traditionale, am fost mereu in pericolul de a ne gotiza, slaviza, ba chiar si bulgariza. tocmai cand se apropia sorocul nasterii noastre, pericolul de cumanzare a fost mult mare decat cel actual de tiganizare a natiei. insa tot nu s-a produs, desi cumanii erau clasa conducatoare si intemeietoare a statului Muntenia.

un secret: la fel de firesc ca si evolutia limbii noastre, etnogeneza continua. asijderi sirul conspiratiilor mondiale antiromanesti.

***

adina

s-au fiert epopei telenoveliste la ceaunu’ de celuloid avandu-i in prim plan, gross plan, plan american, plan inclinat si plan de bataie, deci romanu e fascinat de rrom, ii place sa-l vada de la distanta ca pe un exponat de muzeu, ca pe o pictura suprarealista din care nu pricepe mare lucru, dar care ii trezeste asa un zvac, romanu e un voyeurist, adulmeca si imglobeaza ca un burete obiceiurile exotice ale coabitantului insa odata ce acesta intra in sfera lui intima si ii invadeaza proximitatea pac cochilia huaaa hotii, nespalatii, pedofilii, ingratii bla bla, iar inglobarea de la distanta legata cu panglica nu se face, ar mirosi toxic a experiment de lab, asimilarea n-o vrea nici unu nici altu, asimilare cu numele, cu patalama da, poate, ca sa se mai linisteasca gurile spurcate, n-ai cum sa fortezi paradigmele sa se pupe, sunt de acelasi gen si hetero fiecare in parte, nu vad o solutie clara pentru ca ea probabil nici nu trebuie sa existe, unitate iluzorie in diversitate aparenta domne😀

***

khronos

bine stiut e faptul ca nomazii nostrii tuciurii sunt al doilea grup minoritar ca marime de pe intinsul spatiului Carpato-Danubiano-Pontic. dar, spre deosebire de celelalte grupuri minoritare iese in evidenta printr-o originalitate nativa, de necontestat. problema se pune la modul in care sunt tratati de catre majoritate. iar ca studiu de caz imi sunt oferite doua solutii, prima fiind asimilarea lor in cultura autohtona cu tot ceea ce implica acest lucru sau tratarea lor ca o minoritate separata, de sine statatoare in cadrul populatiei generale cu dreptul la practicarea culturii si a obiceiurilor proprii in voie. as veni cu o a treia solutie si anume o noua evacuare a lor, asemanatoare celei infaptuite de maresalul Antonescu, solutie din pacate inacceptabila pentru standardele secolului XXI intr-un stat membru al Uniunii Europene, dar totusi placuta gandului.

de scurta vreme trei lideri europeni [german, englez, francez] de la carma UE incep sa conteste ideea multiculturalismului invocand motive cu iz nationalist pe buna dreptate. in acelasi mod putem trata si noi problema rromilor de pe teritoriul Romaniei.

***

utopia balcanica

daca tot se incapataneaza istoria sa ne tina intre tot felul de granite, ar trebui sa punem mana de la mana sa le facem un stat al lor. pe bune fratica, e lipsa de Romaniland pe harta Europei si-i mare pacat fiindca tiganii sunt un popor mult mai putin boring ca suedezii, finlandezii sau altii care au statele lor de o mie de ani si n-au reusit nici pana acum sa scoata niste muzica. am zis.

poate fac o gafa da’ zau asa, i-ar fi cuiva dor de Oltenia?

***

tomata cu scufita

nu m-a interesat niciodata problema rromilor nici din tara, nici din afara ei. poate si pentru ca n-am avut de-a face cu ei. prea mult. imi amintesc o singura intamplare, care a fost doar neplacuta, nu tragica. asta nu inseamna ca sunt de acord cu toate libertatile pe care si le iau si nu sustin ca ar trebui lasati de capul lor. insa nici nu sunt de acord sa fie marginalizati sau exclusi din societate. urasc discriminarea in toate formele ei si generalizarea ma calca pe nervi in cele mai multe dintre situatii. daca un tigan a omorat o italianca, nu inseamna ca toti sunt criminali si cu atat mai putin inseamna ca tiganii reprezinta Romania. ca sa raspund strict la cele doua variante propuse, o aleg pe cea de-a doua: diversitatea si obiceiurile lor [nu alea proaste, ci traditiile] ar trebui incurajate pentru ca, pana la urma, fac parte dintr-o cultura si un mod de a trai. a incerca sa ii schimbam ar insemna sa le omoram libertatea.

***

diacritica

eu zic asa:

sa-i asimilam in acea cultura in care trebuie sa asimilam si majoritatea majoritarilor, si anume cultura spalatului pe dinti si pe cap si prin diverse alte parti esentiale si a alfabetizarii si a respectului fata de lege*.

si sa le lasam in pace côtéu’ pitoresc. daca majoritaru’ vrea sa vina la serviciu cu turu-n vine si cu creasta, tiganu’, pardon, rromu’ de ce sa nu vina cu palarie, fuste-nfoiate si salbe, dupa caz?!

*daca dai teapa la restaurant sau lu’ tanti la butic esti fix la fel cu tiganu’, pardon, rromu’ care fura cupru, chit ca esti corporatist de buricu’ targului.

***

dragos c.

1. dupa ce am citit de curand o carte despre istoria tiganilor, am ajuns sa-i admir pentru permanenta incapatanare de a se adapta civilizatiei europene – tiganii sunt un exemplu de anarhism avant la lettre.

2. cat despre tiganii de azi, inclusiv despre cei din Romania, evident ca militez pentru asimilarea fiecaruia, pe rand. din simplul motiv de bun simt ca, daca vrei sa te respect, respecta si tu aceleasi drepturi ca si mine. iar aici ma gadesc ca intra, alaturi de tigan, si politicianul.

3. as aminti pericolul generalizarilor care imi pute a fascism – tiganii sunt asa si pe dincolo – asa ca prefer sa spun tiganul X e asa si pe dincolo.

***

milf

incep spunand ca singurul pumn in gura l-am luat de la un tigan. actele mi s-au furat o singura data. tot tiganii. la politie prin cataloagele cu infractori erau 90% tigani. eu cred ca tiganii nu pot fi integrati in nici un mod intr-o societate politically correct cum ne vrea Europa. parafrazand o gluma primita pe ym, sa faci asta e ca si cum ai incerca sa apuci cacatul de capatul curat. o solutie utopica: pe baza unor studii, sa fie luati din familiile nefunctionale social copiii de tigani sub X ani si sa fie crescuti in niste spatii aseptice intru detiganizare. in paralel sa se aplice legea drastic si sa se mai construiasca inca vreo 50 de puscarii. Elvetia, in urma nu cu foarte multi ani, a avut un program de sterilizare a tigancilor, dar na, Elvetia nu-i Romania. exista si tigani care-mi plac: aia care canta la televizor, in calculator sau prin baruri. mi-a mai placut o tiganca din emisiunea Schimb de Mame. cam atat!

***

voroncas

Nu cred că suntem pregătiți să-i asimilăm pe rromi, așa cum nici ei nu se străduiesc prea tare să se integreze. Propun ca cei care nu s-au adaptat încă, care nu urmează vreo formă de învățământ sau nu lucrează „pe bune” să fie plasați într-un soi de comunitate (statală?) independentă, artificial & experimental creată (eventual guvernată succesiv de câte o țară or smth.) și vedem ce se întâmplă după 2-3 generații. Astfel de bule sociale alternative ar trebui încercate și pe o bună parte dintre români. În fine, nu zic să dăm liber la rasism ca principiu arbitrar, dar nici să ne amăgim cu discursul multicultural fals conciliant. Zic ca oamenii, minorități sau nu, să-și vadă de treaba lor – cam simplu, știu, pentru o chestiune deloc simplă, dar mă gândesc că uneori recursul la elementar s-ar putea să ne dea idei. Interesante.

***

veone

Endlösung? ntz, mai intai Anfanglösung

relativ recent am avut o revelatie: noi, romanii, nu suntem latini. si nici macar slavi, sa zici ca avem demnitatea stupefianta a sarbilor sau sufletul romantico-alcoolic al rusilor. ba mai rau, nu suntem nici europeni. adevarul este ca suntem un fel de albanezi, de arabi, oricum ceva oriental, niste turcaleti crestini care traiesc in Europa, dar in sinea lor raman asiatici. dovezi: purtam papuci [vanzatoarele in magazine, muncitorii pe santier, lumea buna vara pe bulevard], dam tzepe, muzica de suflet este arabeasca, indiana, tiganeasca, manele. fiind orientali, suntem mai apropiati sufleteste de tigani, cum si arabii aduc mai mult a indieni decat a norvegieni. asa ca rromii mi se par cea mai mica problema a noastra, gen comisarul Moldovan, in Un comisar acuza, suparat ca aia 40 de legionari care trageau in el pe deal la Plumbuita i-au zgariat alunitza cancerigena! noi nu putem sa rezolvam problema tiganilor pana cand nu rezolvam problema noastra. noi, astia din Micul Istanbul.

***

zum

Trebuie sa stiti de la-nceput: la fel ca la sesiunea despre feminism, eu vorbesc dintr-o bula. Am trait intr-o lume aproape ideala, in preajma unor oameni pentru care diferentele de culoare, sex, religie etc. nu au fost niciodata chestiuni arzatoare. Simplu si, poate, naiv, omul e om. Si il tratezi ca atare. De fapt despre subiectul de azi nici nu pot spune ca am opinii “ferme”, cu atat mai putin solutii. Integrati, pastrandu-si obiceiurile (adica?), cred ca toate-s posibile daca uitam de tampenii ca tiganii sunt hoti / nespalati / asculta manele (romanii au si ei din belsug toate aceste calitati). Nu izolezi omul, multumit ca nu-l mai vezi pe langa tine si ca asa isi poate pastra linistit „obiceiurile”. Nu-l obligi sa faca decat, eventual, ce esti si tu obligat sa faci. Iar educatia, atat de des adusa in discutie, ar trebui aplicata si populatiei majoritare. Fiindca iti trebuie mai intai o societate in care sa integrezi. Avem asa ceva?

Explore posts in the same categories: the sessions

51 comentarii pe “Rromania”

  1. ora25 Says:

    apropo de cele două modele şi pt. că tot te afli acolo unde te afli, mi-a fost dat să aud nenumărate felicitări la adresa felului în care România îşi gestionează rromii, tocmai de la reprezentanţi ai unor instituţii federale şi europene de la Berlin. asta pt. că problema cea mai gravă pt. ei e enclavizarea minoritarilor, chestie care la noi e extrem de palidă faţă de ce se întâmplă în cartierele de imigranţi din Germania şi din alte ţări ale UE. prin urmare, asimilare, încurajare, orice, dar nu izolare.

  2. zum Says:

    @ ora25: da, asa cred si eu, izolarea e una dintre cele mai proaste solutii.

    de fapt, ca veni vorba: vad aici o gramada de astfel de „solutii”: sa le facem stat, sa ii punem intr-o comunitate separata etc. i-as intreba pe cei care au scris de unde le-a venit ideea, apare de prea multe ori ca sa fie o intamplare / gluma / whatever de sine statatoare. recunosc, m-a cam luat prin surprindere.

  3. andrei Says:

    pai, da. sa le facem stat. in harcov, ca sa rezolvam doua probleme odata :)))))))))
    vai, ce rau sunt😀

  4. voroncas Says:

    sper ca pana la urma sa recunoasca cat mai multi ca vor sa le facem stat😀

  5. zum Says:

    a, bun, radem glumim deci n-avem nici o problema. se pare ca in romania toate-s roz si de fapt lumea e deranjata de un singur lucru – excesul de corectitudine politica. sa mori de ras, nu alta.

  6. zamo.ca Says:

    nici mie nu mi se pare funny, dar ce nu-i funny in ro?
    cat despre de unde le-a venit ideea cu „statul”, probabil e din cauza ca multi au impresia ca ei stau degeaba. sau stiu mult prea multi bancu’ cu statuia, stiu si eu?😀

  7. voroncas Says:

    ba prea am o problema. probabil „incorecta politic”, dar infipta direct in realitate si – cum altfel? – egoista.
    nu e cazul sa apelez la discursul comun, dar nu mai putin sincer (asociat, desigur, asa-zisului rasist), de tipul „da’ eu chiar am prieteni tigani/evrei/unguri etc. si sunt super de treaba!” – desi sigur cu totii avem, intamplator.
    comunitatea rroma este oricum (auto)izolata prin mentalitate & cultura de „societatea” romaneasca majoritara, iar diferentele astea produc de atatea ori conflicte & (potentiale) pericole. nu inteleg deci de ce sa revolte o pozitie care nu face decat sa prelungeasca, si la nivel spatial-geografic, o tendinta oricum existenta, chiar dominanta.

  8. zum Says:

    @ voroncas: [sa precizez ca, evident, eu vorbesc doar in numele meu si habar n-am daca „pozitia” mea (acu chiar imi vine sa rad) e vazuta ca una corecta politic sau mai stiu eu ce]

    ce ma revolta un pic e bascalia, probabil fiindca mi s-a cam acrit de ea, mai ales cand e vorba de subiecte de-astea. am senzatia ca nu sunt decat doua pozitii – aia „corecta politic” de care s-a saturat toata lumea (si iar imi vine sa rad – nu vad excese de asa ceva in romania. dar poate e vina mea, ca nu ma uit mai atent) si, opusa ei, bascalia. cu nici una din astea nu se rezolva nimic, dar cred ca se doarme bine noaptea.

    acum cu ce spui tu: inteleg, intr-un fel, ca poti sa ai o asemenea idee, opinie, zi-i cum vrei. nu ma revolt, ma mir. si de fapt mi se pare o ocolire a problemei reale – sa-i inchidem undeva si-am scapat. lucrul fiind (din fericire) imposibil (sau asa sper), „solutia” asta e de fapt doar o spalare pe maini cu un sapun cool (cool pentru ca-i anti-corectitudine politica). si ii dam inainte cu ea, dupa care ne miram de ce naiba nu se schimba nimic. ma intreb daca nu-i mai sanatoasa indiferenta pura si declarata ca atare.

  9. zum Says:

    @ zamo.ca: scuze, comentariile tale se incapataneaza sa intre direct in spam🙂
    bine zici, ce nu-i funny in ro? chiar, ce n-o fi? (nu ma prind la chestia cu bancul😀 )

  10. voroncas Says:

    dar a le face stat (ca sa continuu cu formula asta) nu mi se pare e acelasi lucru cu a-i inchide. mai degraba, delimitezi 2 (sau mai multe) culturi, extrem de diferite, contradictorii & conflictuale (pare-se), oferindu-le mediul adecvat unei manifestari proprii. (asta ca sa vorbim dincolo de umori & bascalii.)

    altfel, nu zic ca nu pot dormi noaptea din cauza asta, dar m-astept oricand sa-mi sparga unul-altul (tigan sau român, nu-i problema) casa. (ceea ce s-a si intamplat de altfel.) iar peste experientele astea nenorocite si lamentabile – oricat de particulare si de exceptionale (oare?) -, de care au mai amintit si altii in ‘sesiune’, nu te poti detasa pana la capat. nici in atmosfera rarefiata a teoriile & a bunelor intentii ‘umane’ & rezonabile.

    eh, da, am divagat🙂

  11. zum Says:

    @ voroncas: ok, hai ca m-am linistit😀

    (evident, izolarea mi se pare in continuare cel mai rau lucru cu putinta. rapid si simplist, presupune ca ai crea un loc in care poate tie ti-ar fi frica sa intri, dar din care lor nu le-ar fi frica sa iasa. si cum zici ca nu-i vrei inchisi, chiar ar iesi. crezi c-ar fi bine? ar fi casa mai in siguranta?)

  12. Vasile Says:

    v-ati obisnuit sa fac bascalie, da?😛 Eu vorbesc cit se poate de serios; in conditiile in care statele (inca) exista si (inca) sunt constituite, cel putin in linii mari, pe criteriul etnic, oamenii astia merita sa aiba un stat al lor.

    Un Sion al tiganilor! Au si un imn mai misto ca al nostru, fain de tot chiar http://www.youtube.com/watch?v=A_Pffm7Ce1Q , ciupit din „Ionel, Ionelule”.

  13. Vasile Says:

    (evident, am facut bascalie si mai sus. Statele sunt de cacat. Atitudinile gen „noi [grup] trebuie sa facem [ceva] cu ei [grup]” sunt si ele vicioase si periculoase.

  14. Vasile Says:

    ) si am uitat sa inchid paranteza.

  15. zum Says:

    @ Vasile:😀😀

  16. andrei Says:

    scuzati bascalia, dar la ce va asteptati cata vreme cautati solutia unei probleme care nu e clar definita. asadar, care sunt parametrii problemei?

    in ce priveste crearea unui stat (in harcov sau in alta parte), poate n-ar strica o recitire a tiganiadei.

  17. zum Says:

    @ andrei: ei, cautam solutii. vorbim si noi. si ne place (adica mie-mi place) sa vorbeasca si altii cu noi, e mult mai distractiv decat cand se vine cu mistoul zicandu-se „ce prosti si astia, cauta solutii fara sa stie care-i problema”😛

    altfel, da, clar n-ar strica o recitire a tiganiadei. mai ales ca eu nici nu-mi aduc aminte daca am citit-o vreodata pana la capat, probabil ca nu (sa nu crezi acum ca ma mandresc cu asta, ziceam doar. ca sa vezi cu cine stai de vorba🙂 ).

  18. Micawber Says:

    Ma bag si eu in discutie pentru ca vad ca sunt colegi care au adus in discutie ‘corectitudinea politica’ si ideea ca ea nu ar fi atat de abundenta la noi incat sa devina o problema demna de luat in seama.

    Asa si este, avem ‘cestiuni’ mult mai arzatoare pentru a pierde vremea cu asa ceva.

    In postarea mea am zabovit, totusi, mai mult asupra problemelor de exprimare (de origine corect-politiceasca) pentru ca asa se formulase problema. Daca in intrebarea care mi s-a pus se zicea, pe sleau,’tigani’ (si nu ‘romi’, sau, mai rau, ‘rromi’) zau daca ma legam de chestia asta formala🙂

  19. murdoc Says:

    nu stiu daca e inutil sa vb despre corectitudinea politica. sigur ca, judecand in ansamblul societatii ro, e ca si inexistenta. but then la fel sunt si radiohead, wagner, nietzsche, ba chiar literatura cu totul. ce vreau sa spun e ca „noi” traim oricum intr-o bula [cum zice zum] care orbiteaza departe de societatea ro. iar in bula asta corectitudinea politica e a dracu de prezenta. deci merita sa vb [si] despre ea.

  20. murdoc Says:

    alta chestie ar fi commentul initial al orei25. impresia mea, citindu-l, a fost ca tocmai o relativa LIPSA de corectitudine politica e motivul pt care situatia tiganilor e mai promitatoare la noi decat in germania. am inteles gresit?

  21. zum Says:

    @ Micawber: ah, cand am pomenit de corectitudinea politica nici nu ma gandisem la ce ati scris dvs.🙂
    eu zic ca e bine c-ati scris ce ati scris, mie mi-a folosit.

    @ murdoc: da, poate e asa cum zici tu. poate noi astia de scriem si comentam aici traim intr-o bula prin care pluteste amenintator corectitudinea politica. insa eu am observat ca absolut toti oamenii din ro pe care ii cunosc sau ii citesc mai mult sau mai putin intamplator se plang nevoie mare de corectitudinea politica. zici ca romania s-a transformat peste noapte in SUA si nu mai poti sa scoti un cuvant de frica sa nu fie interpretat aiurea. nu cred ca-i cazul.

    apoi – si asta e valabil si pt noi astia din bula, sau mai ales pt noi – am impresia ca s-a ajuns la o extrema: orice opinie cat de cat impaciuitoare, politicoasa, mai putin extremista (uh, nu stiu ce alt cuvant sa folosesc, sper ca se intelege) e imediat taxata drept corectitudine politica. nu se mai gandeste nimeni ca poate chiar nu e. (in general, nu neaparat in cazul de fata)
    exemplu: daca zic ca-i o tampenie chestia cu statul (in caz ca-i zisa pe bune), toata lumea e gata sa creada ca m-am molipsit de corectitudinea politica si de-aia zic asa, ca-mi lipseste curajul sa zic ce cred. total gresit🙂

  22. zum Says:

    (adica, mai pe scurt: o gramada de lume se plange de corectitudinea politica, foarte putini se plang de noul album radiohead. si de fapt ele sunt cam la fel de prezente in societatea ro, cu un usor avantaj pt radiohead. dar de plans…🙂 )

  23. Micawber Says:

    @ murdoc

    Va dau dreptate cand ziceti de ‘bula’ in care cel putin eu, unul, sunt inchis. De unde probabil si alura de Bula a unora din postari. Ca sa nu mai vorbesc de numarul mic al insilor care-s interesati de chestiunile despre care scriu pe blog. Uneori nici macar pe mine nu ma intereseaza, ca s-o spun pe cea dreapta🙂

  24. murdoc Says:

    @zum: te referi la statul rrom amintit [in gluma, evident] de milf voroncas si utopia? nush ce sa zic, nu cunosc pe nimeni „din bula” care sa puna botu [in mod serios] la idei d-astea. in schimb cunosc destui „din bula” care-si importa ideile direct din new yorker, de parc-ar fi pravda or smth.

    revenind la cadrul mai general, mi se pare ca e-n curs un fel de shift de paradigma, un post-postmodernism. liberalismul economic [ca laissez-faire] a fost infirmat de ultima criza. urmeaza probabil abandonarea vechiului model multiculti.

    e doar o impresie. we’ll see.

    @micawber: penutimul dvs post a fost totusi superb.

  25. Micawber Says:

    @ murdoc

    Multumesc, sunt magulit. E vorba de textul despre cartea despre muzica si muzicienii sub regimul nazist?

  26. ora25 Says:

    @murdoc – acea relativă LIPSĂ de corectitudine politică la care făceam eu referire se cheamă discriminare pozitivă🙂 – ea fiind cam singura care contribuie la inserţia minoritarilor în rândul majoritarilor pe la noi. în fine, la asta se refereau felicitările menţionate, nu la discursuri gen cioroianu saharianu.

  27. murdoc Says:

    sigur. foarte informat si echilibrat, in acelasi timp. rara combinatie.

  28. murdoc Says:

    @ora25: discriminare pozitiva, in ro fata de germania? c’mon.

    sau poate te referi la ultimul revelion, cand toti romanashii manelizau la teve? in cazul asta we got a problem🙂

  29. Micawber Says:

    @ murdoc

    Va multumesc. Feedback-ul in asemenea chestiuni e rarissim si cu atat mai pretios.

  30. murdoc Says:

    nu-mi dau seama daca faceti misto de mine right now, dar oricum, cu placere🙂

  31. ora25 Says:

    murdoc, iată, se pare că în germania studenţii romi nu au locuri speciale la facultăţi, se pare că nu beneficiază de suport special din partea statului la angajare, iar în învăţământul vocaţional nu-s ore speciale de spoi-tingiri. la noi există. ca să nu mai zic că nici poliţia nu se roagă de ei să-şi facă acte de identitate şi nici locuinţe sociale pt. romi n-am auzit să se facă prin alte ţări. la noi există toate astea, plus ceva de români care se declară romi pt. a primi umpic de bursă.🙂

  32. Micawber Says:

    @ murdoc

    Chestiunea cu adevarat serioasa e ca nici eu nu stiu cand sunt cu adevarat serios.

  33. ora25 Says:

    -de

  34. murdoc Says:

    well, in germania ei nu-s prima sau a doua minoritate etnica, e probabil normal sa nu existe aceleasi facilitati legale pt integrarea lor. dar la nivelul mentalitatilor..

    de altfel discriminarea pozitiva e foarte ok cat timp vizeaza integrarea in cultura majoritatii.

  35. ora25 Says:

    păi nu-s şi nici n-am zis în spiritul „românii-s mai tari ca nemţii”😀. spuneam doar ce abordări încurajau. lor le-au scăpat din frâie alte comunităţi pe care le-au lăsat să se autoizoleze. nici măcar nu cred că respectivele facilităţi pt romi, care există la noi, au un impact substanţial sau rezolvă karma grea a etniei🙂. dar e o abordare utilă care lucrează mărunt şi asupra mentalităţilor, în direcţia toleranţei.

  36. capricornk13 Says:

    @zum: uau, ce s-a incins lumea pe-aici pe la tine!´eu cred ca pun o postare separata, ca tare m-au frustrat cele 1000 de caractere!🙂
    @toata lumea: bre, oameni buni, nu dau cu parul, dar jur ca nu vad aproape nicio urma de bunavointa, vreo idee, in nimic din ceea ce scrieti (nu ca n-ar fi un subiect foarte dificil, desigur); ok, nu suntem guvernanti, dar ceva mai concret asa, nu s-ar putea?
    @micawber: eu cred ca murdoc era serios, si mie mi-a placut foarte tare insemnarea aceea

  37. ora25 Says:

    @capricornk13 – şi propunerile pe care le-ai făcut tu deja există. la o întâlnire dintre ong-uri şi reprezentanţii comunităţilor rome, leslie hawke povestea necăjită că romii sunt foarte des acuzaţi pe nedrept de acte de violenţă; căpetenia romilor de la masa cea rotundă, s-a ridicat şi a vorbit foarte frumos: „these are but lies, we are not violent, we only have a little knife and we use only if we have to”. şi scoase frumos şişul din buzunar ca să arate cât de mic şi inofensiv poa să fie. cam cât de eficiente crezi că sunt „consultările” de acest gen?

  38. capricornk13 Says:

    @ora 25: mult mai eficiente decat spalatul pe maini ca pilat din pont si aruncarea lor intr-un iluzoriu stat in harcov… chiar nu vi se pare evident ca tiganii nu vor un stat al lor?!
    da, am spus si eu ca sunt violenti si agresivi (si noi am contribuit la asta prin permanenta atitudine discriminatorie fata de ei) dar sunt cetateni romani! la fel ca femeile batute si handicapatii by the way; le facem si lor un stat?

  39. ora25 Says:

    nu mă întreba pe mine asta, căci deja mi-am exprimat pdvul în sens opus.🙂 dar totuşi, de unde ştii că-s cetăţeni români? că majoritatea nu au acte!

  40. capricornk13 Says:

    @ora 25:🙂 nici evreii nu erau considerati cetateni romani intr-o vreme de guvernele noastre… chiar vrei sa ducem discutia pe panta asta?🙂

  41. ora25 Says:

    mi se pare complet nepotrivită asocierea, deci nu vreau. una e persecuţia şi retrasul de cetăţenie, alta-i refuzul ei pt. eludarea legii. să nu amestecăm.

  42. ora25 Says:

    pt=în scopul.

  43. murdoc Says:

    @capricorn: zau, chestia cu „statul” e o pista inutila, nu prea are sens sa vorbim despre asta, iese din discutie.

    problema reala, imho, e CUM dorim sa-i integram: ca etnie [=multiculturalism] sau ca cetateni romani.

    in ce ma priveste am fost destul de transant mai sus: orice cheltuiala, orice atentie din partea statului e justificata, dar cu conditia ca rezultatul sa fie asimilarea tiganilor, nu consolidarea lor ca grup.

    iar oengeurile mi se par cam suspecte. indivizii care castiga bani facand parada de etica imi amintesc de popi, imi fac greata.

  44. capricornk13 Says:

    @murdoc: da, si mie ong-urile mi se par la fel de suspecte; deci, fiindca tot ai zis de popi, pe care nici eu nu-i inghit, astia n-ar putea sa faca ceva pentru tigani? stiu ca o gramada au trecut la tot felul de secte pe baza de copane de pui sau alte prostii, dar multi inca se declara crestini; sa puna mana popii si sa-i ajute in loc de aberatii gen catedrala neamului; altfel eu ma gandeam mai degraba la autoritatile locale decat la ONG-uri, care autoritati sa aduca oameni din comunitate in niste grupuri de sprijin;

  45. ora25 Says:

    există toate astea! există angajaţi de etnie rromă la niv. comunităţilor locale, numiţi dintre liderii locali ai romilor, există în primării mediatori şcolari, mediatori sanitari, mediatori ocupaţionali – care le explică romilor cum să se spele şi cum să folosească prezervativul, de ce e bună şcoala şi cum să-şi găsească un job potrivit cu ce ştiu ei să facă. există comisii formate din ong-uri, reprezentanţi romi şi autorităţi.

  46. zum Says:

    @ all: hm, eu zic ca merge sa vorbim despre „stat”, nu e o pista inutila. e fix varianta cartierul lor, unde traiesc cu obiceiurile lor, unde domneste cultura lor. nu? lasand deoparte exagerarile glumete. (adica eu asa inteleg, poate n-o fi bine, poate-i 100% la misto.)

    nemtii or fi atat de incantati de ce facem noi cu tiganii fiindca lor nu le iese mai nimic cu, sa zicem, turcii. care, ghici – stau in cartierul lor, vorbesc limba lor, isi pastreaza obiceiurile etc. etc. ba mai nou s-au speriat (nemtii) ca vor fi ei „integrati” de turci (exagerand un pic). si despre nemti nici macar nu poti sa spui ca-i mare confuzia culturala in capul lor (cum zicea murdoc de romani, pe buna dreptate, la dragos sau la voroncas, am uitat)

    @ murdoc: nu mi se pare chiaaar asa rau sa importe omul idei din new yorker😀 (eu nu cunosc pe nimeni care sa citeasca new yorker, o fi mai bine? habar n-am. mai citesc eu cronici muzicale, sa am de ce rade, sau chestii despre literatura, care uneori sunt misto. atat.)

  47. capricornk13 Says:

    @ora 25: ma bucur ca exista; si cred ca, daca-si iau traba in serios, lucrurile se vor schimba in bine (incet, pe termen lung)

  48. zum Says:

    cu exagerarile de rigoare, probleme de pe-aici.

  49. zamo.ca Says:

    statuia tot🙂


  50. Hai sa-mi dau si eu cu parerea. Cum vad problema tiganilor am scris deja pe vechiul blog. Cum vad solutia: educatie, desigur, plus masuri de protectie sociala si o politie mai eficenta.

    Cred ca in principiu ar fi posibila combaterea obiceiurilor si traditiilor nocive pt societate (furt/cersit/violenta) si persistenta celor nedaunatoare ca muzica tiganeasca… insa daca nu, asta este, doar n-o sa ne lasam furati doar de dragul prezervarii traditiilor lor. Doar in tara lor de origine, India, a disparut traditia arderii sotiei pe rug alaturi de sotul mort.

    La partea cu educatia, poate ca nu e suficient sa le rezervam locuri in scoli, licee, facultati – locuri care am inteles ca raman de multe ori neocupate; poate mai eficient (desi mai costisitor) ar fi ca parintii (nu numai tigani) care nu isi trimit copiii la scoala (ci eventual la cersit) sa fie decazuti din drepturi iar copiii sa fie luati la o scoala-internat, care insa sa nu semene cu o casa de corectie ci cu un pension de pe vremuri, unde sa li se dea o buna educatie, caci lor le lipseste nu numai scoala ci si „cei 7 ani de acasa”.

    La partea cu protectia sociala: cantine si adaposturi gratuite pentru saraci (nu numai tigani) combinate cu ajutor pt angajare. Asta ar putea elimina cersetoria, dormitul in canale/boscheti/scari de bloc si rari furturile. O sa ziceti ca costa prea mult, dar ganditi-va ca, daca nu vreti sa le asiguram hrana si adapost, ajungem sa le asiguram hrana, adapost si paza la inchisoare si iesim mai scump. Cand traiesti mai prost decat la inchisoare, unde macar ai hrana si adapost asigurate, inchisoarea nu mai functioneaza ca sperietoare.

    La partea cu politia iarasi e loc de mult mai bine. Poate ar prinde bine niste camere de supraveghere prin locurile mai primejdioase, cum au britanicii. Sau mai bine o aplicatie pe mobil cu care, la nevoie, cu o apasare de buton, sa anunti politia, sa primeasca mesaj cu date personale, poza, locatie (exista deja aplicatii de-astea pt anuntat familia). Dar si politia tr. sa fie mai prompta, sa vina in timp util la fata locului. Poate ca ar prinde bine dotarea politiei (oare si a populatiei?) cu arme paralizante neletale, cu care sa nu ezite sa traga.

    Sigur, astea toate sunt doar niste idei care mi-au trecut prin cap, dar aici e un fel de brainstorming, nu? Daca aberez, prove me wrong.


Lasă un răspuns

